BMW Z3 / Støtdempere

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

BMW Z3 / Støtdempere

Post by b-havers »

Har handlet en lekebil til vinterbruk,'97 BMW Z3 1,9.
Bilen er noe senket (har ikke funnet ut hvilket senkesett som er benyttet), og bakre dempere er utslitt.

Snakket med koed.no, og fikk beskjed om at Bilstein B8 (1.450,- / stk) skulle passe bra.
Men så leser jeg på diverse fora om at disse er for harde/stive - og at de slites veldig fort.

Er det noen som har erfaring med slike på Z3?
Hva med prisen, er 1.450,-/stk OK?

Evnt andre dempere som anbefales istedenfor?

Er det mulig ut fra eksisterende fjær/demper oppsett å se hva slags senkesett som er montert? Finner ikke noen betegnelser, men fjæren er 'flammerød'.
Attachments
s_20160503_184450.jpg
s_20160503_184450.jpg (244.69 KiB) Viewed 6023 times
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: BMW Z3 / Støtdempere

Post by hagenisse »

Tror jeg heller bare hadde kjøpt et rimelig komplett justerbart understell. Blir vel doble prisen og vel så det kontra de to bakdemperne, men da blir alt nytt.

Alternativet til B8 er vel orginale M-dempere.
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: BMW Z3 / Støtdempere

Post by b-havers »

Kan være en god vei å gå.
Noe spesielle sett som er å anbefale - og hvor kjøpes de?


Nå har det seg slik... at da jeg demonterte den ene støtdemperen i går, knakk den nedre bolten :-(
Halvparten sitter igjen i up-right'en. Den er ikke gjennomgående med mutter, så den må ut på en eller annen måte.
Drille hull, sette in nekstraktor, tilføre massssssse varme - og håpe de tbeste?
Eller finnes andre løsninger?
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
2000Touring
Posts: 5
Joined: 01 May 2016 08:20
Location: Kongsberg

Re: BMW Z3 / Støtdempere

Post by 2000Touring »

Jeg kjøpte Bilstein B12, det tilsvarer høyden på en Z3 med M-sport understell. Det er et komplett sett med dempere og fjører. Jeg har hatt det i 2 år nå uten noen problemer. Jeg syntes det er akkurat passe stivt. Skal man kjøre mye på bane så er det kanskje bare et bra justerbart som gjelder?
Suzuki Swift Sport 2012
BMW R1250GSA 2019
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: BMW Z3 / Støtdempere

Post by b-havers »

Da har ettermiddagen/kvelden gått med på å borre senterhull i bolten.
Pøst på med masse åpen varme fra en gassbrenner.
Dynket i FerroBet penetrerende rustløsende olje
Mer varme.

Så har jeg testet med to ekstraktorskruer; en fingjenget - og en grovgjenget.
Begge to bare glipper.

Nå har jeg varmet opp ekstra lenge. og slått forsiktig på ekstraktoren mens den ble skrudd så langt som mulig.

Så skal de få stå til i morgen og avkjøle seg litt; da trekker kanskje bolten seg litt sammen omkring ekstraktoren..
Håpet er at jeg får ut bolten i morgen.

Om dette ikke fungerer..
Hvordan er det å borre ut litt ekstra, og sette i en Heliforing?
Vil det bli sterkt nok til å bære vekten/presset av støtdemperen under arbeide?
Attachments
s_20160506_162816.jpg
s_20160506_162816.jpg (121.8 KiB) Viewed 5983 times
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: BMW Z3 / Støtdempere

Post by hmhaga »

Ganske typisk at slike ekstraktorer knekker, og da har du et enda større problem. BTDT.
Er det ikke plass til gjennomgående bolt?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: BMW Z3 / Støtdempere

Post by b-havers »

Ekstraktorene knekker ikke, de bare glipper - tar ikke tak.
Det er plass til gjennomgående bolt med mutter på baksiden, men det er ikke flat anleggs-flate der.
Utsiden/baksiden er avrundet, slik at en gjennomgående bolt med mutter vil bare få feste helt øverst...
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: BMW Z3 / Støtdempere

Post by hmhaga »

b-havers wrote:Ekstraktorene knekker ikke, de bare glipper - tar ikke tak.
Det er plass til gjennomgående bolt med mutter på baksiden, men det er ikke flat anleggs-flate der.
Utsiden/baksiden er avrundet, slik at en gjennomgående bolt med mutter vil bare få feste helt øverst...
Jeg hadde samme utfordringen da jeg skulle bytte nedre bærekule på kona sin Impreza. Bolten som låser bærekulen i navet knakk tvers av, uheldigvis gjenget i navet. Orket ikke engang tanken på å skru av navet for å få noen til å bore og gjenge opp på nytt. Etter nøye opplining drillet jeg et 8 mm hull tvers gjennom, og støtte da på neste utfordring - ingen flat anleggsflate på baksiden. Fant fram vinkelsliperen og laget en fiiiin anleggsflate for bolthodet. Problem løst - og kommer aldri tilbake.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Post Reply