Elise S2 - Understyring UT av svingene
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
Sikkert tidligere Audi-sjåfører med stort savn.
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
Hehe. Muligens fungerer det med stivere krengningsstag foran fordi det gir bedre forstillingsgeometri (=bedre grep) når bilen krenger mindre i svingene?hagenisse wrote:Sikkert tidligere Audi-sjåfører med stort savn.
Jeg har uansett ingen planer om å "kuke til" oppsettet til Lotus, som jeg tror det ligger litt mer tanke bak enn hjulopphenget på Impreza (som trives best i et gjørmehull)
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
Har sett at endel over dammen tar vekk stabstaget bak på Z3 og heller kjører veldig stive fjærer. Fungerer nok det, men kanskje neppe ideelt for gate. Du er nok uansett inne på noe - tviler på at de slang sammen understellet på slump.
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
Det gjorde de nok ikke, ei heller satte de det sammen for å kjøre raskest mulig rundt en bane, men mer for å ha det ustyrtelig artig på vanlig (små-)vei. Så må man avgjøre hva man prioriterer - for min egen del prioriterte jeg bane (og da er det på sin plass å gjøre inngrep i understellet, selv på en Lotus), men den fungerer greit nok på vei også.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
- Lotus Type-72
- Posts: 205
- Joined: 03 Mar 2003 14:46
- Location: Follo
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
Og jeg prioriterer landeveienwebmaster wrote:Det gjorde de nok ikke, ei heller satte de det sammen for å kjøre raskest mulig rundt en bane, men mer for å ha det ustyrtelig artig på vanlig (små-)vei. Så må man avgjøre hva man prioriterer - for min egen del prioriterte jeg bane (og da er det på sin plass å gjøre inngrep i understellet, selv på en Lotus), men den fungerer greit nok på vei også.
Jeg ofrer heller et sekund eller to på runden ( 2 sekunder x 30 runder pr treff x 4 treff = i snitt 4 minutter mer kjøretid på bane pr år ! )
Ofte får de små gevinster så store ulemper, så jeg er ikke villig til å tukle med en vellykket oppskrift.
Litt bredere R-dekk til banebruk, men noe utover det er jeg ikke villig til å gjøre med bilen min.
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
Hmm noe av gleden med å ha et leketøy er vel "oppgraderingene", det du kommer med her er konservative holdninger, som nå også skal brukes som unnskyldning når det går sakteLotus Type-72 wrote:Og jeg prioriterer landeveien
Jeg ofrer heller et sekund eller to på runden ( 2 sekunder x 30 runder pr treff x 4 treff = i snitt 4 minutter mer kjøretid på bane pr år ! )
Ofte får de små gevinster så store ulemper, så jeg er ikke villig til å tukle med en vellykket oppskrift.
Litt bredere R-dekk til banebruk, men noe utover det er jeg ikke villig til å gjøre med bilen min.
rundt banen...et sekund eller to
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
Enig med Per4!
Og alle bilprodusenter må prøve å treffe den "middels" brukeren av produktet. Som regel vil en "aktiv" sjåfør ønske seg noe mer. Personlig liker jeg at bilene har en skarpere edge også på landeveien.
Men på den annen side, er man fornøyd så er man fornøyd
Og alle bilprodusenter må prøve å treffe den "middels" brukeren av produktet. Som regel vil en "aktiv" sjåfør ønske seg noe mer. Personlig liker jeg at bilene har en skarpere edge også på landeveien.
Men på den annen side, er man fornøyd så er man fornøyd
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
-
- Posts: 68
- Joined: 26 Oct 2011 14:16
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
Prøv å senke lufttykket litt foran, kan være så enkelt.
When in doubt, flat out!
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
Kjører med 22/24 psi (1,5/1,65 bar), da det ga best grep og varme i dekkene. Tror ikke jeg kan gå noe lavere enn det...Elise_type_79 wrote:Prøv å senke lufttykket litt foran, kan være så enkelt.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
Er det noen på NSK som har erfaring med stivere krengningsstag foran på Elise? I utgangspunktet noe rart å gjøre på en bil som oppleves som understyrt ut av svingene, men dersom krengningen foran reduseres så bedres jo også hjulgeometrien - som gir bedre kontaktflate.hmhaga wrote:Ser forresten at en del monterer stivere krengningsstag foran på Elise, men det må da bare virke mot sin hensikt?
Det er jo ikke noe krengningsstag BAK på bilene...
Erfaring fra Impreza tilsier at stivere kregningsstag foran ikke gjør bilen mer ukomfortabel å kjøre på landeveien og gir bedre innstyring på tørr asfalt/underlag med godt grep, derimot ble bilen ukjørbar på vinteren. Nå har jeg ikke tenkt å kjøre Elise på våt bane, og på landeveien kjører jeg uansett forsiktig i regnvær.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
-
- Posts: 231
- Joined: 03 Feb 2011 09:00
- Location: Sandnes
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
Har lest litt rundt dette med S2 og understyring.... Den generelle konsensusen er jo å putte på biter og endre bilen, men også svært mange som kommer med en kommentar i retningen: "I always thought my S2 suffered from understeer - until i did a driver training day with Don Palmer and realised it was down to the way i was driving it! Amazing the difference it made "
Dette er også det Lotus sine testførere forteller. Man må være på grensen før S2 virkelig fungerer.
Dette er også det Lotus sine testførere forteller. Man må være på grensen før S2 virkelig fungerer.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
Men hva skal man gjøre med kjøreteknikken når bilen understyrer ut av svingene ved gasspådrag? Det er mye som kan gjøres på vei inn i svingene og mot apex, deretter vet jeg ikke helt hva man kan gjøre? Slippe gassen er jo ikke så kjekt. På vei ut av svinger av denne typen har Elise S2 langt fra nok effekt til å utnytte f.eks. hjulspinn - som jeg kunne gjøre med Impreza'n.atledreier wrote:Dette er også det Lotus sine testførere forteller. Man må være på grensen før S2 virkelig fungerer.
Dette gjelder da da laaaaange slake svinger, som nevnt lenger ned (opp?) i tråden. Mer normale svinger, som opp gamle slakteren osv er jo ikke et problem. Jeg er klar over at Elise må kjøres "silkemykt" for å ikke miste grepet, men fenomenet kan jo enkelt framprovoseres bare ved å gi mer og mer gass ut av svingen - og så begynner den å understyre ved et punkt. Mye tidligere enn andre biler jeg har kjørt på bane...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
-
- Posts: 231
- Joined: 03 Feb 2011 09:00
- Location: Sandnes
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
Due to an unexpected number of S1s finding ditches and hedges Lotus designed the S2 to be more road user friendly with an under steer bias (e.g. 175 section tyres) which can be addressed in the following cost focussed steps;
1. Learn to drive around it trail-braking in to corners and staying off the power coming out on a Walshy day or empty track.
2. Increase the front camber to -0.5 or -0.7 (340R Road see: Geo_Setups ) note that the S2 hub carriers or ball joint plinths will usually need to be machined down to get more than this (understeer is now 95% gone).
3. Fit 195 section road tyres like TR1s (understeer 100% gone with the camber in step 2, without it the tyres alone are marginal).
4. You do not need A048/R888 rubber to sort out under steer, with stiffer springs, dampers and an aggresive Geo they will simply allow you to go faster through a corner than road tyres.
5. If you have adjustable dampers and run spring rates at the same % as your cars weight distribution (generally 45%f/55r%) harder damping on the front = under steer, harder damping on the rear = over steer.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
-
- Posts: 231
- Joined: 03 Feb 2011 09:00
- Location: Sandnes
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene
Mer camber er i hvert fall planlagt, ettersom det er enkelt gjennomført. Så ble jeg litt nysgjerrig på dette med krengningsstag også, siden det hadde så god effekt på Impreza'n. Jeg har ikke tenkt å sabotere oppsettet til Lotus, men akkurat understyringen ut av svingene plager vettet av meg.atledreier wrote:Due to an unexpected number of S1s finding ditches and hedges Lotus designed the S2 to be more road user friendly
Ellers har jeg ingenting å utsette på Elise - bilen som får alle til å kjøre rundt med et fårete glis i svingene
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3