Låse svinghjul
Låse svinghjul
Jeg holder på å skifte register reim på min Lotus elise S2 k serie, å lurer på om det er noen som har et greit trix for å låse svinghjulet med motoren ståendes i bilen (dynamoreimen klarer ikke å holde igjen)
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Med bilen i gir, og brekket på, så drar jeg den rundt på veiva uten problem (har fått den opp, men skal montere tilbake med 205nm) men leste også en annen plass, at det skulle være et hull ved den ene drivakselen som du kunne stikke inn et flatt skruhjern, å låse av.w201-16 wrote:eller 4 eller 5 gir, står bedre da.
noen biler har en propp i clutchhuset du kan ta ut å så låse svinghjulet.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Med bilen i 5. gir, brekket på, så kan jeg dra rundt veiva, men akslingene står stille. Men fikk låst det av på kransen til svinghjulet, å fikk strammet det. MEN så til det enda større problemet. Etter at alt var skrudd sammen, merker på veiv og kammer var dobbelsjekket, og veiven dratt rundt en turn for hånd, å alt virket fint, så prøvde jeg å starte, å da kom det noen stygge lyder fra motoren, og den stoppet. Regner jo med at noen ventiler har hilst på noen stempler, men hvordan kan dette skje, etter som jeg kunne ta den en runde for hånd, og alle punkter stemmer?
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Én runde på veivakselen betyr at ett av stemplene er tilbake i utgangspunktet. Litt avhengig av motorkonstruksjonen kan det være nok at timinga er ett reimhakk feil før stemplene kysser ventilene. Låste du også kammene under operasjonen? Om de ligger og "slenger" i toppen hjelper det ikke å time veiva, men det er vel timingmerker også på kamdrevene ... ?
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
- to omr. på veiva er en omdr. på kammen.....- hvis det var det du mente med "tilbake til utgangspunktet", så det stemmer. .....T.Lund wrote:Kammene var låste. Vil det si at veivakselen må gå rundt 2 ganger for å komme tilbake til utgangspunkt? Så i tilfellet så kan det være at veivakslingen er "en runde ut av posisjon.
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
Da var toppen tatt av, å jeg ble møtt av et lite hyggelig syn.
2 knekte ventiler, og hull i stempel nr 1.
Dette tilsier nok at det blir å kaste ut denne motoren, og få fatt i en "ny" å sette nedi.
Men når toppen er av, å stempel nr 1 står TDC, så er merkene på veiva ca 180 gr fra TDC merket på blokka/dekselet.
2 knekte ventiler, og hull i stempel nr 1.
Dette tilsier nok at det blir å kaste ut denne motoren, og få fatt i en "ny" å sette nedi.
Men når toppen er av, å stempel nr 1 står TDC, så er merkene på veiva ca 180 gr fra TDC merket på blokka/dekselet.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Huff, dette var triste greier.
Kjenner ikke elise spares, men det er vel nok av motorer å få tak i på Seloc og Pistonheads? Evt kontakte Dave Andrews eller Kiwirog å få en ferdig 'justert' motor som kan monteres...
Kjenner ikke elise spares, men det er vel nok av motorer å få tak i på Seloc og Pistonheads? Evt kontakte Dave Andrews eller Kiwirog å få en ferdig 'justert' motor som kan monteres...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no