Elise - Sikring til vindusviskermotor

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Elise - Sikring til vindusviskermotor

Post by hmhaga »

Sikring til vindusviskermotor/spyler slår ut når jeg skrur på vindusviskeren. Viskerbladet stopper på helt tilfeldige steder, og når det skjer er helt vilkårlig. Problemet er at nå skjer det stadig vekk, og bilen må demonteres for å bytte sikringen. Noen som har erfaring med dette? Etter å ha googlet litt så er visst løsningen "ny viskermotor", men det synes jeg er en dårlig løsning :?

Sikringen ryker selvsagt alltid når det er regnvær :mrgreen:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Elise - Sikring til vindusviskermotor

Post by alfheim »

Uten å ha vært borti det problemet spesifikt, høres løsningen veldig fornuftig ut.

Det ehøres ut som om du har en tilfeldig kortsluttning ett eller annet sted i motoren (enten dårlig vikling, brent isolasjon i viklingen, overledning ved børstene el. lignende. Dette vil gi de resultatene du skriver, tilfeldig kortsluttning ved bruk. Dette vil for eksempel også kunne bli værre ved at det er fuktig, noe det jo ofte er når det regner/vinduspussere brukes.

En interessant om ikke så nyttig test i så måte er jo om det skjer like ofte når du bruker viduspusseren uten at det er vått. :-)

Uansett er det svært sansynlig at problemene ligge i viskermotoren, og da må den ut for feilsøking/rep og da ville jeg trodd det var like greit å bytte den. Citroën AX motor så vidt jeg husker.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Post Reply