Rover K motor - toppakning

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: NoBrain, inge

Post Reply
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Rover K motor - toppakning

Post by b-havers » 26 Aug 2012 13:12

En nabo har en 2002 Land Rover Freelander, men den velkjente 1.8l Rover K motoren.

Toppakninge ble byttet på 60K km,'for sikkerhets skyld'. Nå har bilen passert 160000 - og toppakningen er gåen. Han har fått et kostnadsoverslag på å bytte dette på 14-16.000 fra et lokalt verksted, forutsatt at det ikke er noen andre skader som har oppstått.

Det er jo mange som har opplevd det samme på både Caterham og Elise.
Er det noen verksteder somer spesielt å anbefale til dette oppdraget (eieren bor å Ski, Akershus) ?
Hva er 'følgeskader' av gåen toppakning? Skeiv topp og smeltede kjølerør er velkjent, men noe annet?

Finnes det en 'bombesikker' måte å reparere dette på - eller er det bare å binge farvel til motoren og kjøpe noe mer pålitelig (han er tilbydd 30K i innbytte mot en 2006 X-trail)?
Last edited by b-havers on 27 Aug 2012 09:11, edited 1 time in total.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track

User avatar
hmhaga
Posts: 943
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: Rover K motor - toppakning

Post by hmhaga » 26 Aug 2012 16:30

Det beste er vel å kjøpe en byttemotor? Får sikkert kjøpt slike fra Uk ferdig med ny toppakning og tilbehør?

Sannsynligvis har verkstedet som gjorde jobben forrige gang montert samme type pakning og "glemt" å kontrollere/justere høyden på sylinderforingene. Land Rover har utviklet et komplett kit med MLS toppakning og forsterket "oil rail ladder", som skal være en permanent fix, men det forutsetter altså at man ikke gjør jobben halvveis.
Last edited by hmhaga on 27 Aug 2012 08:03, edited 1 time in total.
Leketøy: '03 Corvette Z06 '92 Suzuki Bandit GSF 400
Familiebiler: '15 Subaru Outback '09 Mercedes R350

Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: Rover K motor - toppakning

Post by Elise_type_79 » 26 Aug 2012 19:17

Ja og termostat kitet, også kalt PRRT.
When in doubt, flat out!

b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: Rover K motor - toppakning

Post by b-havers » 29 Aug 2012 20:59

Takk for svar -det ser ut som det ender med ny bil på nabo'n..
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track

Post Reply