KJØPT: Elise alt. Caterham 7 vurderes kjøpt

Kjøp og salg av sportsvogner (vi skal være snille dersom det skulle dukke opp en og annen klassiker også)

Moderators: inge, NoBrain

Hans V
Posts: 18
Joined: 25 Sep 2009 06:50
Location: Lier

KJØPT: Elise alt. Caterham 7 vurderes kjøpt

Post by Hans V »

Kunne tenke meg å prøve Elise, alternativt Caterham Seven. Er kjent med de som ligger til salgs men om det er andre som vurderer å selge, ta kontakt! Mest interessert i Elise med Toyota (192 hk) motor, eller Caterham Superlight eller Roadsport. Modifikasjoner ingen hinding. 8)

Hans A. Vigen
Lier
hans.vigen@netcom.no
470 25 930
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by THB »

Lenge imellom det dukker opp Eliser med Toyota-motor på Finn.no, men når det en sjelden gang gjør det så pleier jeg som regel å lagre annonsene. Så igjennom de jeg har lagret nå og det er 3 stk. der annonsen fortsatt er tilgjengelig på nett. Alle disse bilene er solgt (eller ihvertfall markert som solgt på Finn.no...) for en god stund siden, men det kan vel ikke skade å ta en telefon til selger og spørre hvor de ble av om ikke annet. Hvem vet, kanskje ble ikke bilen solgt på første forsøk men er fortsatt til salgs eller vurderes solgt uten at den er aktivt markedsført akkurat nå. Det var slik jeg solgte min Elise for en del år siden...

Her er link til annonsene:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=44066138
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=43832869
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21526595

Ellers er dette et greit forum å følge med på for de som vurderer å kjøpe en Elise/Exige/Evora: http://www.lotustalk.com/forums/f94/
Ferdinand Motor f.eks. har jo mye erfaring med Lotus og kan sikkert være behjelpelig med selve importen hvis du kommer over noe aktuelt.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by T.Lund »

Min gamle Elise med rover K serie er muligens enda til salgs, den ble ikke solgt da annonsen lå ute. Riktignok e rover motor, men denne har fått alle de rette oppgraderingene, og litt småtrim, å da jeg hadde den, så bremset den 147hk, å jeg ser at nåværendes eier har gjot noen ytterligere modifikasjoner hos Komo-Tec

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=48788628
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Hans V
Posts: 18
Joined: 25 Sep 2009 06:50
Location: Lier

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by Hans V »

Takk for tips. Ser at flere er US import og sden sesongen nå i praksis er over kan import være noe å tenke og regne på. Er det noen vesentlig forskjell på US og Euro-spec Elise?
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by hmhaga »

Ettersom Caterham er et alternativ, så antar jeg at lav vekt er en faktor. Da synes jeg du bør vurdere Elise S1 eller S2 med K-motor, som har mye lavere vekt enn de nyere modellene. De er mer tro mot den opprinnelige tanken til Lotus, "Simplify, then add lightness".

http://wiki.seloc.org/a/Elise_weight
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by THB »

Det jeg kan huske å ha lest om er litt forskjeller på lys; sideblinklys i skjermbuene, røde blinklys i stedet for oransje og ikke tåkelys bak (?) på US-spec. Og så viser selvsagt intrumentpanelet MPH og Fahrenheit, men jeg mener å ha lest at det bare er å trykke på en knapp for å skifte til km/t og Celcius. Ferdinand Motor eller andre importører med erfaring kan sikkert si hva som eventuelt må gjøres for å få en Elise fra USA godkjent i Norge.

Avgiftskalkulatoren på toll.no kjenner du sikkert til. Nøkkeltall for Elise er egenvekt: ca. 875 kg, CO2/km: 208, NOX: usikker, har brukt standardverdien på 80, HK: 190. Med en realistisk innkjøpspris på $30-35.000 havner man på rundt 290-330.000 kr for en 2005-modell og ca. 15.000 kr høyere for en tilsvarende 2006-modell.

Hold oss gjerne oppdatert i prosessen videre :)
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by seight »

Jeg har selv tatt inn en Lotus Exige fra USA(tilnærmet indentisk med elise bortsett fra karosseri). så jeg kan tilføre litt informasjon her.
For å få en Elise fra Usa godkjent trenger du kun å bytte blinklysene bak, og sidemarkeringslysene bak slik at de er gule og ikke røde.
Da kan du godkjenne bilen i forhold til "1.15" regelen og bilen vil forøvrig bli fortollet på slagvolum istedet for co2.
Ulempen med godkjenning på "1.15" er at du ikke har lov til å gjøre noen endringer på bilen din utover, typisk å endre farge og andre mindre kosmetiske ting(Dette tolkes strengt). I praksis ikke noe stort problem så lenge du ikke vil gjøre større endringer og har planer om å få disse godkjent hos biltilsynet.

Jeg godkjente min bil på 1.15 regelen i første omgang, men syntes det ble for restriktivt, så for å sikre meg større handlefrihet senere med tanke på modifikasjoner så har jeg bygget om bilen til EU modell for å få den godkjent som en EU bil.
Dette er mer omfattende ....... :

Da må følgende byttes i tilegg:
Ryggelyslampa for å få med tåkelyset, samt endring av innvendig bryterpanel for å betjene tåkelyset
Endre speedometer fra mph til kmh - kan gjøres ved kun å bytte skiva (rimeligere enn å bytte hele speedometeret)
ECU'en (hjernen til motoren) må byttes til en europeisk utgave.
Eksospotta må byttes fra USA til Europeisk utgave
Kullfilteret og tilhørende slanger for ventilasjon av bensintank må byttes sammen med bensintanken for å få dette til å passe.
Du må i forkant av dette få dokumentasjon fra Lotusfabrikken på dette her (spør meg om detaljer senere hvis interessant)
Deretter så må bilen etter ombygging vises hos en godkjent Lotusforhandler slik at de kan gå god for at endringene er riktige (nærmeste er i Gøteborg). Før du så endelig kan vise bilen hos biltilsynet.
Lotus er vistnok en av få biler det er "enkelt" å bygge om fra USA til europeisk spesifikasjon....
THB wrote:Det jeg kan huske å ha lest om er litt forskjeller på lys; sideblinklys i skjermbuene, røde blinklys i stedet for oransje og ikke tåkelys bak (?) på US-spec. Og så viser selvsagt intrumentpanelet MPH og Fahrenheit, men jeg mener å ha lest at det bare er å trykke på en knapp for å skifte til km/t og Celcius. Ferdinand Motor eller andre importører med erfaring kan sikkert si hva som eventuelt må gjøres for å få en Elise fra USA godkjent i Norge.

Avgiftskalkulatoren på toll.no kjenner du sikkert til. Nøkkeltall for Elise er egenvekt: ca. 875 kg, CO2/km: 208, NOX: usikker, har brukt standardverdien på 80, HK: 190. Med en realistisk innkjøpspris på $30-35.000 havner man på rundt 290-330.000 kr for en 2005-modell og ca. 15.000 kr høyere for en tilsvarende 2006-modell.

Hold oss gjerne oppdatert i prosessen videre :)
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
Hans V
Posts: 18
Joined: 25 Sep 2009 06:50
Location: Lier

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by Hans V »

Takker så mye for utfyllende info. Må si lysten på import fra USA kjølnet noe. Skal allikevel regne litt på ulike alternativ. Har kontaktet Ferdinand men ikke hørt noe derfra. Skal se på et par godt modifiserte S1er k første omgang.
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by THB »

Tyskland er jo selvsagt også en mulighet. Søk på www.mobile24.no så får du ferdigberegnet pris med avgifter (på en del biler ihvertfall).
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by seight »

Det du kan tenke på er at avgiftene vil sannsynligvis bli lavere med en USA bil som beregnes med slagvolum fremfor co2.
En annen ting, er at det ofte er lettere å finne biler med lav km i USA. Disse bilene er i veldig stor grad fort en 3. eller 4. bil for mange, og dermed så er de kjørt lite. I england har bilene ofte blitt brukt som dagligbiler og kjørt hele året, hver dag. I tyskland er det kanskje noe bedre, men disse bilene prises ofte veldig høyt der, med mindre de er importert fra England (mange er det, så sjekk bilder av bilen godt spesielt om bilen er billig)
Hans V wrote:Takker så mye for utfyllende info. Må si lysten på import fra USA kjølnet noe. Skal allikevel regne litt på ulike alternativ. Har kontaktet Ferdinand men ikke hørt noe derfra. Skal se på et par godt modifiserte S1er k første omgang.
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by THB »

Ja, det er sant, det ser ut til å være langt imellom "riktig" prisede biler i Tyskland, og de som ser gunstig priset ut har ofte høyreratt. Mye bedre utvalg og priser i USA som du sier, så jeg ville nok også sett primært dit. Hvis man ikke har noen planer om modifisering av bilen bør det jo ikke være noe stort problem å skifte noen blinklys.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by b-havers »

Interessant tråd.

Jeg har akkurat solgt Esprit'en, og er også i markedet for en 'oppgradering'. 'Rå' Caterham eller Toyota Elise er interessante objekter. De finnes som nevnt av flere overfor lite utvalg i Norge - og både i Tyskland og Sverige er prisene rimelige stive.
USA import er nok det mest aktuelle, selv om det da blir en 1.15 bil. Det er vel da særs viktig å sikre seg at det ikke er utført store endringer på bilen før den tas inn, slik at dette kan skape problemer under godkjenningen.

For min del KAN en Rover Elise også være aktuell. En oppgradert gateversjon, aller helst S2 da jeg synes S1 begynner å bli litt ut-datert rent visuelt...

Lurer på om jeg skal gjøre et forsøk til på å selge Europa'n, slik at jeg har enda større økonomisk frihet når det kommer til valg av ny bil....
Last edited by b-havers on 01 Oct 2014 09:52, edited 1 time in total.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by hmhaga »

Regner med at de fleste vet at man får K-serie med mer enn 118 hester også?
S2 med VVC K-serie på 143 og 160 hk.
Exige S1 med VHPD K-serie, 177 hk. Og en track-spec med 192 hk, men den er vel umulig å oppdrive nå.

Med slike tall begynner forholdet mellom vekt/effekt virkelig å gå i favør av K-serie, i tillegg slipper man å drasse på unødvendig vekt i svingene.
Med riktig donor er det tilnærmet plug & play å montere 160 hk VVC-motor i en standard Elise - motor får man billig fra UK.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by seight »

Når det gjelder USA biler kan dere gjøre som meg, godkjenn bilen som 1.15 først. det er helt planke.
Skulle behovet for større endringer oppstå, så kan man da evt. bygge om bilen til EU spesifikasjon. Det er ikke uoverkommelig.
Jeg har gått opp veien, så det er relativt kjent hva som må til :)
Går ann å samle litt brukte deler over tid så blir ikke kostnaden så voldsom heller.
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7

Post by THB »

Det finnes mye annet enn standard K-serie 122 HK ja, her er en grei oversikt over modeller: http://www.hazelnet.org/elise/

Det er mange i UK som mener at S2 111S er den beste av dem alle; Rover K-serie VVC 156 HK, bortimot 100 kg lettere enn med Toyota-motor, omtrent samme ytelser på papiret men litt annen effektkurve (ikke like avhengig av høyt turtall).

Det dukket forresten opp et fint eksemplar i USA i går: http://www.lotustalk.com/forums/f94/fs- ... -a-260233/
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Post Reply