Jeg har selv tatt inn en Lotus Exige fra USA(tilnærmet indentisk med elise bortsett fra karosseri). så jeg kan tilføre litt informasjon her.
For å få en Elise fra Usa godkjent trenger du kun å bytte blinklysene bak, og sidemarkeringslysene bak slik at de er gule og ikke røde.
Da kan du godkjenne bilen i forhold til "1.15" regelen og bilen vil forøvrig bli fortollet på slagvolum istedet for co2.
Ulempen med godkjenning på "1.15" er at du ikke har lov til å gjøre noen endringer på bilen din utover, typisk å endre farge og andre mindre kosmetiske ting(Dette tolkes strengt). I praksis ikke noe stort problem så lenge du ikke vil gjøre større endringer og har planer om å få disse godkjent hos biltilsynet.
Jeg godkjente min bil på 1.15 regelen i første omgang, men syntes det ble for restriktivt, så for å sikre meg større handlefrihet senere med tanke på modifikasjoner så har jeg bygget om bilen til EU modell for å få den godkjent som en EU bil.
Dette er mer omfattende ....... :
Da må følgende byttes i tilegg:
Ryggelyslampa for å få med tåkelyset, samt endring av innvendig bryterpanel for å betjene tåkelyset
Endre speedometer fra mph til kmh - kan gjøres ved kun å bytte skiva (rimeligere enn å bytte hele speedometeret)
ECU'en (hjernen til motoren) må byttes til en europeisk utgave.
Eksospotta må byttes fra USA til Europeisk utgave
Kullfilteret og tilhørende slanger for ventilasjon av bensintank må byttes sammen med bensintanken for å få dette til å passe.
Du må i forkant av dette få dokumentasjon fra Lotusfabrikken på dette her (spør meg om detaljer senere hvis interessant)
Deretter så må bilen etter ombygging vises hos en godkjent Lotusforhandler slik at de kan gå god for at endringene er riktige (nærmeste er i Gøteborg). Før du så endelig kan vise bilen hos biltilsynet.
Lotus er vistnok en av få biler det er "enkelt" å bygge om fra USA til europeisk spesifikasjon....
THB wrote:Det jeg kan huske å ha lest om er litt forskjeller på lys; sideblinklys i skjermbuene, røde blinklys i stedet for oransje og ikke tåkelys bak (?) på US-spec. Og så viser selvsagt intrumentpanelet MPH og Fahrenheit, men jeg mener å ha lest at det bare er å trykke på en knapp for å skifte til km/t og Celcius. Ferdinand Motor eller andre importører med erfaring kan sikkert si hva som eventuelt må gjøres for å få en Elise fra USA godkjent i Norge.
Avgiftskalkulatoren på toll.no kjenner du sikkert til. Nøkkeltall for Elise er egenvekt: ca. 875 kg, CO2/km: 208, NOX: usikker, har brukt standardverdien på 80, HK: 190. Med en realistisk innkjøpspris på $30-35.000 havner man på rundt 290-330.000 kr for en 2005-modell og ca. 15.000 kr høyere for en tilsvarende 2006-modell.
Hold oss gjerne oppdatert i prosessen videre