HGF - defekt toppakning på Rover K-seriemotorer

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: NoBrain, inge

Post Reply
User avatar
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX » 29 Mar 2005 07:50

Hvor får man tak på slike deksler da? Det er nemelig ikke sånt på min eller...

Litt merkelig egentlig..

Men jeg har selv fått kloa i en 160 SportThrottlebody ifra Eliseparts, men denne er så å si identisk med den orginale som sitter på min bil.
Alle diamerere er like og så er den orginale og i metall (veit noen har plast spjell)

Ser på den lyse siden jeg da, da har jeg en i reserve... hehe (tilfelde TPS-Sensor skal ryke igjen...)

Men det var gådt å få ut bilen igjen, og bilen har begynt å løsne litt opp nå etter mange måneder med lite aktivitet.

Men jeg håper iallefall på det beste for Jørn, håper iallefall på en problemfri-bil sommer til han og dere andre her sånn at vi får treffes på hvert eneste banetreff (jeg skal bli flinkere til å møte opp på de andre treffene og etterhvert...)

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 29 Mar 2005 12:06

TorAtle wrote:Bare for å hindre skitt og lort i å nå o-ringen til kammen. Med tanke hvor petimeter du er....meget viktig!! :)
Petimeter, jo takk, litt stolt av det! :-) Bare for å bevise hvor petimeter jeg er, så har jeg vært og tittet på 2 Land Rover Freelander, ingen av dem hadde heller, en av dem var t.o.m. splitter ny...

Har du bilde av en motor med dette dekslet på?

PS: Har kjøpt ny toppakning til deg...på Volvo...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 29 Mar 2005 12:08

Shadow_iX wrote:Men jeg har selv fått kloa i en 160 SportThrottlebody ifra Eliseparts, men denne er så å si identisk med den orginale som sitter på min bil. Alle diamerere er like og så er den orginale og i metall (veit noen har plast spjell)
Da har vel forrige eier gjort jobben for deg allerede...:-) Eller kjøpte du din ny?
Shadow_iX wrote:Men jeg håper iallefall på det beste for Jørn, håper iallefall på en problemfri-bil sommer til han og dere andre her sånn at vi får treffes på hvert eneste banetreff (jeg skal bli flinkere til å møte opp på de andre treffene og etterhvert...)
Takk for det, håper det samme! :-P
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Post by Lotus Type-72 » 29 Mar 2005 15:02

TorAtle wrote:På med beskyttelsesplata for eksoskammen, Jørn :-)
Tror denne plata er historie !
Har både Elise og Freelander ( + et par motorer i reserve ) og har aldri sett en slik plate.
På Elisen sitter det en brakett som holder ledningene til coilene. Den dekker for berøring, men ikke for skitt.
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS

User avatar
Trond-Willy Larsen
Posts: 66
Joined: 03 Mar 2003 23:46
Location: Hokksund
Contact:

Post by Trond-Willy Larsen » 29 Mar 2005 22:41

Som utenforstående med 10 tommeltotter har jeg lest denne
"rysaren" og kommet fram til en ting:

Med mine 10 tommeltotter er det best jeg holder meg til japansk :D .

Mitt kvalitetsinntrykk hva gjelder britiske biler har ihvertfall ikke
fått noe oppsving.

Nei Jørn japansk holder vel best :?:
Trond-Willy Larsen mr2mk1 88-mod.

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 30 Mar 2005 07:30

Japansk er nok mer stabilt, ja...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Post by torlodbe » 30 Mar 2005 09:56

Tja, jeg tror nok Jørn har vært litt uheldig her. Og en topp-pakning er tross alt ingen krise når alt ellers er ok (selv om det er vanskelig å komme til på en Elise, det er det forsåvidt også på en MR2). Det er verre (og langt dyrere) når motorblokken blir "slitt ut" som på min gamle MR2 ... utrolig mange feil på den bilen dessverre :shock: Og alu/glassfiber har sine fordeler ifht rust. Godt det ordnet seg Jørn, får håpe dette holder nå. Jeg har hørt at det er div. problemer med løse foringer som kan løsne i Rover-motorene, og forårsake motorhavari? (gjelder iallfall Freelander). Noen som vet mer om det?
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen » 30 Mar 2005 10:25

Alle motorer med "løse foringer" må behandles med omtanke, når toppen er løftet av. Ikke tørn motoren (!!), da det er fare for å "løfte" en foring eller to......Sjekk også at foringene sitter like høyt med rettholt/søker. Vanligvis tror jeg ikke motorer med løse , - eller våte- foringer representerer noe problem.... Det er en løsning med mange, mange år på nakken !
DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83

User avatar
jonaf
Posts: 55
Joined: 20 Feb 2005 17:13
Location: Sarpsborg

Post by jonaf » 31 Mar 2005 23:47

Problemet med K-motoren knytter seg i hovedsak til vannlekkasjer fra toppakningen. Den har ikk løse foringer i vanlig forstand, men det som Rover kaller "damp liners", dvs. at foringene sitter i nokså dype utboringer i aluminiumsblokken. At det lekker vann forbi foringene og ned i bunnkasser er ikke vanlig.
Svakheten ligger i at den påvulkede tettings-stripen løsner fra selve pakningsplaten, og dermed spruter det vann enten ut av motoren eller inn i den og forurenser oljen. Dette har lett for å oppstå hvis motoren har vært kjørt med luft i kjølesystemet og pakningen har blitt overopphetet, f.eks. etter et slurvete utført kjølevæskeskift. Da går det en stund, og så begynner det å lekke.

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 01 Apr 2005 14:54

Hmmm...ja, håper min er tom for luft...:-) Har varmkjørt motoren 3 ganger nå, og det lekker ihvertfall ingenting noen steder! :-)

Skal få på motordekslet nå i helgen, så jeg får kjørt den en tur. Men før det må jeg få justert høyden på bilen litt - fjærstrammere er innkjøpt for anledningen, de jeg hadde fra før passet ikke så bra på så små fjærer. :-P
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
Jan-Erik
Posts: 81
Joined: 06 Apr 2003 18:13
Location: Sundvollen
Contact:

Post by Jan-Erik » 09 Apr 2005 00:06

torlodbe wrote:Tja, jeg tror nok Jørn har vært litt uheldig her. Og en topp-pakning er tross alt ingen krise når alt ellers er ok (selv om det er vanskelig å komme til på en Elise, det er det forsåvidt også på en MR2). Det er verre (og langt dyrere) når motorblokken blir "slitt ut" som på min gamle MR2 ... utrolig mange feil på den bilen dessverre :shock: Og alu/glassfiber har sine fordeler ifht rust.
Liten link til hva som skjer med gamle bilen din.... MR2 MKII motor i den, samt flyttet over understell og interiør fra MK2 MKII til MR2 MKI.

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=6062
Jan-Erik Hansen
'05 Porsche Boxster S

User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Post by torlodbe » 10 Apr 2005 10:33

At noen orker å gå igang med noe slikt fatter jeg ikke, men imponerende er det :) Nesten litt synd å se bilen i biter med tanke på tidligere påkostninger.
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 11 Apr 2005 12:14

Tenkte det samme, tror jeg aldri skal kvitte meg med min MR2...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 16 Sep 2011 11:34

Så var vi der igjen da... 8)

I går på Rudskogen blåste jeg toppakningen...igjen. Jaja, 6 år siden sist, så det er vel ikke så galt. Så antydninger sist jeg var på Rudskogen også, for det var plutselig dugg på bakruta. Denne gangen var det dugg og ganske mye damp. :)

Denne gangen lekker det også ut av toppen, ned på eksosmanifolden. Nesten det samme som sist, men da var det lenger mot kortsiden av motoren. Funderer på å sende toppen bort til England for 'some headwork' hos Dave Andrews. Må tenke litt på det først, men sliping av toppen blir det ihvertfall.

PS: Stor takk til Petter for lån av henger og Elling for transport av bil og undertegnede helt hjem i går - det var godt å slippe å kjøre hjem! :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse » 16 Sep 2011 11:51

Så det var derfor du kjørte så sakte! 8)

Kjipt, men engelsk bil og alt det der... :wink:

Post Reply