Låse svinghjul

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

webmaster wrote:Huff, dette var triste greier. :-(

Kjenner ikke elise spares, men det er vel nok av motorer å få tak i på Seloc og Pistonheads? Evt kontakte Dave Andrews eller Kiwirog å få en ferdig 'justert' motor som kan monteres... :twisted:
Hvem er disse Dave og Kiwirog?

Har mailet litt med elise spares, å de kan levere meg en nyoverhalt VVC motor, klar for "plug and play" i min bil, for 1500£ +mva og frakt.

Er det noen som har byttet fra std 122hk elise, til en VVC (111s) som vet hva som er forskjellen, med tanke på ledningsnett ECU ol. Må det gjøres noen forandringer inn i cupèn, eller skjer alt bak i motor rommet.

Å en ting til, når man ska ha av bak clammet på S2, hvordan går man fram da? har funnet hvor de div bolter/skruer sitter, men det er limt fast til chassiset. Hvordan skiller man disse, uten å skade noen av delene?
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Post by seight »

Dave Andrews er en av de mest kjente trimerne av k-motoren se:http://dvapower.com/ du vil finne mange referanser til han på lotus og seven forum.
Kiwirog kjenner jeg ikke så godt til men ut i fra relevante forumer så ser det ut som også han er relativt anerkjent se:http://www.sabre-heads.co.uk/1.html

Ellers har du jo muligheten til å bytte til Honda motor, men da begynner snøballen virkelig å rulle ...... ;)

T.Lund wrote:
webmaster wrote:Huff, dette var triste greier. :-(

Kjenner ikke elise spares, men det er vel nok av motorer å få tak i på Seloc og Pistonheads? Evt kontakte Dave Andrews eller Kiwirog å få en ferdig 'justert' motor som kan monteres... :twisted:
Hvem er disse Dave og Kiwirog?

Har mailet litt med elise spares, å de kan levere meg en nyoverhalt VVC motor, klar for "plug and play" i min bil, for 1500£ +mva og frakt.

Er det noen som har byttet fra std 122hk elise, til en VVC (111s) som vet hva som er forskjellen, med tanke på ledningsnett ECU ol. Må det gjøres noen forandringer inn i cupèn, eller skjer alt bak i motor rommet.

Å en ting til, når man ska ha av bak clammet på S2, hvordan går man fram da? har funnet hvor de div bolter/skruer sitter, men det er limt fast til chassiset. Hvordan skiller man disse, uten å skade noen av delene?
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
User avatar
jonaf
Posts: 55
Joined: 20 Feb 2005 17:13
Location: Sarpsborg

Byttemotor

Post by jonaf »

Dette firmaet kan kanskje hjelpe deg: http://www.vege.se/
Eller dette (Freelandermotoren er den samme som sitter i Elise og MGF): http://www.blocket.se/helsingborg/Land_ ... ?ca=15&w=3

Skulle du vurdere å selge bilen som den står, er jeg på utkikk etter en Elise med gåen K-motor:

Image Image
'96 MGF 1.8Mpi
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Tanken på å selge bilen med defekt motor har streifet meg, men vet ikke hvor mye jeg hadde fått for den.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
jonaf
Posts: 55
Joined: 20 Feb 2005 17:13
Location: Sarpsborg

K-motor

Post by jonaf »

Prisen på en bil med defekt motor blir gjerne det som bilen er verd minus prisen på reparasjonen. Men det er færre potensielle kjøpere til en bil som ikke er i orden, så dette virker også inn på prisen.
Det mest lønnsomme alternativet (og som innebærer mest jobb) er nok å reparere eller skifte motoren.
Kanskje du kan klare deg med å skifte det skadete stemplet og toppen? Det finnes K-motorer som er skiftet fordi sylinderforingene har sunket. Dette er en vanlig feil i Land Rover Freelander. Får du tak en slik, har du antakelig delene du trenger. En annonse hos LRforum kan være verd et forsøk: http://www.lrforum.com/joomla/index.php ... &Itemid=78
'96 MGF 1.8Mpi
Lotus111s
Posts: 101
Joined: 18 Jun 2009 19:09
Location: Lier
Contact:

Post by Lotus111s »

Du kan jo også kontakte Henrik på norsk chassis teknikk også, Jeg har solgt han en lik motor som du har for ei stund tilbake, mulig han har den enda.
Hadde nok gått for en lik motor da denne er lett å oppdrive på bruktmarkedet. som han over her skriver så finnes denne motoren i både MG og Land Rover Freelander 1 og det er en del av disse bilene rundt om på huggere.
Lotus 111s
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Lotus111s wrote:Du kan jo også kontakte Henrik på norsk chassis teknikk også, Jeg har solgt han en lik motor som du har for ei stund tilbake, mulig han har den enda.
Hadde nok gått for en lik motor da denne er lett å oppdrive på bruktmarkedet. som han over her skriver så finnes denne motoren i både MG og Land Rover Freelander 1 og det er en del av disse bilene rundt om på huggere.
Kom denne fra en Elise, å husker du km stand?
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Må prøve å få avklart litt ang TDC og stempelposisjon. Har lett litt på nettet, men finner ikke ut hvordan stemplene skal stå, når merket på veiva står TDC.

Her står stempel nr 1 helt oppe, og som dere ser på merkene nede på veiva, så står merket på reimhjulet langt forbi TDC

Image


Her står reimhjulet på TDC, og de 2 midterste stemplene står nesten oppe.

Image


Her står reimhjulet på 90 gr BTDC, og da står alle stemplene likt

Image
Image

Er dette slik det skal være, eller er det noe galt med veiva?
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
jonaf
Posts: 55
Joined: 20 Feb 2005 17:13
Location: Sarpsborg

Post by jonaf »

Veivakselen skal stå på 90-gradersmerket under alt arbeid med topp og kamaksler:

http://www.youtube.com/watch?v=CM5oA2X03z8
'96 MGF 1.8Mpi
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

jonaf wrote:Veivakselen skal stå på 90-gradersmerket under alt arbeid med topp og kamaksler:

http://www.youtube.com/watch?v=CM5oA2X03z8
Det vet jeg, men hvorfor stemmer ikke merkene over ens.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
jonaf
Posts: 55
Joined: 20 Feb 2005 17:13
Location: Sarpsborg

Post by jonaf »

T.Lund wrote:
jonaf wrote:Veivakselen skal stå på 90-gradersmerket under alt arbeid med topp og kamaksler:

http://www.youtube.com/watch?v=CM5oA2X03z8
Det vet jeg, men hvorfor stemmer ikke merkene over ens.
90-gradersmerket er det eneste merket man skal forholde seg til. ØDP er 90 veivgrader før/etter. Gradskalaen på dekselet stemmer ikke med dette.
'96 MGF 1.8Mpi
Post Reply