HGF - defekt toppakning på Rover K-seriemotorer

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: NoBrain, inge

Post Reply
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

HGF - defekt toppakning på Rover K-seriemotorer

Post by webmaster » 02 Mar 2005 23:00

Noen som har personlig erfaring med dette? Etter en 400-meters tur med Elise'n (som har stått stille i garasje i vinter) oppdaget jeg plutselig at motoren lekker kjølevæske...på utsiden av motoren. Såvidt jeg kan se kommer det ut der toppen møter blokka, m.a.o. toppakningen. Skal sjekke mer i morgen ved å sette trykk på kjølesystemet.

Men jeg har aldri hørt at kjølevæska renner _ut_ av motoren - 'normalt' sett skal vel dette lekke inne i motoren? Har ingen misfarging på oljen, og bilen ryker ikke hvitt fra eksosen.

Har tidligere (i sommer) luktet kjølevæske, og den har også brukt litt, men antok at dette var fra en utett slange eller radiatoren, for det var som sagt ikke noen 'normale' tegn til defekt toppakning.

:(
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle » 03 Mar 2005 02:35

Velkommen til den tvilsomme glede av å eie en K-serie motor :?

Normalt vil jeg si at når pakningen ryker vil det oppstå trykk i kjølesystemet som vil medføre at kjølevannet spruter opp av ekspansjonstanken.

Det høres ikke slik ut i ditt tilfelle. At ytre del av pakningen ryker slik at kjølevannet forsvinner ut den veien har jeg ikke hørt om. Eneste grunn jeg kan komme på er hvis korken på ekspansjonstanken ikke gir etter hvis trykket blir for stort (ca 15psi).

Hvor eksakt er lekkasjen? Siden du er litt nervøs antar jeg at det ikke er ved termostathuset eller waterrail'n på andre siden?

RSOlsen
Posts: 16
Joined: 24 Mar 2004 08:36

Post by RSOlsen » 03 Mar 2005 08:52

Hei.

Et ganske kjent problem med K serie motoren se denne linken:
http://www.mgfcar.de/thermostat/Water_System_Mods.htm

Ligger også mye informasjon på Land rover klubben sitt forum

Runar

User avatar
jonaf
Posts: 55
Joined: 20 Feb 2005 17:13
Location: Sarpsborg

K-motor og HGF

Post by jonaf » 03 Mar 2005 10:15

Ditt toppakningshavari er den vanligste varianten på akkurat denne motoren. "Gummistrikken" som er vulket på pakningsplaten av rustfritt stål slipper taket og vannet sprutet ut (eller inn i bunnkassen). Det vanligste stedet pakningen ryker er over exhaustmanifolden, i registerenden.

www.mgfcar.de/hgf/index.html

Nå er det forbedrete pakninger å få tak i. Lokaliseringshylser av stål i stedet for plast gjør også at toppen holder seg på plass og ikke belaster toppakningen så mye.
Som du ser av linken har jeg en del erfaring med dette temaet. Send meg en PM hvis du vil ha telefonnummeret mitt, så kan du få noen tips.

TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle » 03 Mar 2005 10:58

Ditt toppakningshavari er den vanligste varianten på akkurat denne motoren
Jasså? Det er nyheter for meg. Et slags MGF/Elise-spesifikt problem?

På Caterham'er så ryker topp-pakningen alltid mellom stempel og vannkanaler. Det er jo der de skal ryke hvis de først skal gjøre det!! :D

User avatar
jonaf
Posts: 55
Joined: 20 Feb 2005 17:13
Location: Sarpsborg

Post by jonaf » 03 Mar 2005 13:01

Det er ikke spesifikt for bare MGF og Lotus Elise. Øvrige Rover-modeller og ikke minst Land Rover Freelander kjenner problemet. Men de to førstnevnte midtmotormodellene med begrenset motorromssventilasjon er vel mer utsatt en de som har konvensjonell layout

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: K-motor og HGF

Post by webmaster » 03 Mar 2005 16:13

jonaf wrote:Ditt toppakningshavari er den vanligste varianten på akkurat denne motoren. "Gummistrikken" som er vulket på pakningsplaten av rustfritt stål slipper taket og vannet sprutet ut (eller inn i bunnkassen). Det vanligste stedet pakningen ryker er over exhaustmanifolden, i registerenden.
Hos meg ser det ut til at det er i venstre hjørne bak, dvs. til venstre for innsugsmanifolden. Skal sjekke nærmere om 1 time...:-)
Har lest dette, ja.
jonaf wrote:Nå er det forbedrete pakninger å få tak i. Lokaliseringshylser av stål i stedet for plast gjør også at toppen holder seg på plass og ikke belaster toppakningen så mye. Som du ser av linken har jeg en del erfaring med dette temaet. Send meg en PM hvis du vil ha telefonnummeret mitt, så kan du få noen tips.
Gjerne det. Hvordan gikk det med din bil til slutt, så ikke noe om det på siden? Tenkte å investere i følgende:
http://secure.eliseparts.com/en-gb/p_400.html
http://secure.eliseparts.com/en-gb/p_224.html
http://secure.eliseparts.com/en-gb/p_28.html
http://secure.eliseparts.com/en-gb/p_38.html

Spesielt sistnevnte er for å unngå dette i fremtiden. Tar gjerne mot tips hvis du har andre forslag. Noe mer jeg trenger?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle » 03 Mar 2005 17:19

3 første er helt standard og kan kjøpes hos Skotvedt evnt han fyren i Nitteldal jeg ikke husker navnet på (billigere). Sistnevnte har Rover selv en løsning på og kan kjøpes hos Volvo (PCH00119).

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 03 Mar 2005 22:41

Skal sjekke opp dette - men er disse pakningene av den siste typen til Rover tro?

Den saken fra Volvo, tror du den passer greit inn i et Elise-oppsett?

PS: Har sendt Dave A. en mail, og tok meg den frihet å hilse fra deg...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle » 03 Mar 2005 23:20

Jeg vet at pakningene har blitt bedre opp igjennom årene. Hvorvidt de er like gode som Mike Satyr sine har jeg ingen formening om.

Har du denne linken http://web.tiscali.it/elise_s1/? Der ser du bilde av kit'et og det er i det hele tatt masse informasjon.

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 03 Mar 2005 23:24

Disse fra Mike Satyr, er det bare Dave A. som selger disse?

Sett siden før, ja, men visste ikke det var det du snakket om. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle » 03 Mar 2005 23:32

Jeg kjøpte min der. Vet ikke om andre som selger. Har en liggende dersom du er gira på å bytte kjapt......

Volvo skal ha 1200 spenn for slangene, T-stykket og termostaten. Skikkelig rip-off. Jeg tenkte jeg skulle få over en fra england nå snart sammen med noe annet rask - kan ta med flere hvis det er interessant.

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 03 Mar 2005 23:40

TorAtle wrote:Jeg kjøpte min der. Vet ikke om andre som selger. Har en liggende dersom du er gira på å bytte kjapt......
Gimme! Dvs, ja, jeg vil ha! Regner med at den passer uten videre på min 1800?
TorAtle wrote:Volvo skal ha 1200 spenn for slangene, T-stykket og termostaten. Skikkelig rip-off. Jeg tenkte jeg skulle få over en fra england nå snart sammen med noe annet rask - kan ta med flere hvis det er interessant.
Hva koster det i UK? Hvis det tar lang tid (skulle hatt bilen i orden nå, for pokker! ;-D) må jeg nok handle fra Volvo...:-(
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle » 03 Mar 2005 23:51

Gimme! Dvs, ja, jeg vil ha! Regner med at den passer uten videre på min 1800?
Klabert. Ring når du vil hente. Angående sending av nye pakninger fra Dave så har jeg en plan...
Hva koster det i UK?
Vet ikke, antagelig rundt halv pris. Den nye topp-pakningen må da for søren holde frem til du får den, vel?

Nå er det på høy tid å komme seg hjem fra jobben :)

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 03 Mar 2005 23:56

TorAtle wrote:Klabert. Ring når du vil hente. Angående sending av nye pakninger fra Dave så har jeg en plan...
...du mener den nye termostatløsningen, og ikke pakning, eller...?
TorAtle wrote:Vet ikke, antagelig rundt halv pris. Den nye topp-pakningen må da for søren holde frem til du får den, vel?
Sikkert (det får jeg da virkelig håpe! :-D) - men det hadde jo vært greit å gjort det når systemet allerede er tomt for væske.
TorAtle wrote:Nå er det på høy tid å komme seg hjem fra jobben :)
Ja, jo...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

Post Reply