HGF - defekt toppakning på Rover K-seriemotorer

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: NoBrain, inge

Post Reply
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 16 Sep 2011 12:35

Forsiktig nå...jeg vet i hvertfall hva problemet er, i motsetning til en herværende eier av en tysk automobil med underlige lyder fra understellet som ingen klarer å finne ut av... :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse » 16 Sep 2011 13:04

Det er bare bilens måte å si at blir kjørt for lite på bane på!

PeR4
Posts: 429
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 » 18 Sep 2011 10:49

hagenisse wrote:Så det var derfor du kjørte så sakte! 8)

Kjipt, men engelsk bil og alt det der... :wink:
Britiske biler med japanske deler er vel bra? :-).

Har selv lurt litt på britisk byggesett med japansk motorsykkelmotor/gear, men fortsetter med eldre tysk kvalitet. Det skrus nok som det er :-).

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 18 Sep 2011 11:43

PeR4 wrote:
hagenisse wrote:Så det var derfor du kjørte så sakte! 8)

Kjipt, men engelsk bil og alt det der... :wink:
Britiske biler med japanske deler er vel bra? :-).

Har selv lurt litt på britisk byggesett med japansk motorsykkelmotor/gear, men fortsetter med eldre tysk kvalitet. Det skrus nok som det er :-).
Du får jo det der kjøpt ferdig bygget, Lotus med Toyotamotor og drivverk. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

PeR4
Posts: 429
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 » 18 Sep 2011 12:32

[/quote]
Du får jo det der kjøpt ferdig bygget, Lotus med Toyotamotor og drivverk. :-)[/quote]

Ja, men jeg tenderer i retning av feks Megabusaen heller enn Elise/Exige. Ikke fordi at Suzukis motorsykkelmotor er bedre enn Toyotas bilmotor, men pga meget lav vekt kombinert med effektiv sekvensiell gearkasse.

Elisene/Exigene er helt sikkert inspirerende å kjøre, men i forhold til forutsetningene(konstruert fra bunn med kjøreegenskaper/lav vekt som hovedpremis) så synes jeg de fremstår som relativt slappe :wink: på banen.
Last edited by PeR4 on 18 Sep 2011 15:54, edited 1 time in total.

User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Post by Lotus Type-72 » 18 Sep 2011 14:08

hagenisse wrote:Så det var derfor du kjørte så sakte! 8)

Kjipt, men engelsk bil og alt det der... :wink:

Hva var din unskyldning for at det gikk sakte ? :roll:
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS

User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse » 18 Sep 2011 15:19

Lotus Type-72 wrote:Hva var din unskyldning for at det gikk sakte ? :roll:
Slapp sjåfør som vanlig vel.

Den ene gangen jeg så Jørn utpå der kjørte han merkelig sakte - mao som om noe var galt.

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 18 Sep 2011 17:03

:oops: Du verden, takk. :-)

Tilbake til temaet - siden sesongen i praksis er over for min del funderer jeg som nevnt denne gangen på å sende toppen til UK for porting. Så er spørsmålet - burde jeg gjøre noe annet mens den er der borte?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Post by Lotus Type-72 » 18 Sep 2011 23:42

webmaster wrote::oops: Du verden, takk. :-)

Så er spørsmålet - burde jeg gjøre noe annet mens den er der borte?
"Bare" planslipe toppen kan du gjøre hjemme.
Så skal du først sende den av gårde, så send den til Dave Andrews for porting.
Velg et oppsett som han har gode erfaringer med.
Ikke gå for de mest ekstreme kammene, og behold original ECU så sparer du deg for mye plunder 8)
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 19 Sep 2011 20:46

Høres ut som en plan. :-) Skal bli spennende å komme seg under bilen for å se nærmere på lekkasjen. Kanskje det ikke er toppakningen i det hele tatt? ;-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 21 Sep 2011 21:28

Dave lister opp forskjellige pakker på websiden sin www.dvapower.com - den eneste jeg finner som bruker std ECU er denne:

K01 - 135BHP kit, (gives 135BHP+ on 1800K, 130BHP+ on 1600K)

Comprises

Pair of Piper fast-road cams(choice of 3 profiles), pair of verniers,cam oil seals, cam lube and sealant

Price of Kit £565

Fitting above kit to Lotus Elise £295

...men det er mulig han har andre varianter på lager også, websiden ble sist oppdatert i 2008 stod det. :shock:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
hmhaga
Posts: 943
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Post by hmhaga » 23 Sep 2011 13:19

Det er K13A kit du skal ha :wink:

Men er vel ikke nok å bare sjekke toppen, bør også sjekke/justere høyden på sylinderforingene. Er vel en grunn til at det svikter igjen, eller ble det ikke montert MLS-pakning ved forrige reparasjon?
Gleder meg til toppakningen ryker i min S2 (DVA neste). Det kommer sikkert til å skje på europaturen neste sommer, langt oppe i Alpene et sted :lol:
Leketøy: '03 Corvette Z06 '92 Suzuki Bandit GSF 400
Familiebiler: '15 Subaru Outback '09 Mercedes R350

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 23 Sep 2011 13:56

hmhaga wrote:Det er K13A kit du skal ha :wink:
Ja, det så jo bra ut, men litt skeptisk til å måtte sende over mer enn toppen, ref "Modification work to your plenum and exhaust manifold".

Skal også sjekke kiwirog, mange som anbefaler han til denne type jobber også.
hmhaga wrote:Men er vel ikke nok å bare sjekke toppen, bør også sjekke/justere høyden på sylinderforingene. Er vel en grunn til at det svikter igjen, eller ble det ikke montert MLS-pakning ved forrige reparasjon?
Forrige gang eksisterte ikke MLS-pakningen enda. :-) Vedr høyde på sylinderforingene så er jeg ikke så sikker på om dette er relevant i denne situasjonen, der kjølevæske renner ut av toppen?
hmhaga wrote:Gleder meg til toppakningen ryker i min S2 (DVA neste). Det kommer sikkert til å skje på europaturen neste sommer, langt oppe i Alpene et sted :lol:
La oss håpe det skjer i nærheten av Milton Keynes i stedet... :twisted:

Men jeg innser jo at jeg har vært heldig tross alt, det er ikke fryktelig lenge siden jeg kom tilbake fra Ringen lissom...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 30 Sep 2011 11:45

Trodde jeg hadde skrevet dette allerede, men da hadde jeg vel bare tenkt jeg skulle gjøre det da...:-)

Vel, høres dette reelt ut:
No need for cams or verniers to get a good 150bhp on a std ECU.

Just get kiwirog to do you a good head (mine was number 63 iirc) I ran that with a flowed 48mm throttle body, 4-2-1, ITG, sport CAT and it made 150-160bhp dependent on the rolling road. If you want to you could add a VVC exhaust cam and still keep the same ECU and pulleys.
Altså opp fra 118 hk til 150 på (nesten) bare porting av topp, og annet innsug og eksos?

Det som gjøres er ca. dette:
PRICE, KR1 - £680 Excluding Delivery- What's in the headwork?? £130 of 8 new 2mm larger performance Inlet valves, £40 of 8 new OE Inlet valve guides- necesary with the larger valves for a couple of reasons, £28 of new valve seals, exh valve redress/reshaping, All required porting, all required chamberwork, Controlled three angle seatwork- see my specialist equipment in the photos elsewhere on the site, check valve seal/lap/blue & doublecheck, Chamber Volume checks, Face peening/faceskim/volume rechecks plus much else besides, Finally a thorough scrub/wash & assembly.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning » 30 Sep 2011 12:03

Det høres ut som en passende julepresent til far :wink:
'11 sDrive 35is
---------------------

Post Reply