Å nei. Du får låne pakningen, ikke kjøpe den. Når man har Rover-motor må man alltid ha en liggende på hyllaTorAtle skrev:...du mener den nye termostatløsningen, og ikke pakning, eller...?Klabert. Ring når du vil hente. Angående sending av nye pakninger fra Dave så har jeg en plan...
HGF - defekt toppakning på Rover K-seriemotorer
...selvfølgelig...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
K-motor og toppakninger
Toppakningen er den samme i alle K-motorer, har jeg funnet ut. Jeg åpnet en 1.4-liter nylig, og det var det en pakning om er helt lik den i 1,8-literen.
Når det gjelder hvilken pakning man skal velge: Mike Saturs "forsterkede" pakning var den som røk for meg etter bare et par hundre mil. Oljerester i kjølesystemet er jeg temmelig sikker på var årsaken. Jeg måtte skylle systemet flere ganger med rensevæske før det ble bra. Jeg monterte original MG Rover-pakning av seneste utførelse, som hadde mye bredere tette-striper.
Nå har jeg kjørt ca. 60.000km siden 2001, uten problemer. Av pakningsbevarende tiltak har jeg erstattet 88-graderstermostaten med en på 82 grader og boret et 2.5mm hull i den. Dermed blir oppvarmingsforløpet jevnere, med mindre påkjenning på toppakningen.
Er det noen som trenger veivaksel til en 1,6-liter? 1,4-literen jeg demonterte har samme slaglengde som en 1,6, så jeg regner med at veiven er den samme. Blokken også, for alt jeg vet. Men det må jo i tilfelle skiftes foringer. Jeg skal bare beholde toppen, som er den samme som på 1,8-motoren.
Når det gjelder hvilken pakning man skal velge: Mike Saturs "forsterkede" pakning var den som røk for meg etter bare et par hundre mil. Oljerester i kjølesystemet er jeg temmelig sikker på var årsaken. Jeg måtte skylle systemet flere ganger med rensevæske før det ble bra. Jeg monterte original MG Rover-pakning av seneste utførelse, som hadde mye bredere tette-striper.
Nå har jeg kjørt ca. 60.000km siden 2001, uten problemer. Av pakningsbevarende tiltak har jeg erstattet 88-graderstermostaten med en på 82 grader og boret et 2.5mm hull i den. Dermed blir oppvarmingsforløpet jevnere, med mindre påkjenning på toppakningen.
Er det noen som trenger veivaksel til en 1,6-liter? 1,4-literen jeg demonterte har samme slaglengde som en 1,6, så jeg regner med at veiven er den samme. Blokken også, for alt jeg vet. Men det må jo i tilfelle skiftes foringer. Jeg skal bare beholde toppen, som er den samme som på 1,8-motoren.
Jonaf:
Sånn for sikkerhets skyld har jeg bestilt en original Rover-pakning også, så kan jeg sammenligne før jeg bestemmer meg.
Har ikke sett antydning til olje i kjølevæsken, så jeg håper jeg slipper problemet du hadde. Skyller for sikkerhet skyld. Hva slags rensevæske brukte du? Noe å anbefale?
Vedr. termostat tror jeg jeg skal sette inn en remote termostat, ref. tidligere link til eliseparts, evt. Volvoløsningen til Tor Atle.
Gidder du sende meg mobilnummeret ditt på PM, sånn i tilfelle vi står fast når toppen skal av?
Sånn for sikkerhets skyld har jeg bestilt en original Rover-pakning også, så kan jeg sammenligne før jeg bestemmer meg.
Har ikke sett antydning til olje i kjølevæsken, så jeg håper jeg slipper problemet du hadde. Skyller for sikkerhet skyld. Hva slags rensevæske brukte du? Noe å anbefale?
Vedr. termostat tror jeg jeg skal sette inn en remote termostat, ref. tidligere link til eliseparts, evt. Volvoløsningen til Tor Atle.
Gidder du sende meg mobilnummeret ditt på PM, sånn i tilfelle vi står fast når toppen skal av?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Toppakning K-motor
Verkstedmanual er nyttig å ha når det skal skiftes toppakning eller gjøres andre større inngrep. Den kan lastes ned her:
http://mgpassion.free.fr/pdf/MGFWorkshop_manual.pdf Kapitlet om motoren er dekkende for K-motoren i de bilene den finnes.
Motoroverhalingsmanual: http://mgpassion.free.fr/pdf/K16_Engine.pdf
http://mgpassion.free.fr/pdf/MGFWorkshop_manual.pdf Kapitlet om motoren er dekkende for K-motoren i de bilene den finnes.
Motoroverhalingsmanual: http://mgpassion.free.fr/pdf/K16_Engine.pdf
Det skulle du vel likt å visst...TorAtle wrote:Gleder meg til å høre hvem pakning du anser for å være best, og spesielt hvilke fysiske attributter du legger til grunn for valget
Håper det!TorAtle wrote:Lykke til med operasjonen, det kommer til å gå så greit atte!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Toppakning K-motor
Har sikret meg disse fra før, men takk likevel!jonaf wrote:Verkstedmanual er nyttig å ha når det skal skiftes toppakning eller gjøres andre større inngrep. Den kan lastes ned her:
http://mgpassion.free.fr/pdf/MGFWorkshop_manual.pdf Kapitlet om motoren er dekkende for K-motoren i de bilene den finnes.
Motoroverhalingsmanual: http://mgpassion.free.fr/pdf/K16_Engine.pdf
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Da er vi i gang! I går fikk vi av diverse ledninger, toppdeksel, innerskjerm bak (for å komme til kamreima), tømt kjølevann og fjernet panser over motoren (som ikke var så lett til å begynne med, men når vi fant koblingen til antennekabelen var det ikke så galt...). Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen...
Takk til jonaf som klarte å overbevise Tom om at han skulle ta på seg mekkejobben, han hadde ikke mye lyst til å begynne med!
Her skimtes lekkasjen:
Tom jobber og Inge...ehhh...assisterer...
Ser ikke galt ut, kammene har fått god (Mobil-1!!! ) smøring:
Måtte klippe en vakumslange for å kunne få ut toppen med innsugsmanifold på:
Her ser vi kamdekselet inn fra venstre bakhjul, etter at nevnte hjul og innerskjerm er fjernet:
Vi fortsetter i dag!
Takk til jonaf som klarte å overbevise Tom om at han skulle ta på seg mekkejobben, han hadde ikke mye lyst til å begynne med!
Her skimtes lekkasjen:
Tom jobber og Inge...ehhh...assisterer...
Ser ikke galt ut, kammene har fått god (Mobil-1!!! ) smøring:
Måtte klippe en vakumslange for å kunne få ut toppen med innsugsmanifold på:
Her ser vi kamdekselet inn fra venstre bakhjul, etter at nevnte hjul og innerskjerm er fjernet:
Vi fortsetter i dag!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Jah, da var toppen av! Dessverre måtte vi også ta av kamdrevene, et gjenstridig plastdeksel mellom drevene og toppen som ikke ville av skaffet oss litt mer jobb.
Blokka ser fin ut:
Nærbilde av blokka der vannet kom ut:
Toppen:
Nærbilde av toppen der vannet kom ut, legg merke til det mørke partiet, der metallet fra toppakningen sannsynligvis har vært for høy, slik at pakningen ikke tettet:
Vi fant ingen skader på selve pakningen, men antageligvis, som nevnt over, er metallbiten du ser øverst på bildet for tykk i forhold til den orange pakningen innenfor:
Nå er deler bestilt og i kveld skal vi forsøke å måle om toppen er rett. Er den det, ligger delene fra eliseparts og venter når jeg kommer tilbake fra ferie. Hvis ikke må toppen til sliping...
Blokka ser fin ut:
Nærbilde av blokka der vannet kom ut:
Toppen:
Nærbilde av toppen der vannet kom ut, legg merke til det mørke partiet, der metallet fra toppakningen sannsynligvis har vært for høy, slik at pakningen ikke tettet:
Vi fant ingen skader på selve pakningen, men antageligvis, som nevnt over, er metallbiten du ser øverst på bildet for tykk i forhold til den orange pakningen innenfor:
Nå er deler bestilt og i kveld skal vi forsøke å måle om toppen er rett. Er den det, ligger delene fra eliseparts og venter når jeg kommer tilbake fra ferie. Hvis ikke må toppen til sliping...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Gode nyheter: Toppen må ikke slipes! Den er ihvertfall innen for kravet, d.v.s. mindre enn 0.05 mm avvik.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
- Lotus Type-72
- Posts: 205
- Joined: 03 Mar 2003 14:46
- Location: Follo
Ta en titt på eksosmanifolden - store ujevne sveisesømmer på innsiden ?
De er ofte slurvete laget. Jeg slipte vekk disse kantene, og sveiset nytt på utsiden av rørene.
Ett sted tror jeg at diameteren innvendig økte med nesten en cm.
Økonomi trimming på laveste nivå, billigere enn å porte toppen !
De er ofte slurvete laget. Jeg slipte vekk disse kantene, og sveiset nytt på utsiden av rørene.
Ett sted tror jeg at diameteren innvendig økte med nesten en cm.
Økonomi trimming på laveste nivå, billigere enn å porte toppen !
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS