Girskifter Elise S2

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
svein
Posts: 11
Joined: 28 May 2015 23:14

Girskifter Elise S2

Post by svein »

Som nyslått eier av en 2005 111S K-series er det en ting som forundrer meg, og det er at giringen virker så upresis/rørete
i forhold til laserfokuset som preger resten av bilen. Synest at girspaken er i lengste laget, det blir ekstra upraktisk
når jeg har lange ben som skal passe mellom ratt og girspake.

Noen som har erfart det samme, og har en anbefalling til veien videre? Ser at eliseparts har et "quickshifter kit" som reduserer
lengden på girspake, noen som har testet den?

Slik det er nå oppleves giren som en ordentlig "party blooper" i en ellers fantastisk bil :(
(eller så har jeg totalt misforstått noe! :D )
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: Girskifter Elise S2

Post by b-havers »

Hei,
jeg satt med samme følelsen etter å ha kjøpt min Elise i fjor.
Men, etter å ha brukt den noe, blitt kjent med den, synes jeg at girskifte er veldig presist - akkurat som resten av bilen.

LA den få noen flere kilometer, bli kjent med bilen, så regner jeg med at du føler at det passer for deg.

Jeg vet ikke om wire-overføringen kan bli slitt/slarkete?
Det kan jo være at det er et mekanisk problem, og?
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Girskifter Elise S2

Post by alfheim »

Girskiftet i Elsise er Wirebasert, og det er begrenset hvor godt det er mulig å få det.

Men noen enkle steder å begynne er nettopp Quickshift kittet til EliseParts, spesielt hvis du samtidig tar med deg gear-linkage oppgraderingen.
Når du først ligger under der kan su sjekke at wirene ikke går spesielt tregt, eller har noe særlig slak. Utover det er det større oppgraderinger som må til for få det mye bedre.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Girskifter Elise S2

Post by hmhaga »

Anbefaler å montere nylonforinger, disse får du kjøpt på e-bay. Anbefaler derimot ikke quickshift, da det resulterer i at girskifte føles unaturlig tungt.
På min bil var "fulcrum" feilmontert, det er en kule i enden av girspaken som strammes ned med bolter. Plasten var montert skjevt sammen, så kulen slarket i dette punktet - og det føltes i hvert fall IKKE presist. Hjalp mye å fikse opp dette og stramme opp skruene akkurat til riktig nivå.

Neste problem er at hele girmekanismen henger i en flimsete platekonstruksjon. Det er et ledig bolthull du kan bruke, for å stive av denne platekonstruksjonen mot gulvplata i bilen. Kom aldri så langt at jeg fikk gjort denne endringen på min bil.
Har førvrig hatt Toyota MR2, og der var det nydelig girskift til tross for wireoverføring. Men det var tyisk "over engineering" med mye solid gods, ikke rart den lille bilen veide 1200 kg.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Girskifter Elise S2

Post by webmaster »

Kan også bytte selve gearwirene, hadde slike på min. Elise Shop har dem.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
svein
Posts: 11
Joined: 28 May 2015 23:14

Re: Girskifter Elise S2

Post by svein »

Takk for alle innspill, tror jeg ender opp med å bytte gearwirene, og ta en ny status derfra.

Neste stopp: bytte det gigantiske innvendige speilet(!) Når jeg ser inn i neste sving, ser jeg... svingen jeg nettop kjørte :wink:
Post Reply