Elise S2 - fjerne alarm/startsperrew

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Elise S2 - fjerne alarm/startsperrew

Post by b-havers »

Alarmen og startsperren på Lotus Elise spiser batterier. Det skal være mulig å kople disse ut på en enkel måte har jeg hørt - noen som har info om howe-to-do?
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Elise S2 - fjerne alarm/startsperrew

Post by hmhaga »

Fjernet alt av alarm og startsperre på min Elise S2 med Rovermotor. Bare å fjerne all elektronikk/bokser. Alarm kobler ut bensinpumpe, men den er enkel å koble inn igjen via kontakt som ligger i deksel bak "torpedovegg" (venstre side bakvegg mot motor).

Nyere modeller kan være mer komplisert/umulig, pga startsperre i motorstyring/ecu.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Elise S2 - fjerne alarm/startsperrew

Post by rayb »

Mulig jeg er i overkant enkel akkurat nå, men er ikke en vedlikeholdslader egentlig en enklere/bedre vei å gå?

Disse fåes hos Clas Ohlson, koster noen hundrelapper og har hurtigkoblinger til batteriet og tar ca 10 sek å koble til....

Jeg foretrekker i alle fall det framfor å modifisere bilens elektronikk, risikere å komme på kant med forsikringsvilkår etc...?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: Elise S2 - fjerne alarm/startsperrew

Post by b-havers »

Jo, til vanlig står bilen med c-tek tilkoplet. Nå har den stått på verksted i temmelig nøyaktig 6mnd (du vet hvor og hvorfor Raymond), og alt er dødt. Batteriet er antagelig ødelagt (nytt før sesongen 2016, med nøyaktig samme symptom) og de får ikke start på bilen.

Siden det er et kjent problem at startsperre spiser strøm (...), vurderer jeg det likt med veldig mange andre Elise-eiere - og vil kople ut startsperren.
Men - nå er Marianne på jakt etter nytt batteri å teste med... Kanskje bilen kan gjenopplives nå..
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Re: Elise S2 - fjerne alarm/startsperrew

Post by Speedster »

Kan man ikke koble minuskabelen over en batteri bryter/hovedstrøms bryter?
Hadde akkurat samme problemet på Speedsteren nytt batteri vær sesong,før bryter ble montert.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Elise S2 - fjerne alarm/startsperrew

Post by rayb »

b-havers wrote: 21 Apr 2017 09:57 Jo, til vanlig står bilen med c-tek tilkoplet. Nå har den stått på verksted i temmelig nøyaktig 6mnd (du vet hvor og hvorfor Raymond), og alt er dødt. Batteriet er antagelig ødelagt (nytt før sesongen 2016, med nøyaktig samme symptom) og de får ikke start på bilen.
Greit nok, men det er vel ikke noe du planlegger å gjøre ofte?
Det er så klart din bil, men jeg synes bare det virker drastisk.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: Elise S2 - fjerne alarm/startsperrew

Post by b-havers »

Test med spell nytt batteri fungerte heller ikke. Bilen er død.
Alt lyser normalt i dashbordet når nøkkelen vris. Trykk på startsperreknappen på nøkkelen gir liten effekt, og når nøkkelen vris om høres et lite klikk i starteren, ikke noe mer. Motor trekkes ikke rundt.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: Elise S2 - fjerne alarm/startsperrew

Post by Rune R. »

Har du prøvd å dytte den i gang?
Dersom det kommer lyd fra starteren, er det vel ikke startsperra? (uten at jeg har ingående kjennskap til lotus sin startsperre funksjon)

Høres mere ut som du har dårlig kontakt enten på jord eller pluss ledningen til starter
Leie ut en C7? Så gal har man vært
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Elise S2 - fjerne alarm/startsperrew

Post by T.Lund »

Det skal komme et klikk fra selve startsperren når du trykker på knappen til alarmen, hører du denne lyden? skal komme fra bak førerstolen.

Elise parts har denne bypass saken, som vel gjør at alarmen fungerer, men du slipper å deaktivere startsperren før hver gang du skal kjøre

https://www.eliseparts.com/products/sho ... er-bypass/
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Re: Elise S2 - fjerne alarm/startsperrew

Post by lee »

Hei Bjørn (long time no see).

Jeg monterte bypass sperra fra Elise Parts og problemet forsvant. Min Elise er riktignok en S1, men regner med at det ikke er vanskeligere på din S2. (Det ryktes at du gjerne kan bruke en av konas hårspenner, men så er jo ikke prisen på Elise parts avskrekkende!).
LO2
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Elise S2 - fjerne alarm/startsperrew

Post by hmhaga »

Det verste med startsperren/Meta alarm i Elise, er rett og slett den elendige trykkbryteren i nøkkelen. Fin mikrobryter på kretskortet, men dekket til av en klump gummi i tvilsom kvalitet som fjerner følelsen av å operere en bryter. Er man så uheldig å kverke bilen kan man bli stående å kløne (krangle med startsperre) i et kryss til man blir purpurfarget i trynet :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: Elise S2 - fjerne alarm/startsperrew

Post by b-havers »

Brukte bypass pluggen fra Eliseparts.
Et par timer arbeide - og vipps starter bilen som den aldri har gjort før.

Case closed.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: Elise S2 - fjerne alarm/startsperrew

Post by b-havers »

lee wrote: 08 May 2017 20:58 Hei Bjørn (long time no see).

Jeg monterte bypass sperra fra Elise Parts og problemet forsvant. Min Elise er riktignok en S1, men regner med at det ikke er vanskeligere på din S2. (Det ryktes at du gjerne kan bruke en av konas hårspenner, men så er jo ikke prisen på Elise parts avskrekkende!).
LO2
Hei Leif Otto - det har gått noen år ja...
Vi har vel samme noe upålitelige Metasystem...
Det er montert omtrent på samme måte som Cobrasystemet, men de har gjemt kontakten i en luke i dørken bak plastdekselet på brannveggen..

Litt arbeide, men jeg kom i mål. Nå er det bare å vente på sommeren - vinteren er gjenstridig i år...
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Post Reply