Eksosalternativer Exige S
Eksosalternativer Exige S
Jeg har en 2007 modell Exige S som jeg etterhvert har kommet til at har et Lotus stage 3 eksosanlegg.
http://www.lotus-cars.eu/modifications/exhaust-toyota
Det er en fantastisk lyd i dette anlegget, men det er litt mye av den. I utgangspunktet holder den seg akkurat på riktig side
av 100db grensen på rudskogen, men jeg har blitt svartflagget et par ganger på Våler. I tillegg til det synes jeg vel egentlig at
det er i overkant mye støy for daglig bruk også.
Spørsmålet blir da, hva er alternativene?
Er det noen som har noen forslag?
Noen som har et orginalanlegg liggende etter å ha byttet til noe annet de kunne tenkt seg å kvittet seg med billig?
Noen som har prøvd andre alternativer de har lyst til å anbefale?
Alle innspill mottas med takk.
http://www.lotus-cars.eu/modifications/exhaust-toyota
Det er en fantastisk lyd i dette anlegget, men det er litt mye av den. I utgangspunktet holder den seg akkurat på riktig side
av 100db grensen på rudskogen, men jeg har blitt svartflagget et par ganger på Våler. I tillegg til det synes jeg vel egentlig at
det er i overkant mye støy for daglig bruk også.
Spørsmålet blir da, hva er alternativene?
Er det noen som har noen forslag?
Noen som har et orginalanlegg liggende etter å ha byttet til noe annet de kunne tenkt seg å kvittet seg med billig?
Noen som har prøvd andre alternativer de har lyst til å anbefale?
Alle innspill mottas med takk.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Re: Eksosalternativer Exige S
I forhold til hva jeg har lest så er det primært en leverandør som skiller seg ut med eksos til Exige/Elise, nemlig 2bular: http://2bular.com/
Der skal det bare være å spesifisere hvor mye støy du vil ha så vil du få noen forslag.
De skal være spesielt flinke til å unngå "drone", som er det mest slitsome når du "cruiser" til daglig
Der skal det bare være å spesifisere hvor mye støy du vil ha så vil du få noen forslag.
De skal være spesielt flinke til å unngå "drone", som er det mest slitsome når du "cruiser" til daglig
alfheim wrote:Jeg har en 2007 modell Exige S som jeg etterhvert har kommet til at har et Lotus stage 3 eksosanlegg.
http://www.lotus-cars.eu/modifications/exhaust-toyota
Det er en fantastisk lyd i dette anlegget, men det er litt mye av den. I utgangspunktet holder den seg akkurat på riktig side
av 100db grensen på rudskogen, men jeg har blitt svartflagget et par ganger på Våler. I tillegg til det synes jeg vel egentlig at
det er i overkant mye støy for daglig bruk også.
Spørsmålet blir da, hva er alternativene?
Er det noen som har noen forslag?
Noen som har et orginalanlegg liggende etter å ha byttet til noe annet de kunne tenkt seg å kvittet seg med billig?
Noen som har prøvd andre alternativer de har lyst til å anbefale?
Alle innspill mottas med takk.
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ]
Virker det da?
Har hørt at det ikke skal påvirke så mye jeg.
Samtidig blir det jo ekstra vekt, noe vi Lotus eiere prøver å holde oss unna. Men det høres jo ut som en mye billigere løsning da, men en eller annen festeanordning må vel til.
Det å drive å spytte ut halvstekte bananer rundt på banen blir kanskje ikke så populært.
Har hørt at det ikke skal påvirke så mye jeg.
Samtidig blir det jo ekstra vekt, noe vi Lotus eiere prøver å holde oss unna. Men det høres jo ut som en mye billigere løsning da, men en eller annen festeanordning må vel til.
Det å drive å spytte ut halvstekte bananer rundt på banen blir kanskje ikke så populært.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
megabusaen min med 11k rpm og 210hk klarer støykravet (såvidt) på alle baner i norge, og den har ikke veldig stort eller tungt anlegg, men har jo cat innebygget i dempern, gir jo en pekepinn på hva som er mulig.
for de som står langs deporaka på våler når man passerer inntil lurer man jo litt på hvorfor den ikke slår ut.
bedre å få kjørt på bane i norge uten svartflagg, enn at du bråker så mye at småripsa snur seg.
for de som står langs deporaka på våler når man passerer inntil lurer man jo litt på hvorfor den ikke slår ut.
bedre å få kjørt på bane i norge uten svartflagg, enn at du bråker så mye at småripsa snur seg.
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
Hva med original-eksos, rett og slett?
Min ble levert med et Lotus Sport anlegg, støyen ødela hele gleden ved bilen - måtte kjøre med ørepropper for å unngå øresus.
Merket ingen endring i effekt, men nå sover jo min tornerosesøvn da...
Min ble levert med et Lotus Sport anlegg, støyen ødela hele gleden ved bilen - måtte kjøre med ørepropper for å unngå øresus.
Merket ingen endring i effekt, men nå sover jo min tornerosesøvn da...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Spørsmålet er om disse "pluggene" funker slik du ønsker da, en av de kjente er forøvrig supertrapp.
Når det gjelder standareksos så demper jo de en del, men de fjerner så godt som enhver karakter på lyden.
Så sånt sett er anlegg som 2bular å foretrekke dersom du ikke vil bli utslitt samtidig som at bilen ikke blir hørendes ut som en støvsuger.
Når det gjelder standareksos så demper jo de en del, men de fjerner så godt som enhver karakter på lyden.
Så sånt sett er anlegg som 2bular å foretrekke dersom du ikke vil bli utslitt samtidig som at bilen ikke blir hørendes ut som en støvsuger.
alfheim wrote:Virker det da?
Har hørt at det ikke skal påvirke så mye jeg.
Samtidig blir det jo ekstra vekt, noe vi Lotus eiere prøver å holde oss unna. Men det høres jo ut som en mye billigere løsning da, men en eller annen festeanordning må vel til.
Det å drive å spytte ut halvstekte bananer rundt på banen blir kanskje ikke så populært.
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ]
Spørsmålet er jo da hvor man får tak i et orginaleksosannlegg og videre hva det koster i forhold til alternativene.
Erfaringsmessig er det å bestille orginaldeler fra Lotus minst like dyrt som å bestille vesentlig oppgraderte ting fra andre leverandører.
Nu vel. 2bular 8*22 er bestillt. Vi får se.
Noen som er interessert i et lett brukt stage 3 anlegg?
Erfaringsmessig er det å bestille orginaldeler fra Lotus minst like dyrt som å bestille vesentlig oppgraderte ting fra andre leverandører.
Nu vel. 2bular 8*22 er bestillt. Vi får se.
Noen som er interessert i et lett brukt stage 3 anlegg?
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Grei oversikt over hvilke alternativer som finnes med litt specs etc.:
http://wiki.seloc.org/a/Exhaust_silence ... ota_engine
http://wiki.seloc.org/a/Exhaust_silence ... ota_engine
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Bare for å avslutte denne saken hvis noen skulle være interesert.
Jeg endte opp med å kjøpe et 2bular annlegg
http://2bular.com/product-catalogue/10- ... se-sc.html
versjonen som omtales som 8”dia x 22” Off-set Oval System
Ved bytting viste det seg at meste parten av pakkingen i det gamle annlegget var helt borte, og det hørtes ut som om noen hadde fylt småstein i det nær man ristet på det. Var ikke noe å ta var på med andre ord.
Det nye annlegget bråker vesentlig mindre, men har fortsatt OK lyd. Nå er det tidvis mulig å høre kompressor lyden, det var det ikke tidligere. Det er også mulig å snakke sammen inne i bilen i rundt 100 km/t.
Målt støy relativt uprofessjonelt er på ca. 92 dB ved 4500 omdreininger mot rundt 100 tidligere. Det er vel akkurat så mye at alle problemer med støybegrensninger burde være løst.
Alt i alt relativt fornøyd.
Jeg endte opp med å kjøpe et 2bular annlegg
http://2bular.com/product-catalogue/10- ... se-sc.html
versjonen som omtales som 8”dia x 22” Off-set Oval System
Ved bytting viste det seg at meste parten av pakkingen i det gamle annlegget var helt borte, og det hørtes ut som om noen hadde fylt småstein i det nær man ristet på det. Var ikke noe å ta var på med andre ord.
Det nye annlegget bråker vesentlig mindre, men har fortsatt OK lyd. Nå er det tidvis mulig å høre kompressor lyden, det var det ikke tidligere. Det er også mulig å snakke sammen inne i bilen i rundt 100 km/t.
Målt støy relativt uprofessjonelt er på ca. 92 dB ved 4500 omdreininger mot rundt 100 tidligere. Det er vel akkurat så mye at alle problemer med støybegrensninger burde være løst.
Alt i alt relativt fornøyd.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?