F....ns lambda!

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: NoBrain, inge

Post Reply
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

F....ns lambda!

Post by webmaster » 05 Feb 2012 23:25

Prøver å få løs en lambdasensor fra manifolden, men den sitter litt i meste laget...:-( Har hatt på bøttevis med CRC og kjøpt en sånn dings på Biltema, men den glipper (selvfølgelig):

Image

...så da er det vel bare å gyve løs med varme regner jeg med?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: F....ns lambda!

Post by cv1515 » 06 Feb 2012 06:40

Og eller kjølespray,varme rundt og kjøl ned selve lambdan,skal dog ha usagt om den kan ta skade av
å kjøles ned såpass mye,men du skal vel bytte den å da spiller det ingen rolle:)
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI

PeR4
Posts: 427
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: F....ns lambda!

Post by PeR4 » 06 Feb 2012 10:53

Jeg har også positiv erfaring med vekselvis varme og kjøling med kjølespray på gjenstridige bolteer eller muttre. Noen ganger så kan ei rørleggertang av betydelig størrelse være god å ha, når manifolden er ute så har du jo plass til bruk av slik overdimensjonert redskap.. Brått så slipper det :D
Ariel Atom, BMW 323ti, E30 318is og E30 330i

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: F....ns lambda!

Post by webmaster » 06 Feb 2012 11:01

Tok med manifold og lambda på verkstedet på jobben, prøvde varme og litt diverse, men den er som sveiset fast... Så da lar jeg den heller sitte - den blir bare ødelagt hvis vi bruker makt, da er det bedre den sitter der den gjør og så kjøper jeg en ny. Den har jo sittet der i noen-og-seksti tusen km, så...:-)

Sjekket priser hos Land Rover i Norge, og der skal jeg ikke kjøpe ny - 2600,- PLUSS moms takk... Kommer på ca. 900,- inkl frakt og mva fra www.eliseparts.com eller www.elise-shop.com

Fantastisk...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: F....ns lambda!

Post by Luigi » 06 Feb 2012 16:32

Man må (nesten) alltid varme opp mye mer enn man tror. Når du har varmet opp manifolden 10 minutter lengre enn du egentlig har nerver til, så er det passe. Jeg byttet lambdasonde på saltlakebilen etter 170.000 km, og sonden løsnet med et par kakk på den halvlange latmannsarmen ... etter at jeg hadde varmet opp rundt sonden både veeeeeel og leeeeeenge.

Kjøpe ny manifold? Er du makelig anlagt eller stinn av penger eller begge deler? :twisted:

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: F....ns lambda!

Post by webmaster » 06 Feb 2012 23:13

Hvissomatte du hadde fulgt med litt her så hadde du fått med deg at jeg allerede har kjøpt en ny (brukt, modda) manifold som jeg tenkte jeg skulle flytte lambda'en over på...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: F....ns lambda!

Post by Luigi » 07 Feb 2012 09:36

Der står det bare at lambdasonden sitter godt fast i den gamle manifolden, så da var det vel ny sonde du snakket om lengre opp i tråden ;)

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: F....ns lambda!

Post by webmaster » 08 Feb 2012 08:58

Jadajada, og så står det:
Fikk litt stash fra Roger via UPS i dag så dillet litt med det i stedet. Bl.a. en lett modifisert manifold med downpipe fra en S2. Han har fjernet overfødig sveis og støp, i tillegg så var det overraskende stor forskjell på manifolden fra min S1 til den som er fra den nyere S2
...men nevermind...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: F....ns lambda!

Post by Elise_type_79 » 08 Feb 2012 14:20

Alle små ting hjelper på å frigjøre motoren til å yte mer.
"The devil is in the details" gjelder så definitivt her.
When in doubt, flat out!

Post Reply