http://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-art ... 60-oil.pdf
Oppsummert:
"The downsides of such a thick oil (when not specified) are as follows:
Additional friction, heat and wear.
A reduction of BHP at the wheels
Lower fuel efficiency"
Interessant info om 10W60
Interessant info om 10W60
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Interessant info om 10W60
Men greit på biler som brukes på bane. Kjekt for meg, da slipper jeg bytte olje.
Re: Interessant info om 10W60
Spurte han personlig om min bil med bygd motor, smidd innmat og klaringer som skal ta unna litt varme. Da anbefalte han 10w-60 og sa at tynnere olje vil neppe fungere så bra.
Saken er jo at i en slik motor vil du gjerne at den er litt tyktflytende før driftstemperaturen kommer opp. Ellers forsvinner bare oljen...
Saken er jo at i en slik motor vil du gjerne at den er litt tyktflytende før driftstemperaturen kommer opp. Ellers forsvinner bare oljen...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Re: Interessant info om 10W60
Jeg samlet noen interessante lenker (bl.a. artikkelen som hmhaga lenket til) i en FAQ-tråd på IDCN for en tid tilbake, se http://imprezadriver.com/phpBB3/viewtop ... 18&t=24449
På min gamle Alfa Romeo GTV 2.0 TS så brukte jeg Agip 10W60 året rundt. På Twin Spark (TS) motorene så var 10W60 anbefalt fra fabrikk for å redusere oljeforbruket. Oljeforbruket kunne være såpass merkbart at det var anbefalt å peile olje etter hver eneste bensinpåfylling
Nå bruker jeg Fuchs 10W50 olje på Imprezaen (skiftet fra Fuchs 5W40 vinterolje i våres) og Elisen (skiftet fra original 5W40 før den ble pakket bort før vinteren i fjor).
Jeg kommer til å gå tilbake til 5W40 olje på Elisen ved neste oljeskift da jeg helt klart merker reduksjon i ytelse ved banekjøring med 10W50 (både topphastighet og akselerasjon). På en Impreza med adskillig flere hester så er nok forskjellen mindre merkbar. På Imprezaen blir det Fuchs 10W50 året rundt framover da bilen syntes å ha godt av den høyere viskositeten (vesentlig mindre ventiltikking med 10W50 sammenliknet med 5W40 vinteroljen).
På min gamle Alfa Romeo GTV 2.0 TS så brukte jeg Agip 10W60 året rundt. På Twin Spark (TS) motorene så var 10W60 anbefalt fra fabrikk for å redusere oljeforbruket. Oljeforbruket kunne være såpass merkbart at det var anbefalt å peile olje etter hver eneste bensinpåfylling
Nå bruker jeg Fuchs 10W50 olje på Imprezaen (skiftet fra Fuchs 5W40 vinterolje i våres) og Elisen (skiftet fra original 5W40 før den ble pakket bort før vinteren i fjor).
Jeg kommer til å gå tilbake til 5W40 olje på Elisen ved neste oljeskift da jeg helt klart merker reduksjon i ytelse ved banekjøring med 10W50 (både topphastighet og akselerasjon). På en Impreza med adskillig flere hester så er nok forskjellen mindre merkbar. På Imprezaen blir det Fuchs 10W50 året rundt framover da bilen syntes å ha godt av den høyere viskositeten (vesentlig mindre ventiltikking med 10W50 sammenliknet med 5W40 vinteroljen).
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)