Låse svinghjul

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Låse svinghjul

Post by T.Lund »

Jeg holder på å skifte register reim på min Lotus elise S2 k serie, å lurer på om det er noen som har et greit trix for å låse svinghjulet med motoren ståendes i bilen (dynamoreimen klarer ikke å holde igjen)
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Kassa i første og håndbrekket på?
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

eller 4 eller 5 gir, står bedre da.
noen biler har en propp i clutchhuset du kan ta ut å så låse svinghjulet.
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

w201-16 wrote:eller 4 eller 5 gir, står bedre da.
noen biler har en propp i clutchhuset du kan ta ut å så låse svinghjulet.
Med bilen i gir, og brekket på, så drar jeg den rundt på veiva uten problem (har fått den opp, men skal montere tilbake med 205nm) men leste også en annen plass, at det skulle være et hull ved den ene drivakselen som du kunne stikke inn et flatt skruhjern, å låse av.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Med bilen i 5. gir, brekket på, så kan jeg dra rundt veiva, men akslingene står stille. Men fikk låst det av på kransen til svinghjulet, å fikk strammet det. MEN så til det enda større problemet. Etter at alt var skrudd sammen, merker på veiv og kammer var dobbelsjekket, og veiven dratt rundt en turn for hånd, å alt virket fint, så prøvde jeg å starte, å da kom det noen stygge lyder fra motoren, og den stoppet. Regner jo med at noen ventiler har hilst på noen stempler, men hvordan kan dette skje, etter som jeg kunne ta den en runde for hånd, og alle punkter stemmer?
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

hadde du riktig OT på veiva å ikke en runde feil???
vet ikke åssen strammeren din er,men er den som på bl.a. golf så kan du sette rulla på feil side å da løsner/åpner strammeren seg da motoren begynner å gå rundt.
Settes den riktig så skal den egentlig stramme seg.
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Det er bare et punkt på veiva. Er ikke en runde rundt der en hel omdreining på motoren?
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Én runde på veivakselen betyr at ett av stemplene er tilbake i utgangspunktet. Litt avhengig av motorkonstruksjonen kan det være nok at timinga er ett reimhakk feil før stemplene kysser ventilene. Låste du også kammene under operasjonen? Om de ligger og "slenger" i toppen hjelper det ikke å time veiva, men det er vel timingmerker også på kamdrevene ... ?
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Kammene var låste. Vil det si at veivakselen må gå rundt 2 ganger for å komme tilbake til utgangspunkt? Så i tilfellet så kan det være at veivakslingen er "en runde ut av posisjon.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Nei, én omdreining på veiva er én omdreining på motoren, dvs. et hvilket som helst stempel har gått helt ned og helt opp igjen når veiva har dreid 360 grader.

Dreide du på veiva etter at reima var tatt av?

Image
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

T.Lund wrote:Kammene var låste. Vil det si at veivakselen må gå rundt 2 ganger for å komme tilbake til utgangspunkt? Så i tilfellet så kan det være at veivakslingen er "en runde ut av posisjon.
- to omr. på veiva er en omdr. på kammen.....- hvis det var det du mente med "tilbake til utgangspunktet", så det stemmer. .....
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Da var toppen tatt av, å jeg ble møtt av et lite hyggelig syn.

Image

Image

Image

Image

2 knekte ventiler, og hull i stempel nr 1.

Dette tilsier nok at det blir å kaste ut denne motoren, og få fatt i en "ny" å sette nedi.

Men når toppen er av, å stempel nr 1 står TDC, så er merkene på veiva ca 180 gr fra TDC merket på blokka/dekselet.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Ettersom jeg nå trenger en ny motor, er det noen som har en plass å anbefale. Fant et firma i england, som heter "elise spares" er det noen som har erfaring med disse?
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle »

Skal man ikke dra veiva rundt 2 ganger for å være sikker på at stemplene ikke vil møte noen ventiler?

Jeg tror også at du har vært lenger unna enn 1 eller 2 tenner.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Huff, dette var triste greier. :-(

Kjenner ikke elise spares, men det er vel nok av motorer å få tak i på Seloc og Pistonheads? Evt kontakte Dave Andrews eller Kiwirog å få en ferdig 'justert' motor som kan monteres... :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply