HGF - defekt toppakning på Rover K-seriemotorer

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle »

TorAtle skrev:
Klabert. Ring når du vil hente. Angående sending av nye pakninger fra Dave så har jeg en plan...
...du mener den nye termostatløsningen, og ikke pakning, eller...?
Å nei. Du får låne pakningen, ikke kjøpe den. Når man har Rover-motor må man alltid ha en liggende på hylla :-)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

...selvfølgelig...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
jonaf
Posts: 55
Joined: 20 Feb 2005 17:13
Location: Sarpsborg

K-motor og toppakninger

Post by jonaf »

Toppakningen er den samme i alle K-motorer, har jeg funnet ut. Jeg åpnet en 1.4-liter nylig, og det var det en pakning om er helt lik den i 1,8-literen.
Når det gjelder hvilken pakning man skal velge: Mike Saturs "forsterkede" pakning var den som røk for meg etter bare et par hundre mil. Oljerester i kjølesystemet er jeg temmelig sikker på var årsaken. Jeg måtte skylle systemet flere ganger med rensevæske før det ble bra. Jeg monterte original MG Rover-pakning av seneste utførelse, som hadde mye bredere tette-striper.
Nå har jeg kjørt ca. 60.000km siden 2001, uten problemer. Av pakningsbevarende tiltak har jeg erstattet 88-graderstermostaten med en på 82 grader og boret et 2.5mm hull i den. Dermed blir oppvarmingsforløpet jevnere, med mindre påkjenning på toppakningen.

Er det noen som trenger veivaksel til en 1,6-liter? 1,4-literen jeg demonterte har samme slaglengde som en 1,6, så jeg regner med at veiven er den samme. Blokken også, for alt jeg vet. Men det må jo i tilfelle skiftes foringer. Jeg skal bare beholde toppen, som er den samme som på 1,8-motoren.
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Mulig at nevnte Elise får ny toppakning med det første da undertegnede er beordret til sjauejobb i morgen.....
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Jonaf:

Sånn for sikkerhets skyld har jeg bestilt en original Rover-pakning også, så kan jeg sammenligne før jeg bestemmer meg. :-)

Har ikke sett antydning til olje i kjølevæsken, så jeg håper jeg slipper problemet du hadde. Skyller for sikkerhet skyld. :-) Hva slags rensevæske brukte du? Noe å anbefale?

Vedr. termostat tror jeg jeg skal sette inn en remote termostat, ref. tidligere link til eliseparts, evt. Volvoløsningen til Tor Atle.

Gidder du sende meg mobilnummeret ditt på PM, sånn i tilfelle vi står fast når toppen skal av?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle »

Gleder meg til å høre hvem pakning du anser for å være best, og spesielt hvilke fysiske attributter du legger til grunn for valget 8) 8) 8)

Lykke til med operasjonen, det kommer til å gå så greit atte!
User avatar
jonaf
Posts: 55
Joined: 20 Feb 2005 17:13
Location: Sarpsborg

Post by jonaf »

I MG-kretser er det visst MG Rovers originale som går for å være best, men jeg har heldigvis ikke vært i behov for å holde meg oppdatert i det siste :-)

Det som er viktig er å huske og bytte ut plast-styrehylsene med nye i stål.
User avatar
jonaf
Posts: 55
Joined: 20 Feb 2005 17:13
Location: Sarpsborg

Toppakning K-motor

Post by jonaf »

Verkstedmanual er nyttig å ha når det skal skiftes toppakning eller gjøres andre større inngrep. Den kan lastes ned her:
http://mgpassion.free.fr/pdf/MGFWorkshop_manual.pdf Kapitlet om motoren er dekkende for K-motoren i de bilene den finnes.
Motoroverhalingsmanual: http://mgpassion.free.fr/pdf/K16_Engine.pdf
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

TorAtle wrote:Gleder meg til å høre hvem pakning du anser for å være best, og spesielt hvilke fysiske attributter du legger til grunn for valget 8) 8) 8)
Det skulle du vel likt å visst...:-)
TorAtle wrote:Lykke til med operasjonen, det kommer til å gå så greit atte!
Håper det! 8)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Toppakning K-motor

Post by webmaster »

jonaf wrote:Verkstedmanual er nyttig å ha når det skal skiftes toppakning eller gjøres andre større inngrep. Den kan lastes ned her:
http://mgpassion.free.fr/pdf/MGFWorkshop_manual.pdf Kapitlet om motoren er dekkende for K-motoren i de bilene den finnes.
Motoroverhalingsmanual: http://mgpassion.free.fr/pdf/K16_Engine.pdf
Har sikret meg disse fra før, men takk likevel! :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Da er vi i gang! I går fikk vi av diverse ledninger, toppdeksel, innerskjerm bak (for å komme til kamreima), tømt kjølevann og fjernet panser over motoren (som ikke var så lett til å begynne med, men når vi fant koblingen til antennekabelen var det ikke så galt...:-D). Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen...:-)

Takk til jonaf som klarte å overbevise Tom om at han skulle ta på seg mekkejobben, han hadde ikke mye lyst til å begynne med! :-)

Her skimtes lekkasjen:
Image

Tom jobber og Inge...ehhh...assisterer...:-)
Image

Ser ikke galt ut, kammene har fått god (Mobil-1!!! :twisted:) smøring:
Image

Måtte klippe en vakumslange for å kunne få ut toppen med innsugsmanifold på:

Image

Her ser vi kamdekselet inn fra venstre bakhjul, etter at nevnte hjul og innerskjerm er fjernet:
Image

Vi fortsetter i dag! :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Jah, da var toppen av! Dessverre måtte vi også ta av kamdrevene, et gjenstridig plastdeksel mellom drevene og toppen som ikke ville av skaffet oss litt mer jobb.

Blokka ser fin ut:
Image

Nærbilde av blokka der vannet kom ut:
Image

Toppen:
Image

Nærbilde av toppen der vannet kom ut, legg merke til det mørke partiet, der metallet fra toppakningen sannsynligvis har vært for høy, slik at pakningen ikke tettet:
Image

Vi fant ingen skader på selve pakningen, men antageligvis, som nevnt over, er metallbiten du ser øverst på bildet for tykk i forhold til den orange pakningen innenfor:
Image

Nå er deler bestilt og i kveld skal vi forsøke å måle om toppen er rett. Er den det, ligger delene fra eliseparts og venter når jeg kommer tilbake fra ferie. Hvis ikke må toppen til sliping...:-(
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Gode nyheter: Toppen må ikke slipes! Den er ihvertfall innen for kravet, d.v.s. mindre enn 0.05 mm avvik. 8)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Post by Lotus Type-72 »

Ta en titt på eksosmanifolden - store ujevne sveisesømmer på innsiden ?
De er ofte slurvete laget. Jeg slipte vekk disse kantene, og sveiset nytt på utsiden av rørene.
Ett sted tror jeg at diameteren innvendig økte med nesten en cm.
Økonomi trimming på laveste nivå, billigere enn å porte toppen !
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

webmaster wrote:Gode nyheter: Toppen må ikke slipes! Den er ihvertfall innen for kravet, d.v.s. mindre enn 0.05 mm avvik. 8)
Det var gode nyheter.
Da kan du reise på ferie med ro i sjelen.
'11 sDrive 35is
---------------------
Post Reply