litiumbatterier

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

litiumbatterier

Post by alfheim »

Ser ut som om jeg trenger nytt batteri i Lotusen igjen.

Noen her som har noen erfaringer eller anbefalinger når det gjelder litiumbatterier?
Man skulle jo trodd at det var mulig å bruke nå.

Ser Biltema har begynt med noe til motorsykkel som muligens er OK, og i alle fall ikke tullete dyre.

Litt usikker på hva slags kapasitet man trenger, men det er vel egentlig ikke så veldig mye.

Uansett litt lei av odessy som tar ekstra betalt for å være et fantastisk kvalitetsbatteri, men som jeg bare har hatt problemer med.

Kjør debatt :-)
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: litiumbatterier

Post by PeR4 »

Ikke at jeg kan særlig om litiumbatteri, men har positiv erfaring med bruk av Biltemas blybaserte motorsykkelbatteri i en bil med 2,3 liters 4 syl motor, kompresjon på 10,5 : 1. Husker ikke kapasitet, men det var ikke stort. Det tålte endel startforsøk og var lett å plassere hvor som helst pga vekt/størrelse. Så hadde ikke vært mye i tvil om valget mellom odessy og Biltema hvis prisforskjellen er betydelig. Har du mulighet for vedlikeholdslading?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: litiumbatterier

Post by alfheim »

Ja da. Det vil vel være å overdrive å si at bilen brukes mye.
Det er det som bekymrer meg litt med Odessy batteriene. Bilen har mer eller mindre stått med kontinuerlig vedlikeholdslader så lenge jeg har hatt batteriet. Aldri mer en to dager uten tenker jeg.

Men det er jo fint å vite at man kan faktisk være borte en natt eller to uten å være helt tom da.
Noe utover det må det vel være med støttekjøretøy uansett, så da er ikke vedlikeholdslading noe problem.

Takker for tilbakemeldingene
Biltemas 5 (14 ) Ah litiumbatteri koster omtrent det samme som oddessy. Jeg aner ikke helt hva de mener med tall utenfor og innenfor parantes. Jeg getter på at det er faktisk, og hva det skal kunne erstatte eller noe sånt. Noen som vet?
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: litiumbatterier

Post by rayb »

Har hatt Oddyssey-batterier i bilen uten problemer.... eller...

Jeg byttet akkurat ut et som var umulig å få over 7 volt, men det sto tilkoblet vedlikeholdslader som tok kvelden da lynet slo ned boksatavelig talt rett utenfor garasjen min.

De 2 jeg har hatt holdt en uke uten lading før det ble problematisk å starte bilen.

Minnes lithiumbatterier trenger egne ladere, eller har jeg bare tatt feil der?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: litiumbatterier

Post by Rune R. »

Bare pass på at du bruker en vedlikeholds lader som er beregnet på lithium batterier. Laddere for gammeldagse bly batterier kan lett lade for hardt, noe som lett medfører brann i et lithium batteri :shock:
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: litiumbatterier

Post by hmhaga »

http://www.enerdrive.com.au/can-charge- ... d-charger/

Lithium- og blybatterier har ganske annerledes ladekarakteristikk. Du vil ikke få fulladet Lithium-batteriet i en bil, da ladespenningen er for lav. Sannsynligvis forkorter det levetiden på batteriet. Selv er jeg glad i Biltema sine sølvkalsium-batterier.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: litiumbatterier

Post by Rune R. »

:) nyttig artikkel om Litium batterier, var ikke klar over at de hadde høyere hvilespenning en tradisjonelle syre batterier.

Sølvkalsium batteriene er ok i en bil som brukes.

i kjøretøyer som båt, motorsykkel og sommerbiler er min erfaring at disse dør veldig fort (2 - 4 års levetid)

Virker som de ikke tåler å stå ubrukte over vinteren selv om de er toppoladet og koblet fra kjøretøyet.

(driver litt vinteropplag for en 10 - 15 forskjellige kjøretøyer, og de siste 10 årene er det kun slike batterier som har tatt kvelden under vinterlagring, selv om de ikke er i bruk på majoriteten av de som overvintrer hos meg)
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Post Reply