Sporteksos elise s2 k

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: NoBrain, inge

inge johan
Posts: 17
Joined: 10 Dec 2011 17:22

Sporteksos elise s2 k

Post by inge johan » 02 Mar 2012 14:25

Noen som har en anbefaling om hva en skal kjøpe?
Kan og vær inntressert i brukt om noen har et for salg.

THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by THB » 02 Mar 2012 22:26

Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)

User avatar
alfheim
Posts: 634
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by alfheim » 03 Mar 2012 12:43

Har brukt disse på exigen.

http://2bular.com/

mest fordi at jeg da ikke trengte å gjøre noen andre endringer. men er nå i alle fall veldig fornøyd. (Om det er noe spesielt mye bedre eller dårligere en andre lignenede systemer har jeg egentlig ingen idee om.)
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

Tigergutt
Posts: 41
Joined: 11 Aug 2009 20:19

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by Tigergutt » 04 Mar 2012 13:02

Kan også anbefale 2bular. Har "GT3" varianten på min Exige.

User avatar
hmhaga
Posts: 943
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by hmhaga » 04 Mar 2012 15:28

Hva skal du egentlig med sportseksos? I Elise forplanter lyden seg effektivt i kupéen pga manglende støyisolering og bare metallflater, så et sportsanlegg kan fort gjøre bilen veldig ukomfortabel i bruk. Min S2 ble levert med originalt Lotus sportsanlegg, og selv det medførte at jeg fikk øresus av å bruke den.

Et bedre alternativ er et nytt innsugskit, det gir litt hissig snerring ved gasspådrag - som jeg synes kler bilen. Lyden av en Rovermotor (laget for konebiler) på frieksos er derimot ikke særlig spennende. Det samme synes jeg egentlig gjelder alle R4-motorer, først på R6/H6 og oppover at det blir mer musikk i ørene.
Leketøy: '03 Corvette Z06 '92 Suzuki Bandit GSF 400
Familiebiler: '15 Subaru Outback '09 Mercedes R350

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by webmaster » 09 Mar 2012 15:11

En hissig firer på høyt turtall er hysterisk fint å høre på, men smaken er som etc. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by cv1515 » 09 Mar 2012 18:01

Skulle vært Honda V-tec motorer i disse bila.Ikke Rover og ikke Toyota engines;)
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI

User avatar
rayb
Posts: 977
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Sporteksos elise s2 k

Post by rayb » 09 Mar 2012 19:24

Hva er feil med Toyota..... "engines"?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by cv1515 » 09 Mar 2012 19:45

Ingen feil med Toyota engines,langt derifra,bare syntes S2000 motoren med rødstrek
på 9000omdr og 240hk hadde passet bedre enn toyota sin 192hk i en lotus;)
Men bevare meg vel,toyota sine motorer er av verdens beste,så ikke kvalitet jeg tenkte på.
Men er jo en smaksak dette,Rover motoren er vel ingen høydare om jeg husker rett,en kompis
hadde en grønn elise med den 120hk rover strikken i;)
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI

User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by Lotus Type-72 » 09 Mar 2012 21:31

Alt til sin tid. I 1996 mener jeg Rover K-serie motor var et rett valg til Elisen.
Tilgjengelighet, pris, vekt ( kun 67kg !) og ytelse . . . og ikke minst Britisk :wink:
Rover toppakningens dårlige rykte er vel litt overdrevet etter min mening . . .og bank i bordet ! :roll:

Nå, snart to tiår etter er det forventet mer effekt og driftsikkerhet. Særlig til Exigen. Mitt førstevalg ville da vært Hondas motor.
Men Lotus har jo også tidligere sammarbeidet med Toyota ( tung, og med dårlig dreimoment i bunnen, men den fungerer jo fint ).

Ekte Elise = Rover motor 8)
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS

cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by cv1515 » 09 Mar 2012 22:20

Er mye sant i det du sier,Rover er jo Britisk,motoren er lett som jo var største forcen til Elise,
og det er en Britisk bil,toppakningen må det vel gå ann å få byttet til en sterkere type om du er så uheldig å ta den?Men klart att det er en litt større jobb,event kostnad om man ikke skrur selv.
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI

PeR4
Posts: 429
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by PeR4 » 10 Mar 2012 00:05

Lnken: http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... kingk.html

Klipp fra innholdet:

Engine Weight Comparisons

All of this tends towards an engine that weighs in, as standard, fully dressed at 96.5 kg. Compare this to the Honda S2000 engine similarly equipped with standard manifold clutch and fluids at 158 kg and the Toyota 1.9 VVTi engine at 137 kg. The Rover engine"s compact size and weight are a significant advantage in a lightweight race/sports car of the Lotus 7 type or the Elise. Note, a full race K Series weighs 78 kg including 7 kg of fluids. Compare these figures for output in terms of power to engine weight. See Table 1.

Engine / Power Output / Power / Engine Weight

Ford Duratec 2.0L / 140 bhp @ 6000 rpm / 1.16 bhp/kg
Honda S2000 2.0L / 237 bhp @ 8300 rpm/ 1.5 bhp/kg
Toyota 1.9 VVTi / 189 bhp @ 7800 rpm / 1.3 bhp/kg
Standard K 1.8L / 120 bhp @ 5500 rpm / 1.25 bhp/kg
K VHPD / 184 bhp @ 7000 rpm / 1.91 bhp/kg
K R 500 / 235 bhp @ 8500 rpm / 2.6 bhp/kg
K K2000 2.0L / 293 bhp @ 8500 rpm / 3.9 bhp/kg
Ariel Atom, BMW 323ti, E30 318is og E30 330i

cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by cv1515 » 10 Mar 2012 00:47

Like fullt ville jeg heller hatt en Elise med S2000 motor og 9000rpm enn den sløve
120hk motoren,der går virkelig lufta ut av ballongen rundt 120km`t,det er ikkeno
jeg tror,jeg vet,testet det en del;)Men rask opp til 120 da:)Og alt er relativt seff...
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI

User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by Luigi » 10 Mar 2012 01:34

cv1515 wrote:der går virkelig lufta ut av ballongen rundt 120km`t
Høh. Jeg har vært passasjer i webmastern's Rover-Elise, og selv med oss litt blubne IT-kroppene som økte vekten på bilen med over 20%, så bare dro og dro det helt til 160. Da var det ikke mere langside igjen. Selv med to passasjerer veier en Elise omtrent det samme som en Tempo-moped med skvettlapper, doble sidespeil og verktøysett.

En Elise handler ikke om toppfart, 0-100, rødstrek eller andre brosjyretall spør du meg.

cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by cv1515 » 10 Mar 2012 09:23

Som jeg skrev Luigi,alt er relativt,grunnen til det er att vi testet enn trimmet Nissan 200sx S13
med ca 169hk originalt,denne hadde ca 230hk mot en kompis sin Grønne elise fra stillestående
og oppover.Elise litt raskere helt i starten,men fra ca 50 var de side by side helt til 120,da forsvant
bare Nissan,akkurat som Elisen ikke orket mere,lufta gikk ut av ballongen.Er jo typisk med små
lette biler med mindre motor dette,raske opp til litt over 100,så er det slutt.Når luftmotstanden
begynner kreve mer enn kg,så er det slutt.Derfor min påstand,men som sagt alt er relativt,
noen syntes vel en Elise er det råeste de har opplevd på riktig side av 100 også:)
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI

Post Reply