Hvem er i stand til å ta en skikkelig 4 hjulskontroll på en Lotus Exige?
Hvem er i stand til å ta en skikkelig 4 hjulskontroll på en Lotus Exige?
Helst nord for Oslo , evt i Oslo.
Prøvde meg på en av fatters lokale Mekonomen versted på Hadeland, som vistnok skulle ha utstyr som taklet en lav Lotus.
Men når det kom til stykket, så var de ikke i stand til å ta en bil med så kort akselavstand uten at det ble et spesialprosjekt for å justere om utstyret.
Så det ble bomtur....
Så jeg ser etter noen som har utstyr som takler 4 hjulskontroll av en lav Lotus (og gjerne relevant kompetanse/erfaring)
Holder selv til rett Nord for Gardermoen, men kan fint bevege meg innover mot Oslo.
Prøvde meg på en av fatters lokale Mekonomen versted på Hadeland, som vistnok skulle ha utstyr som taklet en lav Lotus.
Men når det kom til stykket, så var de ikke i stand til å ta en bil med så kort akselavstand uten at det ble et spesialprosjekt for å justere om utstyret.
Så det ble bomtur....
Så jeg ser etter noen som har utstyr som takler 4 hjulskontroll av en lav Lotus (og gjerne relevant kompetanse/erfaring)
Holder selv til rett Nord for Gardermoen, men kan fint bevege meg innover mot Oslo.
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ]
Re: Hvem er i stand til å ta en skikkelig 4 hjulskontroll på en Lotus Exige?
Romerike Auto på Hvamveien 4 er flinke på slikt.
De har juster flere av bilene som kjører i blandt annet NM og Gatebil Extreme.
Spør etter steffen
De har juster flere av bilene som kjører i blandt annet NM og Gatebil Extreme.
Spør etter steffen
Re: Hvem er i stand til å ta en skikkelig 4 hjulskontroll på en Lotus Exige?
Karlstad?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Hvem er i stand til å ta en skikkelig 4 hjulskontroll på en Lotus Exige?
Kan de anbefales for vekting samtidig/også?
Eller ligger det i «skikkelig» at vekting er med
Eller ligger det i «skikkelig» at vekting er med
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Hvem er i stand til å ta en skikkelig 4 hjulskontroll på en Lotus Exige?
I følge e-post fra verkstedet så gjør de ikke slikt(vekting)
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Hvem er i stand til å ta en skikkelig 4 hjulskontroll på en Lotus Exige?
https://www.sandnes-motorsport.no/stotdemper-service
Har kjøpt AST støtdempere her, og alltid fått god service.
Holder til i Bygland. Har også veieceller, og definitivt kunnskap om hvordan hjuloppheng skal justeres inn.
Har kjøpt AST støtdempere her, og alltid fått god service.
Holder til i Bygland. Har også veieceller, og definitivt kunnskap om hvordan hjuloppheng skal justeres inn.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Hvem er i stand til å ta en skikkelig 4 hjulskontroll på en Lotus Exige?
Jeg bor i Oslo, og det er morsomme veier mellom meg og Bygland, så hvorfor ikke
Får avvente litt til forsinket skruing og vårrengjøring av veiene er unnagjort.
Får avvente litt til forsinket skruing og vårrengjøring av veiene er unnagjort.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Hvem er i stand til å ta en skikkelig 4 hjulskontroll på en Lotus Exige?
Fikk tatt dette hos Lande Auto i Sarpsborg for noen dager siden på vår Elise S2.
Re: Hvem er i stand til å ta en skikkelig 4 hjulskontroll på en Lotus Exige?
Var innstillingene veldig feil før justering? -Jeg syntes egentlig den styrte fint, sporet ikke og slet dekkene jevnt - så jeg tok meg aldri bryet med å justere geometri. Mest vellykkede endringen jeg gjorde var å ta bort camber shims foran, så den faktisk fikk styring ut av svingene på Rudskogen
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Hvem er i stand til å ta en skikkelig 4 hjulskontroll på en Lotus Exige?
..endte opp med å gjøre dette selv da vekteutstyr brått ble tilgjengelig.
Dette ble gjort i tre trinn, der trinn 1 med hjulvinkler var gjort av verksted tidligere, denne justeringen medførte ikke særlige opplevde endringer av kjørefølelsen, dvs fremdeles bremselåsing av høyre forhjul eller venstre bakhjul innimellom, og den opplevdes fremdeles nokså nøytral i sving. «Nokså» pga at den kunne slippe brått bak ved pådrag, og ikke var så leken og effektiv i sving som det gamle banedyret.
Mitt lille prosjekt startet med justering av høyder foran og bak. Brukte endel tid på å finne sletteste delen av betonggulvet med en (egentlig) vel kort rettholt. Lastet 3x25 liters plastkanne med vann i førersetet for å kompensere meg, og full bensintank. HøydeJusteringen ble gjort på røret som går fra navet til dreieskiva(som overfører kraft fra nav til fjør/demper). Alternativt, men ikke anbefalt av fabrikken, kunne dette vært justert på coiloverne. Saget til 4stk 4x4 toms(boks) med lengde lik høydene fabrikken anbefaler for banekjøring, løsnet kontramutrene oppe og nede på det nevnte røret, og justerte høyde på hvert hjørne slik at boksene akkurat smatt under, rullet bilen litt frem og tilbake, og finjusterte igjen. Var fornøyd når det stemte + 1 mm, dvs når klossene gled inn med omtrent samme følelse/motstand.
Jekket opp bakparten og satte hjulene sentrisk på bakvektene, det samme foran. Trillet den ørlite frem og tilbake på vektene. Koblet opp vektene. Overraskende nok stemte diagonalene bra uten videre, lite behov for justering.. Hadde lest om dette på arielforumet tidligere; at med bra hjulvinkler og riktige høyder så ville vektene være bra. Heldig for meg, lite arbeide som gjensto, kun ørlite rotering på rørene foran så var diagonalene like. Sjekket høyder med bilen nede igjen og de var innenfor.
Neste banedag var det tørt og fine forhold på skogen, men en nokså rusten sjåfør pga vesentlig for lite banekjøring. Tok derfor endel runder før hastighet inn i, i og ut av sving satt sånn noenlunde. Ettersom flyten ble bedre så overrasket kjøreopplevelsen positivt, den ga grei beskjed og slapp forutsigbart og bare litt foran/bak avhengig av hva jeg gjorde med gass/ratt osv. Den låste ikke hverken foran eller bak under bremsing. Min økte tillit medførte at jeg kunne ta meg noen friheter med å kjøre over grensen med brå pådrag midt i sving osv. Dette medførte at den slapp litt, driftet litt men opplevdes som enkel å hente inn igjen.
Så smalt det.. gasswiren røk rett av. En annen historie
Oppsummert så var det nok mest høydejusteringen som endret baneoppførselen til det vesentlig bedre. Men hjulvinklene betydde sikkert endel, uten bra vinkler i utgangspunktet så ville neppe høydejusteringen hatt samme konsekvenser.
Dette ble gjort i tre trinn, der trinn 1 med hjulvinkler var gjort av verksted tidligere, denne justeringen medførte ikke særlige opplevde endringer av kjørefølelsen, dvs fremdeles bremselåsing av høyre forhjul eller venstre bakhjul innimellom, og den opplevdes fremdeles nokså nøytral i sving. «Nokså» pga at den kunne slippe brått bak ved pådrag, og ikke var så leken og effektiv i sving som det gamle banedyret.
Mitt lille prosjekt startet med justering av høyder foran og bak. Brukte endel tid på å finne sletteste delen av betonggulvet med en (egentlig) vel kort rettholt. Lastet 3x25 liters plastkanne med vann i førersetet for å kompensere meg, og full bensintank. HøydeJusteringen ble gjort på røret som går fra navet til dreieskiva(som overfører kraft fra nav til fjør/demper). Alternativt, men ikke anbefalt av fabrikken, kunne dette vært justert på coiloverne. Saget til 4stk 4x4 toms(boks) med lengde lik høydene fabrikken anbefaler for banekjøring, løsnet kontramutrene oppe og nede på det nevnte røret, og justerte høyde på hvert hjørne slik at boksene akkurat smatt under, rullet bilen litt frem og tilbake, og finjusterte igjen. Var fornøyd når det stemte + 1 mm, dvs når klossene gled inn med omtrent samme følelse/motstand.
Jekket opp bakparten og satte hjulene sentrisk på bakvektene, det samme foran. Trillet den ørlite frem og tilbake på vektene. Koblet opp vektene. Overraskende nok stemte diagonalene bra uten videre, lite behov for justering.. Hadde lest om dette på arielforumet tidligere; at med bra hjulvinkler og riktige høyder så ville vektene være bra. Heldig for meg, lite arbeide som gjensto, kun ørlite rotering på rørene foran så var diagonalene like. Sjekket høyder med bilen nede igjen og de var innenfor.
Neste banedag var det tørt og fine forhold på skogen, men en nokså rusten sjåfør pga vesentlig for lite banekjøring. Tok derfor endel runder før hastighet inn i, i og ut av sving satt sånn noenlunde. Ettersom flyten ble bedre så overrasket kjøreopplevelsen positivt, den ga grei beskjed og slapp forutsigbart og bare litt foran/bak avhengig av hva jeg gjorde med gass/ratt osv. Den låste ikke hverken foran eller bak under bremsing. Min økte tillit medførte at jeg kunne ta meg noen friheter med å kjøre over grensen med brå pådrag midt i sving osv. Dette medførte at den slapp litt, driftet litt men opplevdes som enkel å hente inn igjen.
Så smalt det.. gasswiren røk rett av. En annen historie
Oppsummert så var det nok mest høydejusteringen som endret baneoppførselen til det vesentlig bedre. Men hjulvinklene betydde sikkert endel, uten bra vinkler i utgangspunktet så ville neppe høydejusteringen hatt samme konsekvenser.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i