Jeg får ikke min Lotus Elise S2 ( Rover K ) gjennom EU kontroll fordi Co2 utslipp på tomgang er for høyt
Problemer har vært der de siste 6-7 årene. Den gikk igjennom under tvil for 2 år siden, men nå har det blitt strengere regler.
Det startet vel for 10 år siden når jeg monterte en VHPD topp med Piper gate-kammer og justerbare kamdrev + byttet fra 48 til 52mm throttle body.
Dette ga et meget godt resultat på bane og landevei. MEN tomgang og utslipp har hele tiden vært et mareritt.
Så forsøkte jeg en Emerald ECU, hvor turtallet ble høyere og effekten marginalt bedre.
Men tomgang og utslipp er stadig like ille
Nå har det jo også blitt slik at uoriginal ECU er 2-feil på EU kontroll
Nå har snart hele sommeren gått, så nå BEGYNNER JEG Å BLI GANSKE DESPERAT.
Mye tyder på at det kommer uforbrent bensin gjennom når den "humper og går" på tomgang.
Kompresjonen er ganske jevn, så jeg tror ikke det er en brent ventil (?)
Kan det være at kamdrevene er justert så "optimalt" at det blir for lite overlapp ( lukketid ) på lavt turtall / tomgang ?
( Jeg er snart villig til å bytte tilbake til originale kammer for å få godkjent bilen )
Alle forslag tas imot med takk !
For høy Co2 på "småtrimmet" Lotus Elise S2
- Lotus Type-72
- Posts: 205
- Joined: 03 Mar 2003 14:46
- Location: Follo
For høy Co2 på "småtrimmet" Lotus Elise S2
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
Re: For høy Co2 på "småtrimmet" Lotus Elise S2
Ha minimalt med bensin på tanken, og fyll på en flaske med kondensfjerner før du kjører på kontroll, dette er et gammelt triks, for å få ned Co2
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Re: For høy Co2 på "småtrimmet" Lotus Elise S2
Har blitt fortalt at litt E85 på tanken skal hjelpe. Har ikke prøvd selv.
Det med uorginal ecu var nytt for meg. Hvordan sjekke de dette? Blir jammen ikke lett for de som skal trimme fremover....
Det med uorginal ecu var nytt for meg. Hvordan sjekke de dette? Blir jammen ikke lett for de som skal trimme fremover....
Re: For høy Co2 på "småtrimmet" Lotus Elise S2
Akrylatbensin er også et tips jeg fikk for en tid tilbake.... Har dog ikke testet.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: For høy Co2 på "småtrimmet" Lotus Elise S2
CO2 har jeg aldri hørt om noen som har feilet på, men CO og HC derimot.
Er CO for høy får den for mye suppe, HC må du prøve å ordne med timing. Jeg mener å huske at senere tenning gir mindre HC, må sjekke litt mer. Prøv også å dra opp tomgangen litt, SVJV MÅ den ikke være 850, mye løses nok ved å stille den opp til 1100 eller så. For høyt så finner de sikker et eller annet å klage på da også.
Uoriginal ECU går vel under "åpenbare indikasjoner på effektøkning" og er dermed en 2-er med mindre den står i vognkortet.
Det skal ikke være lett å gjøre noe annet enn å skrote bilen så fort som mulig så det kan selges nye. Mitt neste prosjekt kommer til å være førstegangsregistrert før 1970, da kan man nesten gjøre som man vil.
Er CO for høy får den for mye suppe, HC må du prøve å ordne med timing. Jeg mener å huske at senere tenning gir mindre HC, må sjekke litt mer. Prøv også å dra opp tomgangen litt, SVJV MÅ den ikke være 850, mye løses nok ved å stille den opp til 1100 eller så. For høyt så finner de sikker et eller annet å klage på da også.
Uoriginal ECU går vel under "åpenbare indikasjoner på effektøkning" og er dermed en 2-er med mindre den står i vognkortet.
Det skal ikke være lett å gjøre noe annet enn å skrote bilen så fort som mulig så det kan selges nye. Mitt neste prosjekt kommer til å være førstegangsregistrert før 1970, da kan man nesten gjøre som man vil.
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Re: For høy Co2 på "småtrimmet" Lotus Elise S2
De får jo til dette i UK, er jo Emerald i annenhver Elise der borte har jeg inntrykk av?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
- Lotus Type-72
- Posts: 205
- Joined: 03 Mar 2003 14:46
- Location: Follo
Re: For høy Co2 på "småtrimmet" Lotus Elise S2
Burde kanskje ta kontakt med Volkswagen, de har jo en løsning for utslipp ved kontroll
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
Re: For høy Co2 på "småtrimmet" Lotus Elise S2
Haha, ja de har vel ting på stell i så måte.
Men hvordan går det med deg, var det noe lurt på gang på Kongsvinger, eller gikk det dårlig?
Men hvordan går det med deg, var det noe lurt på gang på Kongsvinger, eller gikk det dårlig?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no