Lotus TwinCam, går fortsatt ikke bra...

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: NoBrain, inge

Post Reply
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Lotus TwinCam, går fortsatt ikke bra...

Post by b-havers » 14 May 2011 15:42

Motoren i min Lotus Elan, en big valve TwinCam, ble totaltoverhalt for et års tid siden. Bilen er ikke kjørt siden motoren ble overhalt, nettopp fordi den ikke går bra.

Symptom:
Gnist på alle plugger, men den går bare på tre.
Om jeg trekker av plugghetten på den bakerste pluggen, er det ingen endring i motorens gange.
Den bakerste pluggen er gjennomvåt, mens de tre andre er tørre og fine.
Når jeg skrur ut den bakerste pluggen, ’spruter’ det røyk ut.
Eksos'en er grå/svart i store mengder.

Teori:
Eksosventil på den bakerste sylinderen åpner ikke.

Andre forslag?
Noen ’eksperter’ som kan tenke seg å ta en titt?
Bilen finnes på Ski, og er egentlig for salg - men da må jo motoren gå normalt først...
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track

PeR4
Posts: 429
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 » 15 May 2011 11:51

Har du hatt av toppdekslet? Der ser du vel om eksosventilen beveger seg eller ikke..

b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers » 16 May 2011 07:48

Jeg håper i det lengste å unngå å åpne noe, da jeg pt ikke har noe ekstra pakninger liggende....
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track

sverre
Posts: 39
Joined: 08 May 2004 19:46
Location: Lillestrøm

Post by sverre » 18 May 2011 21:27

Dumt spørsmål:
Har du byttet eller kryssbyttet plugger, fordelerlokk og pluggledninger?
Sverre
Ferrari 308 GTS QV -84
Mercedes SLK 230 kompressor -97
TR6-74
Fiat 2000 Spider-79
Fiat 500 -70
X Fiat Barchetta, Mercedes 450 SL, 944 (2), 911 SC(2) , 924 Turbo, 924, 912, Fiat X 1/9(2), Alfetta GT, GTV, Murena, Bagheera, Spitfire, MGB GT.

User avatar
blitzwolf
Posts: 9
Joined: 05 Nov 2007 17:58

Post by blitzwolf » 18 May 2011 22:24

Annet dumt spørsmål: fordi bilen har doble Webere... har du sjekket innstilllingen/blandingsforholdet på den cylinderen som ikke tenner?

User avatar
lee
Posts: 273
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee » 19 May 2011 05:29

Tipper det er ventilen. Ta en kompresjonstest.

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen » 19 May 2011 10:13

BA, ring meg på 922 66 321. Dette må vi se på...... :wink:

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83

User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Post by Svein Erling » 19 May 2011 22:27

Som nevnt på bilforum.moo.no:
Prøv å bytte ut pluggkabelen fra fordeleren til plugghetta og/eller tennpluggen.
Endring?

Løft av fordelerlogget og sjekk (på innsiden) at det ikke er en sprikk/sotstripe fra kontakten som tilhører bakerste sylinder.
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling

b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers » 19 May 2011 22:40

Har ikke hatt tid til å løfte på topplokket på Elan'en enda; skal ta et stunt i helgen.

Fortsettelse følger!!
Last edited by b-havers on 22 May 2011 10:24, edited 1 time in total.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track

b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers » 21 May 2011 15:24

Lynkjapp status etter en koselørdag ('lekt' med tre biler):

* Vasket og byttet plugger (ikke rørt kabler eller fordelerlokk)
* Sjekket kompresjon (ca 10 på syl 1 -3, rundt 7,5 på 2 og 4....???)
* Sjekket om det spruter vann, ilje eller vann ut av plugghull - negativt
* Sjekket flottørnivå; ser greit ut ihht manualen (8 og 15mm)
* Startet igjen - går som ei gammal h***



Defekt toppakning? Sprekk i toppen?
Stor variasjon i komp på en nyoverhalt motor er skremmende...


DH; jeg slår på tråden en dag/kveld.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track

User avatar
blitzwolf
Posts: 9
Joined: 05 Nov 2007 17:58

Post by blitzwolf » 21 May 2011 21:50

Den kompresjonen var ikke bra! Utette ventiler eller toppakning som blåser, til tross for "totaloverhalt" motor. Da må du ta opp motoren igjen... Garantijobb?

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen » 23 May 2011 13:36

- har du klaring på alle ventiler ???
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83

Post Reply