Dekk igjen

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Dekk igjen

Post by alfheim »

Trenger nye gatedekk bak på Exigen.

Noen som vil anbefale noe?

Har hatt Toyo Proxies T1 til nå, og er bare sånn passe fornøyd.
Dekkene bruke på gate, og hadde også tenkt at de kunne brukes på bane ved regn. Der har ikke Toyoene imponert veldig.

Satser på å beholde fremdekkene en liten stund til .

dimensjon er 225/45-17.

Så vidt jeg kan se er det Goodyear Eagle F1 Asimetrico 2 og Continental contaact sport 5 som er det som er "anbefalt" og lett tilgjengelig i norge. Er dette OK, eller budre man se etter noe annet?
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Dekk igjen

Post by NoBrain »

Hva med Proxes R1R http://toyotires.com/tire/pattern/proxe ... mmer-tires. Mener å ha lest at Elise/Exige-eiere har brukt disse med hell.

Alternativt Yokohama Advan Neova AD08 http://www.yokohamatire.com/tires/detai ... neova_ad08 som har erstattet AD07 (standard dekk på Elise). AD07-dekkene er veldig glatte på våt asfalt, men dette skal være adskillig forbedret på AD08.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Dekk igjen

Post by ElViz »

Har conti sport contact 5 på 'rarien, godt fornøyd, kjørte fra "allt og alle" sist det regna på skogen. Morsommere på vått enn tørt :)
Hadde pirelli p7 nero på Mr2. Også knallgode.
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Re: Dekk igjen

Post by silverwrx »

Har yokohama advan neova på Elise nå. Sitter meget bra på tørt! Tåler høyere temperaturer. Jeg sliter litt med våtgrepet men mine er utslitte og av ukjent alder og heatcycler. Lyst til å prøve de som ferske. Lyst på kjøp igjen.

Pirelli pzero daglighjul på Impreza nå, de sitter som støpt uansett vått eller tørt. Kjøpt fra dekkonline.com og ikke var de dyre heller, 1100 i 235/40-18. Garantert kjøpt igjen.

R1r ser veldig interessante ut, helt annen en t1r. Gikk mye av de på ringen. Sammen med dunlop direzza 03g som kjentes hinsides bra ut på vått, de kjennes bedre ut en r888.. Lyst til å teste ut disse 2.
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Dekk igjen

Post by NoBrain »

silverwrx wrote:Har yokohama advan neova på Elise nå. Sitter meget bra på tørt! Tåler høyere temperaturer. Jeg sliter litt med våtgrepet men mine er utslitte og av ukjent alder og heatcycler. Lyst til å prøve de som ferske. Lyst på kjøp igjen.
Mitt inntrykk også. Har de originale Yokohama Advan Neova AD07 (fra 2010) på min Elise og på tørt (Rudskogen) så fungerer de meget bra. Bilen understyrer litt, men det er ikke pga. dekkene. På vått føre på Rudskogen så synes jeg dekkene er glatte, men på vanlig vei har jeg ikke opplevd noen problemer. Kommer nok til å bytte de ut med nye Neova AD08 (som skal ha forbedret våtegenskaper) når de blir slitt. Men det synes som om det kan ta litt tid for dekkene blir ikke slitt på Elisen - selv på bane :) Muligens jeg må kjøre litt "hardere" :lol:
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Dekk igjen

Post by alfheim »

R1R og AD008 er uaktuelt da disse ikke tåler lagring i lave temperaturer. (Nekter å ha to sett dekk som må oppbevares frostfritt)

Målet mitt er som sagt, ikke banekjøring for disse, så da tror jeg Conti sport 5 muligens er veien å gå. De er vesentlig letter å få tak i enn det meste annet, selv om Dekkonline hadde 20 forskjellig varianter uten noen som helst forklaring på hva forskjellen var (noe var load index og hastighetsmeriking, men ikke bare)

Nu vel. mulig man venter til næremere våren også.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Dekk igjen

Post by NoBrain »

alfheim wrote:R1R og AD008 er uaktuelt da disse ikke tåler lagring i lave temperaturer. (Nekter å ha to sett dekk som må oppbevares frostfritt)
Ifølge informasjon på websidene til hhv. Toyo og Yokohama står det at de ikke skal brukes/lagres i temperaturer under -9/-10 grader for hhv. R1R og AD08. Hvor kaldt blir det i din eksisterende eller nye garasje :?:
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Dekk igjen

Post by alfheim »

Aner ikke, men det er nettopp poenget, jeg nekter å ha mer en 8 hjul som må passes på og ikke kan stå ute uavhengig av temperaturer.

At det hender at det blir mindre en -9/10 grader der jeg tidligere har hatt bilene stående lurer jeg ikke på. Ser ikke bort fra at det behovet oppstår igjen.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Dekk igjen

Post by hmhaga »

Jeg har lagret R888 utendørs da jeg bodde i Kongsberg (Hvilket vil si ned mot -30 på det verste). Ikke montert på bil, men stablet opp under et speiderteppe utenfor inngangen. Ingen synlige skader ved bruk neste sesong, og de fungerte akkurat like bra. Poenget er vel å unngå at de blir belastet når de er kalde, det er nok da gummien sprekker opp.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Re: Dekk igjen

Post by silverwrx »

Tripper litt rundt med Lotusen nå som det er -1 på Yokohama original dekkene. De blir jo steinharde når de er kalde, og bilen er tailhappy og ubalansert. Lunefull. Tripper rundt forsiktig. Så man kan si de ikke tåler bruk i slik temperatur. Så å si de ikke tåler å lagres kaldt er en ansvarsfraskrivelse/advarsel om at de blir hockeypucker i lav temperatur.
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Re: Dekk igjen

Post by Speedster »

Med tanke på hvordan dekk blir transportert og lagret før de havner oss forbrukere,så får en nå håpe at de tåler kuldegrader!
Aldri hørt om at dekk skal transporteres som varmegods.
Tempen ved bruk derimot det er en annen sak.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Dekk igjen

Post by rayb »

Speedster wrote:Med tanke på hvordan dekk blir transportert og lagret før de havner oss forbrukere,så får en nå håpe at de tåler kuldegrader!
Aldri hørt om at dekk skal transporteres som varmegods.
Tempen ved bruk derimot det er en annen sak.
De aller fleste dekk tåler kuldegrader, men A048 skal i flge Yokohama ikke utsettes for lave temperaturer.
Om noen av oss vil merke forskjellen er dog et åpent spørsmål.....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Dekk igjen

Post by hmhaga »

Finnes det importør av Yokohama AD07/AD08 i Norge? De selges jo i Elise-vennlige 175/55-16 :wink:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Dekk igjen

Post by NoBrain »

hmhaga wrote:Finnes det importør av Yokohama AD07/AD08 i Norge? De selges jo i Elise-vennlige 175/55-16 :wink:
Så vidt jeg vet får du ikke AD08 i 175/55-16. Det nærmeste du kommer er 205/55-16 og det er mulig det blir litt bredt på de smale 5,5" frontfelgene (som sitter på min bil i alle fall). Da blir det fort å vurdere et annet sett med felger hvis en ønsker bredere frontdekk, f.eks. http://www.eliseparts.com/products/show ... 1r-wheels/

Alternativet er å holde seg til de originale AD07-dekkene http://www.eliseparts.com/products/show ... d07-tyres/. Håper imidlertid at AD07 blir erstattet med en LTS-variant av AD08 innen jeg må bytte dekk :)
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
Brett
Posts: 10
Joined: 27 Apr 2012 15:25

Re: Dekk igjen

Post by Brett »

Hmm, nå har jeg satt A048 195/50-15 på bane (original) felgene og R1R 205/45-16 på daglig/våtføre felgene til MX5'n.
Så da må jeg kanskje skaffe ett sett til vinterparkeringen også ?
Post Reply