HGF - defekt toppakning på Rover K-seriemotorer
Er det én ting Elise K trenger, så er det mer turtallsvillig motor. Kjør på!
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
De feite innsugshalsene, grenrørene og sportskatalysatoren tenker jeg står for mesteparten. Litt uklart om disse to tingene var inkludert i ombyggingen eller om det er noe eieren du siterer har gjort selv. Åkkesom ser det ut til at K-strikken har litt flow- og pusteproblemer i utgangspunktet, eller at Rover har lagt seg på en nokså konservativ linje hva kraftuttak gjelder.webmaster wrote:No need for cams or verniers to get a good 150bhp on a std ECU.
Just get kiwirog to do you a good head (mine was number 63 iirc) I ran that with a flowed 48mm throttle body, 4-2-1, ITG, sport CAT and it made 150-160bhp dependent on the rolling road.
Får vel ta favoritteventyret mitt angående topper igjen: GMs 2.2l L61 (eller Z22SE om du vil) har 150 hk med GM-topp og 185 hk med Alfa-topp. Om ikke annet betyr det at det er MYE å hente på å gjøre dette riktig (eller i hvert fall annerledes).
- Lotus Type-72
- Posts: 205
- Joined: 03 Mar 2003 14:46
- Location: Follo
Ikke turtall alenehmhaga wrote:Er det én ting Elise K trenger, så er det mer turtallsvillig motor. Kjør på!
Mange kammer på markedet ofrer dreimomentet på bunn til fordel for høyt turtall. ( original ECU sperrer også høyt turtall ! )
Det er dreimomentet i bunn som gir god flyt på landeveien
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
Nå er det ikke landeveien jeg tenker mest på...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Jadda, da var jeg i gang igjen, dette er jo bare kos!
I går og i dag har jeg fått gjort følgende innimellom litt annet (beklager engelsken, bruker en 'oppskrift' fra Seloc):
Så da er status:
...og nå gleder jeg meg faktisk til å skru videre, for nå er det jo plass til å skru!
I går og i dag har jeg fått gjort følgende innimellom litt annet (beklager engelsken, bruker en 'oppskrift' fra Seloc):
Sist gang vi gjorde dette lot vi innsugsmanifolden sitte på, fordi vi rett og slett ikke kom til boltene. Hvorfor inn i svarte vi ikke rett og slett fjernet skilleveggen mellom bagasjerom og motorrom er for meg en gåte. Men jeg mistenker at vi (jeg) trodde det ikke var mulig og at man i så fall måtte lage hull i den. Men neida, 7 skruer og bort me'n. Jaja.- remove engine undertray (you can leave the diffuser in place)
- drain coolant (best done by disconnecting the pipe from the hose as it enters the driver's side chassis rail. Its a good idea to put the pipe back into the hose and nip up the clip to prevent soggy feet later on!)
- remove the engine cover (have somewhere safe prepared to put it. A folded old blanket is a good idea well out of the way! Also mark location to help in refitting)
- remove boot bag and boot divider (this is usually held in with several allen-headed bolts that can be a real PITA to move)
- remove trunking between airbox and throttle body
- remove spark plug/HT lead cover
- remove spark plugs, HT leads and distributor (you can leave the king lead on the coil as it unreachable from above!)
- remove coolant hose from cylinder head outlet elbow (just need to undo the clip and get the hose off so the head can be lifted later)
- remove connectors to engine and temp gauge coolant temp sensors (these work by pushing the 'middle' of the wire clip and pulling gently. If you can't get it to come off practice on one you can see better!)
- remove the cam cover (lots of small bolts on top. They should really be undone little by little working in a spiral toward the centre I think - best to check the manual for the exact recommended order. Oh and have some newspaper ready next to the engine to put it on as it'll drip everywhere)
- remove the cam cover gasket (if it didn't come off above! As above have some newspaper handy to catch the drips)
Så da er status:
...og nå gleder jeg meg faktisk til å skru videre, for nå er det jo plass til å skru!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Jeg har ikek den skilleveggen i mellom motor rom og bagasjerom, den måtte vike for stor plenumkammer til den gamle racer motoren jeg engang hade, nå så er den veggen på plass igjen, for nå sitter innsugsbiten i mot torpedoveggen, og dewt er kun eksos som er ut imot bagasjerom.
Men savner nå den orginale baklukeløsemekanismen, lurer litt på å få den til å funke igjen..
Uansett, håper pakninga lever litt lenger etter detta skiftet da..
HGF er no dritt.
PS: 8500rpm er akkurat passe.. (har hatt 8800rpm før på 1.8'n jeg hadde sist)
Men savner nå den orginale baklukeløsemekanismen, lurer litt på å få den til å funke igjen..
Uansett, håper pakninga lever litt lenger etter detta skiftet da..
HGF er no dritt.
PS: 8500rpm er akkurat passe.. (har hatt 8800rpm før på 1.8'n jeg hadde sist)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
I går kveld fikk jeg unna disse punktene:
'Stemningsbilde':
...så i dag kommer vel toppen av tenker jeg...- remove the inlet plenum (this is held by 7 bolts/nuts I think. 4 bolts underneath that are near impossible to see and 3 nuts/studs on top that are a little easier to see. You can leave the fuel pipes connected.)
- remove the exhaust manifold (the 'top' nuts are usually OK to get to but the 'bottom' ones can be a pain. There's 5 'top' ones and 3 'bottom' ones from memory) - det var 5 bolter totalt
- remove driver's side rear wheel
- remove driver's side rear wheelarch liner (a complete b@stard of a job. Expect this to take forever!) - tøys og tull, enkelt
- remove the front part of the upper timing belt cover (several small bolts and from memory there one 'behind' the water pump that you can't see)
- rotate engine using crank pulley until the cam pulley marks are level (this should also mean the crank pulley mark is aligned with its mark. And as DVA pointed out to me the cam pulley marks don't have to the 'right way up' as long they're aligned its fine)
- insert cam pulley locking tool
'Stemningsbilde':
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Som sagt så gjort:
Umulig å se om noe er galt egentlig, men ventilene i den ene sylinderen er mistenkelig mye renere enn de andre:
Noen som kan se noe rart forøvrig?
Med andre ord er toppen av Tusen takk til Inge som dermed er re-sertifisert som Lotusmekaniker.- loosen cam belt tensioner (large-ish allen-headed bolt and small hex headed bolt). The allen-headed bolt will probably be extremely tight so use a good quality tool.
- loosen (but don't remove) cam pulley bolts and cam pulleys
- move cam belt as far out of the way as possible
- gradually loosen the head bolts (working in a spiral towards the centre I think - best to check the manual for the recommended order). These will be extremely tight! And you'll need to move the cams slightly to get to some of the bolts.
- remove the head bolts once they're all loose and place into a piece of cardboard to retain the order - evt kast dem
- remove cam pulley bolts and cam pulleys
- remove rear part of upper timing belt cover - ikke nødvendig, bare flytt det ut av veien for toppen
- lift off the head with as assistant (placing it into a cut down cardboard box inside a bin bag with some newspaper in the bottom ensuring the valves are facing up)
Umulig å se om noe er galt egentlig, men ventilene i den ene sylinderen er mistenkelig mye renere enn de andre:
Noen som kan se noe rart forøvrig?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
- spitfire 2,4
- Posts: 315
- Joined: 09 Nov 2006 22:56
- Location: Gjøvik
Går da fint dette ser jeg, har skiftet på to biler med K motor hittil jeg og kamrem på konebilen sist uke. skifter alltid vannpumpe og strammer med reimen.
Mvh ketil
Mvh ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
Vannpumpe og reim ble skiftet i sommer - kan nok hende jeg skifter reima en gang til men vannpumpa skal få stå
I dag har jeg vært hos Tom på Ski Motorverksted så han kunne se på toppen og kontrollere om den var i en ok tilstand for å sende den til UK for litt massering. Tom syntes den så helt fin ut, og 'et godt utgangspunkt'.
Så blir det å bestemme seg for DVA eller kiwirog da. Skal sende en mail til DVA og høre hva han sier.
Forresten - noen som vet rutinene rent tollmessig for å sende en gjenstand ut av landet for 'service' og så få den returnert? Innbiller meg at det på en eller annen måte må registreres slik at den ikke må tolles inn som en ny gjenstand?
Og hvilket firma skal/bør jeg bruke for å sende over toppen? Posten?
I dag har jeg vært hos Tom på Ski Motorverksted så han kunne se på toppen og kontrollere om den var i en ok tilstand for å sende den til UK for litt massering. Tom syntes den så helt fin ut, og 'et godt utgangspunkt'.
Så blir det å bestemme seg for DVA eller kiwirog da. Skal sende en mail til DVA og høre hva han sier.
Forresten - noen som vet rutinene rent tollmessig for å sende en gjenstand ut av landet for 'service' og så få den returnert? Innbiller meg at det på en eller annen måte må registreres slik at den ikke må tolles inn som en ny gjenstand?
Og hvilket firma skal/bør jeg bruke for å sende over toppen? Posten?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Hehe.
Nei, det tar jeg ikke sjansen på, og ikke gidder jeg heller. Mye mer praktisk å få den hentet og levert på trappa hjemme.
Betaler 'gjerne' mva på jobben som skal gjøres, men vil helst unngå å betale mva på verdien av toppen dersom de får det for seg at den er kjøpt i UK lissom.
Nei, det tar jeg ikke sjansen på, og ikke gidder jeg heller. Mye mer praktisk å få den hentet og levert på trappa hjemme.
Betaler 'gjerne' mva på jobben som skal gjøres, men vil helst unngå å betale mva på verdien av toppen dersom de får det for seg at den er kjøpt i UK lissom.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Jeg sendte deler til England for renovering for noen år tilbake, mener at det på standardskjemaet du MÅ fylle ut, for blant annet tollbehandlingen, er noen avkryssingsmuligheter for nettopp dette. Der kan også noe tekst påføres.webmaster wrote:Forresten - noen som vet rutinene rent tollmessig for å sende en gjenstand ut av landet for 'service' og så få den returnert? Innbiller meg at det på en eller annen måte må registreres slik at den ikke må tolles inn som en ny gjenstand?
Og hvilket firma skal/bør jeg bruke for å sende over toppen? Posten?
Like viktig er det at avsender i England gjør det samme når jobben er gjort. Jeg hadde en uheldig erfaring med Leda(støtdempere mm) der de glemte dette. Ikke enkelt å ordne opp i når renoverte deler lå hos tollen her i Norge igjen
Akkurat. Jeg får kontakte tollvesenet så jeg unngår dette.
Ellers fikk jeg en lang og hyggelig mail fra kiwirog i går kveld, nå heller jeg mot å benytte ham til jobben.
Ellers fikk jeg en lang og hyggelig mail fra kiwirog i går kveld, nå heller jeg mot å benytte ham til jobben.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no