HGF - defekt toppakning på Rover K-seriemotorer

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: NoBrain, inge

Post Reply
User avatar
hmhaga
Posts: 943
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Post by hmhaga » 30 Sep 2011 19:25

Er det én ting Elise K trenger, så er det mer turtallsvillig motor. Kjør på! :wink:
Leketøy: '03 Corvette Z06 '92 Suzuki Bandit GSF 400
Familiebiler: '15 Subaru Outback '09 Mercedes R350

User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi » 30 Sep 2011 20:15

webmaster wrote:
No need for cams or verniers to get a good 150bhp on a std ECU.

Just get kiwirog to do you a good head (mine was number 63 iirc) I ran that with a flowed 48mm throttle body, 4-2-1, ITG, sport CAT and it made 150-160bhp dependent on the rolling road.
De feite innsugshalsene, grenrørene og sportskatalysatoren tenker jeg står for mesteparten. Litt uklart om disse to tingene var inkludert i ombyggingen eller om det er noe eieren du siterer har gjort selv. Åkkesom ser det ut til at K-strikken har litt flow- og pusteproblemer i utgangspunktet, eller at Rover har lagt seg på en nokså konservativ linje hva kraftuttak gjelder.

Får vel ta favoritteventyret mitt angående topper igjen: GMs 2.2l L61 (eller Z22SE om du vil) har 150 hk med GM-topp og 185 hk med Alfa-topp. Om ikke annet betyr det at det er MYE å hente på å gjøre dette riktig (eller i hvert fall annerledes).

User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Post by Lotus Type-72 » 01 Oct 2011 08:52

hmhaga wrote:Er det én ting Elise K trenger, så er det mer turtallsvillig motor. Kjør på! :wink:
Ikke turtall alene 8)
Mange kammer på markedet ofrer dreimomentet på bunn til fordel for høyt turtall. ( original ECU sperrer også høyt turtall ! )
Det er dreimomentet i bunn som gir god flyt på landeveien :wink:
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 01 Oct 2011 16:51

Nå er det ikke landeveien jeg tenker mest på... :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 27 Nov 2011 21:40

Jadda, da var jeg i gang igjen, dette er jo bare kos! :-)

I går og i dag har jeg fått gjort følgende innimellom litt annet (beklager engelsken, bruker en 'oppskrift' fra Seloc):
- remove engine undertray (you can leave the diffuser in place)
- drain coolant (best done by disconnecting the pipe from the hose as it enters the driver's side chassis rail. Its a good idea to put the pipe back into the hose and nip up the clip to prevent soggy feet later on!)
- remove the engine cover (have somewhere safe prepared to put it. A folded old blanket is a good idea well out of the way! Also mark location to help in refitting)
- remove boot bag and boot divider (this is usually held in with several allen-headed bolts that can be a real PITA to move)
- remove trunking between airbox and throttle body
- remove spark plug/HT lead cover
- remove spark plugs, HT leads and distributor (you can leave the king lead on the coil as it unreachable from above!)
- remove coolant hose from cylinder head outlet elbow (just need to undo the clip and get the hose off so the head can be lifted later)
- remove connectors to engine and temp gauge coolant temp sensors (these work by pushing the 'middle' of the wire clip and pulling gently. If you can't get it to come off practice on one you can see better!)
- remove the cam cover (lots of small bolts on top. They should really be undone little by little working in a spiral toward the centre I think - best to check the manual for the exact recommended order. Oh and have some newspaper ready next to the engine to put it on as it'll drip everywhere)
- remove the cam cover gasket (if it didn't come off above! As above have some newspaper handy to catch the drips)
Sist gang vi gjorde dette lot vi innsugsmanifolden sitte på, fordi vi rett og slett ikke kom til boltene. Hvorfor inn i svarte vi ikke rett og slett fjernet skilleveggen mellom bagasjerom og motorrom er for meg en gåte. Men jeg mistenker at vi (jeg) trodde det ikke var mulig og at man i så fall måtte lage hull i den. Men neida, 7 skruer og bort me'n. Jaja. :roll:

Så da er status:

Image

...og nå gleder jeg meg faktisk til å skru videre, for nå er det jo plass til å skru! :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX » 28 Nov 2011 10:32

Jeg har ikek den skilleveggen i mellom motor rom og bagasjerom, den måtte vike for stor plenumkammer til den gamle racer motoren jeg engang hade, nå så er den veggen på plass igjen, for nå sitter innsugsbiten i mot torpedoveggen, og dewt er kun eksos som er ut imot bagasjerom. :)

Men savner nå den orginale baklukeløsemekanismen, lurer litt på å få den til å funke igjen.. :)

Uansett, håper pakninga lever litt lenger etter detta skiftet da.. :)

HGF er no dritt.

PS: 8500rpm er akkurat passe.. :) (har hatt 8800rpm før på 1.8'n jeg hadde sist)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 29 Nov 2011 09:06

I går kveld fikk jeg unna disse punktene:
- remove the inlet plenum (this is held by 7 bolts/nuts I think. 4 bolts underneath that are near impossible to see and 3 nuts/studs on top that are a little easier to see. You can leave the fuel pipes connected.)
- remove the exhaust manifold (the 'top' nuts are usually OK to get to but the 'bottom' ones can be a pain. There's 5 'top' ones and 3 'bottom' ones from memory) - det var 5 bolter totalt
- remove driver's side rear wheel
- remove driver's side rear wheelarch liner (a complete b@stard of a job. Expect this to take forever!) - tøys og tull, enkelt
- remove the front part of the upper timing belt cover (several small bolts and from memory there one 'behind' the water pump that you can't see)
- rotate engine using crank pulley until the cam pulley marks are level (this should also mean the crank pulley mark is aligned with its mark. And as DVA pointed out to me the cam pulley marks don't have to the 'right way up' as long they're aligned its fine)
- insert cam pulley locking tool
...så i dag kommer vel toppen av tenker jeg...:-)

Image

Image

Image

'Stemningsbilde':

Image

:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 29 Nov 2011 22:56

Som sagt så gjort:
- loosen cam belt tensioner (large-ish allen-headed bolt and small hex headed bolt). The allen-headed bolt will probably be extremely tight so use a good quality tool.
- loosen (but don't remove) cam pulley bolts and cam pulleys
- move cam belt as far out of the way as possible
- gradually loosen the head bolts (working in a spiral towards the centre I think - best to check the manual for the recommended order). These will be extremely tight! And you'll need to move the cams slightly to get to some of the bolts.
- remove the head bolts once they're all loose and place into a piece of cardboard to retain the order - evt kast dem
- remove cam pulley bolts and cam pulleys
- remove rear part of upper timing belt cover - ikke nødvendig, bare flytt det ut av veien for toppen
- lift off the head with as assistant (placing it into a cut down cardboard box inside a bin bag with some newspaper in the bottom ensuring the valves are facing up)
Med andre ord er toppen av :-) Tusen takk til Inge som dermed er re-sertifisert som Lotusmekaniker. :-D

Umulig å se om noe er galt egentlig, men ventilene i den ene sylinderen er mistenkelig mye renere enn de andre:

Image

Noen som kan se noe rart forøvrig?

Image

Image

Image
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 » 30 Nov 2011 19:05

Går da fint dette ser jeg, har skiftet på to biler med K motor hittil jeg og kamrem på konebilen sist uke. skifter alltid vannpumpe og strammer med reimen.
Mvh ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 01 Dec 2011 19:55

Vannpumpe og reim ble skiftet i sommer - kan nok hende jeg skifter reima en gang til men vannpumpa skal få stå :-)

I dag har jeg vært hos Tom på Ski Motorverksted så han kunne se på toppen og kontrollere om den var i en ok tilstand for å sende den til UK for litt massering. Tom syntes den så helt fin ut, og 'et godt utgangspunkt'. :-)

Så blir det å bestemme seg for DVA eller kiwirog da. Skal sende en mail til DVA og høre hva han sier.

Forresten - noen som vet rutinene rent tollmessig for å sende en gjenstand ut av landet for 'service' og så få den returnert? Innbiller meg at det på en eller annen måte må registreres slik at den ikke må tolles inn som en ny gjenstand?

Og hvilket firma skal/bør jeg bruke for å sende over toppen? Posten?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

PeR4
Posts: 430
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 » 01 Dec 2011 21:57

Hva med å sende den fra Sverige: på EU-innsiden. Og få den tilbake til posterestante adresse der. Så kan du kjøpe julekjøtt, julesprit og julesjokolade nesten gratis :D

Nei jeg er ikke medeier i noen kjøpesenter langs grensen i Sverige :shock:

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 01 Dec 2011 22:00

Hehe. :-)

Nei, det tar jeg ikke sjansen på, og ikke gidder jeg heller. Mye mer praktisk å få den hentet og levert på trappa hjemme. :-)

Betaler 'gjerne' mva på jobben som skal gjøres, men vil helst unngå å betale mva på verdien av toppen dersom de får det for seg at den er kjøpt i UK lissom.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Post by mowal » 01 Dec 2011 23:20

Ettersom du ikke helt har funnet ut hvorfor motoren har lekt vann, ville jeg ha gått for en testet topp fra DVA (dersom han alikavell skal porte den). Jeg kontaktet DVA for et par år siden og han skrev da at "A suitable hardness tested head would be £200".

Kanskje verdt å tenke på?

PeR4
Posts: 430
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 » 02 Dec 2011 07:40

webmaster wrote:Forresten - noen som vet rutinene rent tollmessig for å sende en gjenstand ut av landet for 'service' og så få den returnert? Innbiller meg at det på en eller annen måte må registreres slik at den ikke må tolles inn som en ny gjenstand?

Og hvilket firma skal/bør jeg bruke for å sende over toppen? Posten?
Jeg sendte deler til England for renovering for noen år tilbake, mener at det på standardskjemaet du MÅ fylle ut, for blant annet tollbehandlingen, er noen avkryssingsmuligheter for nettopp dette. Der kan også noe tekst påføres.
Like viktig er det at avsender i England gjør det samme når jobben er gjort. Jeg hadde en uheldig erfaring med Leda(støtdempere mm) der de glemte dette. Ikke enkelt å ordne opp i når renoverte deler lå hos tollen her i Norge igjen :x

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 02 Dec 2011 09:24

Akkurat. Jeg får kontakte tollvesenet så jeg unngår dette.

Ellers fikk jeg en lang og hyggelig mail fra kiwirog i går kveld, nå heller jeg mot å benytte ham til jobben. :D
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

Post Reply