Elise - 5W30?

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: NoBrain, inge

Post Reply
User avatar
hmhaga
Posts: 894
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Elise - 5W30?

Post by hmhaga » 20 Sep 2013 11:32

Tid for en ny oljedebatt? :lol:

Til helgen kjøres Elise til vestlandet (Mosterøy) for vinterlagring. Før det tenkte jeg å bytte motorolje og filter, og nå lurer jeg på om jeg skal forsøke 5W30 viskositet. Har jo fått tilbakemelding på at oljetemperatur ikke er en utfordring på banekjøring med Elise, og da kan jo en olje som løper litt lettere kanskje frigjøre noen flere hester til å drive hjulene? Har brukt Silkolene Pro S 5W50 til nå, men det er av gammel vane, da jeg kjørte Impreza med rødglødende turbo og 130 grader oljetemperatur. Motoroljen er ikke akkurat like stresset i en Rover K konebilmotor...
Leketøy: '03 Corvette Z06 '92 Suzuki Bandit GSF 400
Familiebil: '15 Subaru Outback 2.5i
Bil nr 2: '04 Alfa Romeo 147 1.6 / '08 BMW 120i (*knock*knock*)

subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Re: Elise - 5W30?

Post by subwoofer » 20 Sep 2013 15:37

Min oppfatning er at man skal kjøre med den tynneste olja som gir tilstrekkelig oljetrykk under rådende forhold. Den gamle tommelfingerregelen om 10psi(0,7bar)/krpm gjelder her, selv om enkelte mener selv det er høyt - spesielt på motorsykkel hvor turtall fort blir femsifret.

Og det er klart det er effekt å hente, mengden pumpa pumper er konstant og effekten til å drive pumpa er gitt av oljetrykk og turtall.
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey

User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: Elise - 5W30?

Post by NoBrain » 20 Sep 2013 16:44

hmhaga wrote:Har brukt Silkolene Pro S 5W50 til nå, men det er av gammel vane, da jeg kjørte Impreza med rødglødende turbo og 130 grader oljetemperatur. Motoroljen er ikke akkurat like stresset i en Rover K konebilmotor...
Jeg antar at det er Fuchs/Silkolene Pro S 10W50 du mener? Bruker denne oljen selv på Imprezaen og kjørte også med samme type olje på Elisen denne sesongen. I fjor så kjørte jeg 5W40 (usikker på hvilket merke, men det ble fylt på standard 5W40 iht. service-manualen ifm. service før jeg overtok bilen). Synes bilen ble litt treigere i år med høyere motoroljeviskositet, men det kan jo selvsagt bare være noe jeg innbiller meg :roll: Uansett, jeg kommer til å gå tilbake til 5W40 neste sesong slik at jeg kan frigjøre de få HKene som jeg mistet i år :P

Jeg leste meg opp en del på olje for en tid tilbake og hvis en skal tro på informasjonen som kommer fra Fuchs/Silkolene og Opie Oils hvor jeg kjøper denne oljen fra, så skal Fuchs/Silkolene Pro S 10W50 være god for "lengre perioder" i 140C før den brytes ned mens Fuchs/Silkolene Pro S 5W40 skal være god for "lengre perioder" i 120C før den brytes ned. Fuchs/Silkolene Pro S 5W40 bør i så fall være mer enn god nok for banekjøring uten at du trenger å bekymre deg over oljetemperatur. Om du ønsker å teste en 5w30 olje ville jeg nok ha montert oljetemp- og -trykkmåler for å ha muligheten til å følge med litt :wink:
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
Lotus Type-72
Posts: 203
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Re: Elise - 5W30?

Post by Lotus Type-72 » 29 Sep 2013 11:15

Jeg trodde en gang at den dyreste oljen var den beste, og brukte syntetisk 0W60 på min lett trimmede Rover K-serie med VHPD topplokk. Det resulterte i ventiltikking etter banekjøring på en varm sommerdag. Jeg ringte til VHPD-topp leverandøren for å klage på de hydrauliske løfterne. Da fikk jeg klar beskjed om å holde meg unna oljer med stort spenn i viskositeten ( 0W60 og 5W50= nei ! ) "use good quality 10W40" .
Og det har jeg gjort siden uten problemer 8) .
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS

User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Elise - 5W30?

Post by Morten H » 29 Sep 2013 18:12

Solber Saft (5-30 Valvoline) /Miljø olje fungerer svært dårlig på eldere motorer (85 Honda) , da jeg fikk så høy motor temp at jeg måtte ha kjølestunder før
jeg kunde åpne/ta i panseret.
Ergo så bytte jeg til 10-40 Castrol og da ble det mye bedere temp,
men i følge Castrol tabellen så anbefaler de 20-50 Racing på motoren min, så får bytte til våren igjen.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325

User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: Elise - 5W30?

Post by NoBrain » 29 Sep 2013 19:56

Lotus Type-72 wrote:Da fikk jeg klar beskjed om å holde meg unna oljer med stort spenn i viskositeten ( 0W60 og 5W50= nei ! )
Oljer med stort spenn i viskositeten har flere tilsetningsstoffer enn oljer med mindre spenn i viskositeten. Disse tilsetningsstoffene er nødvendig for å oppnå spennet i viskositeten men brytes ned når oljen blir varm. Jeg spurte Opie Oils om 5W50 olje til Elisen og Imprezaen for en tid tilbake og ble anbefalt 10W50 eller 5W40 i stedet. Jfr. http://subarudriver.com/phpBB3/viewtopi ... 19&t=22257
5w-50 oils aren't very stable, so will break down and become a 5w-40 or 10w-40 fairly quickly.
En 10W60 olje eller 0W60 olje må være enda verre i så måte. Det er forsåvidt ikke noe problem å bruke oljer med stort spenn i viskositeten, men siden de brytes fortere ned så kreves det litt hyppigere oljeskift spesielt hvis man kjører oljen varm på banekjøring.
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: Elise - 5W30?

Post by NoBrain » 30 Oct 2013 15:02

I forbindelse med en oljediskusjon på SDCN-forumet tok jeg kontakt med Opie Oils og fikk oversendt produktarket for Fuchs/Silkolene Titan Race Pro S-serien (5W-30, 5W-40, 10W-50 og 10W-60). Produktarket kan nå lastes ned fra http://www.eliseracing.net/idcn/fuchs_t ... _range.pdf. Som nevnt over kommer jeg til å bruke 5W-40 på Elisen neste år.
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: Elise - 5W30?

Post by NoBrain » 05 Nov 2013 18:43

I fortsettelsen av oljediskusjonen på SDCN-forumet ble jeg gjort oppmerksom på Millers CFS 5w40 NT Nanodrive som på papiret ser ut til å være en fantastisk olje.

En test utført på en trackday-modifisert MR2 http://www.millersoils.co.uk/news/2012/ ... r-Test.asp med 1.8 liters Toyota 2ZZ-GE motor (tilsvarende den man finner i Lotus Elise/Exige) viste +3,8 % økning i HK og +3,5 % økning i dreiemoment. Dette må da være billig trimming for Lotus-eierne på forumet :wink:
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5686
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Elise - 5W30?

Post by webmaster » 11 Nov 2013 14:37

Hmmm...skeptisk...:)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: Elise - 5W30?

Post by NoBrain » 11 Nov 2013 15:57

En sunn dose skepsis er nok lurt :)

Nanoteknologien i oljen viser seg å være basert på C60 Fullerene (jfr. http://performanceracingoils.com/about- ... ezp-6.html) hvis oppdagelse ble belønnet med Nobelpris i kjemi i 1996 (se http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/ ... press.html). Er blitt gjort vitenskapelige studier på tilsetning av C60 Fullerene i olje (f.eks. http://link.springer.com/article/10.310 ... 04X#page-1) og det er gjort uavhengige tester av Millers oljen (se http://articles.sae.org/11201/ og http://performanceracingoils.com/public ... ezp-3.html).

Så kanskje noe for hmhaga å prøve ved neste oljeskift :wink: Selv har jeg et lite lager med Fuchs Titan Race Pro S 5W-40 og 10W-50 som jeg må bruke opp først.
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Re: Elise - 5W30?

Post by Shadow_iX » 12 Nov 2013 19:53

jeg bytter olje på våren før bilen taes ut, ikke no vitrs å skifte olje for så å sette den bort for vinteren. :)

Mobil 1 5-50 Rally Forumla (dette er oljen som motoren jeg har funker best på, den bruker ikke olje, har testet andre 5-50 oljer og har fått oljeforbruk.)
Last edited by Shadow_iX on 12 Nov 2013 19:58, edited 1 time in total.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!

User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Re: Elise - 5W30?

Post by Speedster » 12 Nov 2013 19:57

Shadow_iX wrote:jeg bytter olje på våren før bilen taes ut, ikke no vitrs å skifte olje for så å sette den bort for vinteren. :)

Mobil 1 5-50 Rally Forumla

Jeg gjør det motsatt,ble anbefalt å sette bilen bort med ny olje uten urenheter OL. :roll:
Selfølgelig varmkjørt før den settes bort.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest