emerald> lotus elise

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
inge johan
Posts: 17
Joined: 10 Dec 2011 17:22

emerald> lotus elise

Post by inge johan »

noen som har erfaring med emerald ecu på elise?
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: emerald> lotus elise

Post by hmhaga »

Ikke svar på spørsmålet ditt, men følger programvaren for å mappe Emerald med ECUen? Isåfall er ikke det å mappe bil så veldig hokus pokus, går fint å gjøre dette på landeveien med litt ekstra utstyr (Bredbåndslambda og tenningsbank).
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Re: emerald> lotus elise

Post by Lotus Type-72 »

Ja, jeg kjøpte Emerald for 4år siden :roll:

Første året var det feil på ECU'en. Tilbake til England. Der gikk den sommeren :cry:
Året etter betalte jeg et firma for å justere den i bremsebenk. Men fikk ikke EU godkjent bilen pga. for høyt utslipp ( 2 forsøk ) :cry:
I fjor ble bilen EU godkjent med original ECU. Byttet siden tilbake til Emerald, men var ikke 100% fornøyd :?
I år forsøkte jeg å bytte til 52mm trottle body. Da ble motorstyringen spinnvill; noen ganger hvite plugger, og andre ganger sorte (?)
Bilen går som ei kule, men jeg tør ikke belaste den 100% i frykt for at den er feil innstilt.

Det er sikkert greit for de som kan slikt, . . . men jeg trenger hjelp :!:
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: emerald> lotus elise

Post by hmhaga »

Lotus Type-72 wrote:I år forsøkte jeg å bytte til 52mm trottle body. Da ble motorstyringen spinnvill; noen ganger hvite plugger, og andre ganger sorte (?)
Bilen går som ei kule, men jeg tør ikke belaste den 100% i frykt for at den er feil innstilt.
Har du bredbåndslambda? Det gir jo en god oversikt over hva som foregår. Innovate har en modell som ikke krever fast montering.
I tillegg kan du jo lage deg en løsning for å overvåke tenningsbank (headset med gummislange koblet til et metallrør boltet i motorblokka). Alternativt en Link KnockLink.

Ellers er det jo mye å lese om 52 mm gasspjeld på SELOC...har du trimmet så mye at du har behov for et?
Da jeg monterte Power FC ECU i min Subaru, oppdaget jeg at innstillingene for Acceleration Enrichment ikke stemte med mitt oppsett - da jeg har portet originalt gassjpeld. Dermed får motoren mer luft enn originalt ved gasspådrag, så den gikk ekstremt magert i det jeg trykket ned gasspedalen. Kan jo være noe av det samme du sliter med?

Og sånn generelt, så virker det som veldig mange programmerebare ECUer sliter med closed loop. Dermed blir avgasser alltid en issue ved EU-kontroll, hvis man ikke kan mappe selv og finjustere før kontrollen (og i tillegg jukse litt med høyere tomgang og E85/kondensfjerner).
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: emerald> lotus elise

Post by Elise_type_79 »

Har Emerald på min Elise og den funker som bare det.
Hele vistsen med den er jo å få den mappet nøyaktig til motoren slik at motoren ikke tar skade og motoren yter sitt beste og bruker minst mulig bensin.

Derfor MÅ den justeres på rullende landeveg av kyndige folk.
Min ble mappet av Dave Walker hos Emerald og det tok 2-3 timer sist jeg hadde bilen i England.
When in doubt, flat out!
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Re: emerald> lotus elise

Post by Lotus Type-72 »

Elise_type_79 wrote:Min ble mappet av Dave Walker hos Emerald og det tok 2-3 timer sist jeg hadde bilen i England.
Det tar meg fort en uke å kjøre bilen frem og tilbake til England for en slik innstilling :| . Det må da være noen litt nærmere ?

Nå har jeg tatt vekk Emerald, og satt tilbake original ECU som har turtallssperre der kammene begynner å virke :cry:
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: emerald> lotus elise

Post by Elise_type_79 »

Send en epost til Emerald, hør hvem de anbefaler.
When in doubt, flat out!
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: emerald> lotus elise

Post by Elise_type_79 »

Har ikke du standard stempler og stempelforinger i bilen Espen?

Da bør du ikke over 7200 :-)
When in doubt, flat out!
Post Reply