KJØPT: Elise alt. Caterham 7 vurderes kjøpt
Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7
Den blå der var virkelig flott THB. Hmmm, hvordan får man hjem bil fra Pennsylvania, mon tro?
Om man tar inn en slik på 1.15 kan man gjøre enklere modifikasjoner av understellet uten ånli korsfestet i resepsjonen til vegdirektoratet?
Om man tar inn en slik på 1.15 kan man gjøre enklere modifikasjoner av understellet uten ånli korsfestet i resepsjonen til vegdirektoratet?
Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7
Modifikasjonene må gjøres etter at du har vært hos tilsynet
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Re:
Rudolf wrote:Overhode ikke.Hans V wrote:......
Om man tar inn en slik på 1.15 kan man gjøre enklere modifikasjoner av understellet uten ånli korsfestet i resepsjonen til vegdirektoratet?
Erik
Joda-neida-joda...
Absolutt worst case scenario er at du må vise bilen original. Når man ser på frekvensen man blir stoppet i teknisk kontroll langs veien og den relativt enkle måten man kan skru alt tilbake til org, så er ikke dette avskrekkende for meg. Når man i tillegg ser på klageadgangen i forvaltningen, og tregheten i saksbehandlingen ved en klagesak, er det klart for meg at dette er en minimalisk trussel, vs. Den genialt enkle måten og få skilter på en usa bil som 1:15 er.
Erik nok er ikke enig i dette for han har vært borti folk som tolker 1:15 svært strengt
Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7
Her er et alternativ, langt fra avskrekkende priser heller: http://www.jetcarrier.com/info/automobiles.aspHans V wrote:Den blå der var virkelig flott THB. Hmmm, hvordan får man hjem bil fra Pennsylvania, mon tro?
I dette tilfellet er det bare ca. 18 mil (under 2 timer kjøring) fra West Chester, PA til Newark, NJ.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Re: Re:
Statslotteri ?mazdafun wrote: .........
Erik nok er ikke enig i dette for han har vært borti folk som tolker 1:15 svært strengt
Hva med skadeerstatning når man bevist har brutt kjøretøyforskriften ?
Er vel ute på litt usikker is der .....
Erik
Re: Re:
Har du noe eksempel på dette?Rudolf wrote:Hva med skadeerstatning når man bevist har brutt kjøretøyforskriften ?
Er vel ute på litt usikker is der .....
Erik
Jeg er en sånn evig sucker for å holde meg til virkeligheten jeg da, og ikke subjektiver meninger om hva man tror og tviler på....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Re:
Det finnes vel flere eksempler på regresskrav fra forsikringsselskaper etter ulykker der bileier har brutt kjøretøyforskriften.rayb wrote: Har du noe eksempel på dette?
Jeg er en sånn evig sucker for å holde meg til virkeligheten jeg da, og ikke subjektiver meninger om hva man tror og tviler på....
For å vise til konkret sted/dato/sak må det legges litt mere undersøkelser til grunn en "vanlig" googling.
Mitt poeng er at man bør/kan ikke oppfordre til bare å bygge om og så la det "stå til".
Det er vel litt risky?
Hva man velger å gjøre selv, se det er en helt annen sak.
Erik
Re: Re:
Sorry Erik. I stand corrected. Jeg er enig med deg.Rudolf wrote: Mitt poeng er at man bør/kan ikke oppfordre til bare å bygge om og så la det "stå til".
Det er vel litt risky?
Hva man velger å gjøre selv, se det er en helt annen sak.
Erik
til mitt fosvar kan jeg bare si at jeg trodde du siktet til at Statens Vegvesen skulle være vanskelige sånn bare fordi lissom.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Re:
Men det mener jeg at de gjørrayb wrote: .....
til mitt fosvar kan jeg bare si at jeg trodde du siktet til at Statens Vegvesen skulle være vanskelige sånn bare fordi lissom.
De bruker et klønete regelverk til å ri paragrafer.
Derfor får praktiseringen av §1-15 helt andre følger en det som var intensjonen.
Et stort problem er også den tilfeldige måten dette (og andre) regelverk blir praktisert på.
Forskjellen mellom Trafikkstasjoner, kontrollører og "dagsform" er helt enorm.
Jeg har eksempler på sak der jeg har ført skriftlig korrespondanse (>20 sider) og brukt mange måneder med Vegdirektoratet og fått avslag.
En kamerat kjører inn på Trafikkstasjonen på Lillestrøm og får godkjent de samme forhold på få minutter.
Hvis du Googler "unntaksregelen" eller §1-15 så får du en rekke groteske eksempler på SV's tolkning og praktisering av denne paragrafen.
Deprimerende lesning om offentlig forvaltning på sitt aller verste.
Erik
(som lett blir forbannet når dette temaet kommer på bane )
Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7
Nå er det kanskje ikke behov for å gjøre all verden av modifikasjoner, i hvert fall ikke på en Exige, så man burde kunne leve godt med en 1.15 godkjent bil, selv med en og annen banedag. Eller?
Når jeg leser noen av Elise/Exige prosjekttrådene her blir jeg litt betenkt. Er det virkelig behov for å skru så mye på disse bilene eller er det dere som ikke greier å la de være i fred?
Når jeg leser noen av Elise/Exige prosjekttrådene her blir jeg litt betenkt. Er det virkelig behov for å skru så mye på disse bilene eller er det dere som ikke greier å la de være i fred?
Re: Re:
Hei Erik.Rudolf wrote:Det finnes vel flere eksempler på regresskrav fra forsikringsselskaper etter ulykker der bileier har brutt kjøretøyforskriften.rayb wrote: Har du noe eksempel på dette?
Jeg er en sånn evig sucker for å holde meg til virkeligheten jeg da, og ikke subjektiver meninger om hva man tror og tviler på....
For å vise til konkret sted/dato/sak må det legges litt mere undersøkelser til grunn en "vanlig" googling.
Mitt poeng er at man bør/kan ikke oppfordre til bare å bygge om og så la det "stå til".
Det er vel litt risky?
Hva man velger å gjøre selv, se det er en helt annen sak.
Erik
Hvis meg en sak hvor bileier har fått regresskrav etter å ha bygd om bilen. Tror ikke du finner det. §3 i Vtrl derimot - mange saker.
Mvh
Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7
Det kommer nok først og fremst an på hva du (primært) ønsker å bruke bilen til. For de som bruker bilen stort sett på svingete landeveier bør behovet være rimelig begrenset (dette er tross alt en bil som er viden kjent for sine kjøreegenskaper). Men de som jakter på en stadig raskere rundetid på Rudskogen/Våler/Nürburgring vil nok stadig vekk finne et eller annet som kan kutte en hundredel eller ti...Hans V wrote:Når jeg leser noen av Elise/Exige prosjekttrådene her blir jeg litt betenkt. Er det virkelig behov for å skru så mye på disse bilene eller er det dere som ikke greier å la de være i fred?
For min del begrenset det seg i løpet av 4 år som Elise-eier til et litt mer "sportslig" luftfilter (eksos var allerede montert ved kjøp) og en "remote" termostat (for å fikse et velkjent kjøleproblem).. Skulle jeg kjøpt en ny Elise nå hadde det nok blitt en med Toyota-motor, og da er sportseksos omtrent det eneste jeg for min del ser på som "nødvendig" oppgradering.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7
Min egen tråd begynner å bli veldig lang, men alt jeg har gjort med min bil er relatert til banekjøring og mitt ønske om at det skal gå fortere.Hans V wrote:Nå er det kanskje ikke behov for å gjøre all verden av modifikasjoner, i hvert fall ikke på en Exige, så man burde kunne leve godt med en 1.15 godkjent bil, selv med en og annen banedag. Eller?
Når jeg leser noen av Elise/Exige prosjekttrådene her blir jeg litt betenkt. Er det virkelig behov for å skru så mye på disse bilene eller er det dere som ikke greier å la de være i fred?
Hadde jeg ikke vært bane-junkie så hadde jeg ikke trengt å røre bilen i det hele tatt. Det samme gjelder hvis jeg ikke hadde vært så elendig til å kjøre.
Så svaret på det siste spørsmålet er vel at vi ikke klarer å la dem være i fred.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Vurderes Kjøpt: Elise alt. Caterham 7
Enkelte har denne "notisen" i vognkortet.
REG ETTER UNNTAKSBEST PRGF 1-15 OG 6-11 NR4
KAN IKKE FORANDRES KONSTRUKTIVT ELLER UTSEENDEMESSIG.
Slik jeg tolker Mazdafun er denne notisen ikkeno å bry seg om.
Her er det bare å bygge i vei som man lyster.
Fordi:
1. Sjansen for å bli "oppdaget/tatt" ved teknisk kontroll er mikroskopisk.
2. Hvis man kommer ut for en (alvorlig) skade der bilen blir tatt inn til teknisk kontroll, så vil ikke dette føre til regresskrav fra forsikringsselskapet uansett.
Jeg valgte å få fjernet ovennevnte "notis" i vognkortet på min USA importerte bil.
Dette klarte jeg etter flere måneders arbeid og til tross for iherdig motstand fra Statens Vegvesen.
Nå forstår jeg at både arbeidet og kostnadene var helt bortkastet.
Jeg kunne jo bare sett bort fra "notisen".
Greit å vite dette for de som vurderer å gjøre det samme som meg, eller som bekymrer seg helt uten grunn.
Tut og kjør
Erik
REG ETTER UNNTAKSBEST PRGF 1-15 OG 6-11 NR4
KAN IKKE FORANDRES KONSTRUKTIVT ELLER UTSEENDEMESSIG.
Slik jeg tolker Mazdafun er denne notisen ikkeno å bry seg om.
Her er det bare å bygge i vei som man lyster.
Fordi:
1. Sjansen for å bli "oppdaget/tatt" ved teknisk kontroll er mikroskopisk.
2. Hvis man kommer ut for en (alvorlig) skade der bilen blir tatt inn til teknisk kontroll, så vil ikke dette føre til regresskrav fra forsikringsselskapet uansett.
Jeg valgte å få fjernet ovennevnte "notis" i vognkortet på min USA importerte bil.
Dette klarte jeg etter flere måneders arbeid og til tross for iherdig motstand fra Statens Vegvesen.
Nå forstår jeg at både arbeidet og kostnadene var helt bortkastet.
Jeg kunne jo bare sett bort fra "notisen".
Greit å vite dette for de som vurderer å gjøre det samme som meg, eller som bekymrer seg helt uten grunn.
Tut og kjør
Erik