Hei
Dette er muligens et dumt spørsmål, men jeg klarer ikke å finne et godt svar til det.
Ikke le.
Kan man bruke en 1A sikring for 240 V vekselstrøm til en bil der det er 12 volt likespenning.
Det er jo bare mengden strøm som går gjennom sikringen, som teller, eller hva?
Sikringen i seg selv styrer jo ikke mengden strøm, det er det forbruker som gjør. Sammen med strømkilde.
I prinsipp mener jeg at det ikke har betydning om det er 2 volt eller 2000 volt system, så lenge mengden strøm skal reguleres under 1A.
Men, så var det det med vekselstrøm og likestrøm da.
Sikringer er merket med både volt og AC/DC, så det føles som om det jo da må ha noe å bety.
Jeg skal montere Stack instrument og Stack anbefaler en raskt 1A, 3AG sikring (cartridge/glass). Jeg klarer å finne typen på nett i 240 volt vekselstrøm. Men ikke i 12 volt DC.
Problemer med forståelse hos bil-elektro-forhandler. Muligens jeg som spør feil.
Selvsagt kan jeg bare bruke vanlig 12v 1A, eller en noe mindre som f.eks 0,75A. Det blir noe mindre sikkerhets-margin.
Noen som har et greit og enkelt svar?
mvh
Knud
240 VAC sikring i forhold 12 VDC ??
240 VAC sikring i forhold 12 VDC ??
Caterham 7 Roadsport 1,6 K
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
på jobben vår bruker vi såkalte 230 v 10 ampere skrusikringer. (slike som står i sikringskap)
disse blir brukt på 12 v 36 volt og 48 volt likestrøm og vekselstrøm.
så det skal ikke være noe problem å bruke 230 volt sikringer på 12v anlegg. men tror det er større problem å bruke bilsikringer på feks 230 volt siden de ikke er dimensjonert for 230 volt lysbue slukking
disse blir brukt på 12 v 36 volt og 48 volt likestrøm og vekselstrøm.
så det skal ikke være noe problem å bruke 230 volt sikringer på 12v anlegg. men tror det er større problem å bruke bilsikringer på feks 230 volt siden de ikke er dimensjonert for 230 volt lysbue slukking