Kompetanse på forgasser

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Kompetanse på forgasser

Post by L-763 »

Hei,
ser litt rundt omkring på forumet at TK Økonomitrim (Braskereidfoss), Autoconsult (Skotselv) og Forgasser Service (Drøbak) går igjen når det er snakk om service og justering av forgasser. Noen av dere som kjenner til forskjellene på disse? Får inntrykk av at Drøbak representerer en bredere kompetanse ift. forgassertyper, samt at man her kun får overhalling/service/nye deler, mens TK Økonomitrim og Autoconsult/Guldbrandsen (Skotselv) har utstyr for å trimme/justere kombinasjonen tenning/drivstoff optimalt - på rullende vei, og at de ikke er fullt så store på dybde og bredde hva gjelder kompetanse på "bits & pieces" og service/overhalling av forgassere...

Isåfall antar jeg at man, for å ha det beste utgangspunktet for optimal justering/trimming hos enten TK Økonomitrimming eller Autoconsult, FØRST bør levere gasserne til rengjøring/service/rep. i Drøbak.

Er jeg langt utenfor skiva?

R
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
blitzwolf
Posts: 9
Joined: 05 Nov 2007 17:58

Post by blitzwolf »

Nei, du har helt rett i antagelsene dine. La Forgasserservice ta seg av overhalingen og la noen andre ta justeringen på bilen.
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

Har hørt rykte om at Forgasserservice Drøbakk og personen der kan bruke ganske lang tid på seg. Vil styre unna AutoConsult, har selv vært der med bilen for forgasserjustering og har en misstanke om at han kun skrudde litt på mikseskruen når han egentlig burde startet med å sjekke opp hva slags dyser og venturi etc som var var i forgasserene fra før og starte med sykronisering fra bunn av, dysing etc etc.. Bilen gikk altfor fett på lavfart (under 3000 rpm) og Autoconsult mente dette var pga "slitte" tomgansdyser (lavfartsdyser som kanskje er mer riktig å si)...
Bilen ble også stående der i 6 uker for noe som er gjort på under en dag.. nok om det.

Jeg har nå ny time hos Økonomitrimming, og har fått inntrykk av at en skikkelig og grunndig jobb vil bli gjort der. Og tror jeg vil anbefale deg å bruke han også, har ikke hørt om noen som har klaget på jobben som blir utført der.

Håper det går greit med justeringen/dysingen, selv om jeg har droppet overhaling på forhånd.
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

Missforstå ikke. Dersom du vet at forgasserene er dyset riktig etc, og at jobben egentlig bare er å justere mikseskruene, så kan man kanskje bruke Autoconsult, men avtal da at du venter mens det blir gjort så bilen din ikke blir der i ukesvis. Det går vist også å få gjort denne jobben et sted i Asker, Diselelektro eller noe sånt tror jeg det heter.
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
Post Reply