KJØPT: Elise alt. Caterham 7 vurderes kjøpt

Kjøp og salg av sportsvogner (vi skal være snille dersom det skulle dukke opp en og annen klassiker også)

Moderators: inge, NoBrain

subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by subwoofer »

Jobber med å bli kvitt 1.9-stempelet i vognkortet mitt for kunne bygge litt, med US-spec-utgangspunkt og en fabrikk som forsvant for snart 40 år siden er det heller ikke helt enkelt.

SVJV skal det bevises at en ureglementert modifikasjon har noe med årsakssammenhengen til skaden/ulykka for at de skal kunne kreve regress, men jeg har ikke veldig lyst til å finne ut om dette faktisk stemmer.

Men det er en kjensgjerning at det går mye med uregistrerte ombygginger fordi det er komplett umulig å få noe igjennom hvis det ikke er et serieprodusert sett med TüV-papirer som er boltet på.
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by Rudolf »

subwoofer wrote:......
SVJV skal det bevises at en ureglementert modifikasjon har noe med årsakssammenhengen til skaden/ulykka for at de skal kunne kreve regress, men jeg har ikke veldig lyst til å finne ut om dette faktisk stemmer.
.......
Nettopp, det er mange med litt omløp i hodet som ikke ønsker å teste ut nettopp det.
:shock:

Ikke lenge siden det var en alvorlig ulykke på Rudskogen.
Lurer på om SV kikket litt ekstra på de involverte bilene?
Eller var det ikke så nøye .... ?

Sannsynligheten er kanskje liten for at tante Olga i sin skamsenka Corsa blir "tatt".
Men en heftig modifisert Lotus banebil ???

Erik
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by rayb »

Rudolf wrote: Ikke lenge siden det var en alvorlig ulykke på Rudskogen.
Lurer på om SV kikket litt ekstra på de involverte bilene?
Eller var det ikke så nøye .... ?
All den tid alle biler på banen under et Gatebil-arrangement er lisensierte så har jeg mine tvil om at SV i det hele tatt gadd å tenke så langt, og langt mindre gjør noe med det.
Det ble aldri noen forsikringssak heller, så dette blir vel et ganske dårlig eksempel?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by Rudolf »

rayb wrote: All den tid alle biler på banen under et Gatebil-arrangement er lisensierte så har jeg mine tvil om at SV i det hele tatt gadd å tenke så langt, og langt mindre gjør noe med det.
Det ble aldri noen forsikringssak heller, så dette blir vel et ganske dårlig eksempel?
Er du sikker på at det bare var lisensierte biler ?

Uansett.
Mitt poeng er at vi som kjører på bane med gateregistrerte biler er mer eksponert for uhell og dermed fokus på bilens "lovlighet".
Jeg tror at ulovlige modifikasjoner har større sjanse for å bli oppdaget på våre biler enn på bilen til tante Olga.

Erik
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by rayb »

Rudolf wrote: Er du sikker på at det bare var lisensierte biler ?
Jepp. Jeg sjekket nemlig ettersom jeg lurte på hvordan GT-klassede lisensierte kunne være på banen samtidig med registrerte biler. Det framgikk jo av programmet at de skulle kjøre samtidig.

Men nok om det. Jeg har jo faktisk hatt en skade på min Lotus og fikk ingen problemer.

Men for all del: regler er regler og man bryter dem på eget ansvar.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by mazdafun »

Til Erik.

Du hadde sikkert dine grunner for å ville fjerne 1:15, og jeg håper du synes det var verdt all jobben.

Mitt poeng er at man " i den virkelige verden" ikke trenger å lage problemene større enn det de er. Derfor er jeg ute etter hva som faktisk har skjedd (presedens) istedenfor å lage scenarioer i teorien som sannsynligvis aldri kommer til å skje i praksis. Alt for ofte hører jeg at man kan få regress for å ha senket bilen, bli domfelt for dokfalsk for lite skilt foran, få kjempebot for å ha satt på en boostkontroller, etc. Jeg er kanskje litt rar, men jeg er interresert i om dette er faktiske ting som har skjedd, eller bare " urban legends" og fjær til høns.

I denne sammenhengen er det interresant å veie dette med den relativt enkle måten det er å få skilt på en bil ved import på 1-15 og 1-9(veteran).

Det 3 aspektet ved dette er det faktum at jeg tror mange kjører rundt i en bil hvor ikke alt er godkjent. Det kan være at bilen er godkjent med senkesett, men ikke i kombinasjon med dekkene som er montert etter godkjenning. Montert åpent luftfilter som er "godkjent" på EU- kontroll, men slettes ikke en godkjent ombygging ihht. Skriften. Satt på en boostkontroller som øker effekten. Chippet/programert TDI'n til mor, etc... Listen er lang. :-)

Mitt poeng er ikke at det skal være anarki, eller fritt frem. Men jeg mener man må bruke regelverket slik at man kan dyrke en sunn bilhobby, og få godkjent de bilene som er trygge å kjøre. Samtidig må man være ærlig å se på hva som faktisk skjer ved brudd på de forskjellige paragrafene. Jeg kan ikke forstå hva vi oppnår ved å skape et feil eller skjevt bilde av hvilken risiko man løper. Noen vil kanskje si at alle blir skremt til å ikke gjøre noe som helst "utenfor boksen" gjør at ingen gjør noe galt. Men jeg mener det er litt naivt. Det finnes alltid mennesker som kommer til å "tukle med biler" og takk for det. Kjedelig , og lite evolusjon om alle skulle kjøre Passat 1,9 tdi... ;-)
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by Rudolf »

Det er jammen ikke lett for "mannen i gata" å vite hvordan man skal forholde seg til dette regelverket.
Hvis man kjører fortere enn fartsgrensen, så vet man i det minste hvilke straff man risikerer å pådra seg.

Når det gjelde dette med ikkegodkjent ombygging, så har jo vi dødelige ikke annet å forholde oss til en rykter/skriverier/presse.
Derfor bruker mange (som meg) fryktelig mye tid og penger på å få ting lovlig.

Det blir derfor dumt når en "insider" forteller at dette er tilnærmet bortkastet.
Hvis vi spør på en trafikkstasjon får vi jo vite at brudd på kjøretøyforskriften er sammenlignbart med drap.

Erik
(enfoldig morder)
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by hmhaga »

Jeg hadde en "vesentlig" modifisert Impreza i mange år, uten at det laget noen komplikasjoner. Skjer det en ulykke, så skal det være en direkte årsakssammenheng mellom ulykken og selve modifiseringen før det blir snakk om avkortning/erstatningsansvar.

Men nå ser jeg ikke helt problemet i denne tråden, Elise/Exige/Caterham behøver bare mindre justeringer for å gi optimal underholdning :wink:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by subwoofer »

rayb wrote:
Rudolf wrote: Er du sikker på at det bare var lisensierte biler ?
Jepp. Jeg sjekket nemlig ettersom jeg lurte på hvordan GT-klassede lisensierte kunne være på banen samtidig med registrerte biler. Det framgikk jo av programmet at de skulle kjøre samtidig.
Men hvordan har Gatebil juksa til dette? Jeg trodde det var krav til byggebok osv for lisensierte biler - eller gjelder det bare spesifikke klasser? Kan hvem som helst definere "lisens" og dermed fraskrive seg ansvaret for hva som skjer på banen? Hvordan funker dette egentlig, banekjøring er vel på mange måter en juridisk gråsone så lenge det ikke er løp organisert gjennom NBF eller tilsvarende?

Jeg vet dette er laaaangt på sida av den opprinnelige problemstillingen. :mrgreen:
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by rayb »

subwoofer wrote: Men hvordan har Gatebil juksa til dette? Jeg trodde det var krav til byggebok osv for lisensierte biler - eller gjelder det bare spesifikke klasser? Kan hvem som helst definere "lisens" og dermed fraskrive seg ansvaret for hva som skjer på banen?
Jeg vet dette er laaaangt på sida av den opprinnelige problemstillingen. :mrgreen:
Jeg sjekket opp dette etter ulykken ettersom jeg mente at denne ulykken betydde kroken på døre for trackdaykjøring i Norge.

Det jeg fikk til svar er at alle som vil ut på banen under Gatebil-arrangement løser en engangslisens og at bilene derfor er å regne som lisensierte biler som tilfeldigvis har skilt.

Tekniske regler er opp til hver enkelt klasse å sette, NBF utsteder bare lisensen og tar betalt for det. Ingen dårlig forretningside når man tenker etter, for de bryr seg svært lite om hva som egentlig foregår i racingmiljøene ut fra hva jeg kan se. På en annen side så ser jo ikke jeg alt og tar dessuten feil hver eneste dag.

Og nok en tråd er massivt hijacket ja ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kjøpes: Elise alt. Caterham 7 vurderes kjøpt

Post by THB »

Hva med denne ? http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=52394017

Ser strøken ut. Startet på 399.000 i utgangspunktet, satt ned 2 x 10.000 siden det og kanskje fortsatt prutningsmonn nå som vinteren snart er her...
Det nærmer seg et prisnivå der det kanskje kan være verdt å vurdere opp mot import.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Hans V
Posts: 18
Joined: 25 Sep 2009 06:50
Location: Lier

Re: Kjøpes: Elise alt. Caterham 7 vurderes kjøpt

Post by Hans V »

Har sett på den grå nuevo Elisen ja, men synes det blir for mye penger for så få hester. 8)
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kjøpes: Elise alt. Caterham 7 vurderes kjøpt

Post by THB »

Det er en selger i Virginia som begynner å bli litt desperat nå: http://www.lotustalk.com/forums/f94/200 ... le-255585/

Ca. 293.000 kr før evt. pruting eks. transport og evt. honorar til importør.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kjøpes: Elise alt. Caterham 7 vurderes kjøpt

Post by THB »

Her er en du kan vurdere hvis Rover-motor ikke er helt uaktuelt: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=52507040

Blir jo fort 100.000 kr (minst) billigere enn en nyere med Toyota-motor.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Kjøpes: Elise alt. Caterham 7 vurderes kjøpt

Post by T.Lund »

THB wrote:Her er en du kan vurdere hvis Rover-motor ikke er helt uaktuelt: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=52507040

Blir jo fort 100.000 kr (minst) billigere enn en nyere med Toyota-motor.
Lurer på hvor denne er kjørt 33000 km de siste årene. Etter reg nr, så er det under to måneder siden den ble regget på disse skiltene, å jeg har sett den en del rundt dørene her på jæren i det siste, men ikke tidligere. Kansje den har gått på prøveskilter en annen plass i landet.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Post Reply