Bytte av register reim på Elise

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Bytte av register reim på Elise

Post by T.Lund »

Min elise er ikke kjørt mere en 16500km, men det er en 2002 model, å reg. reimen er ikke tidligere skiftet. Har lest litt på div nettsider, å noen plasser står det at dette er en 1 times jobb, og andre plasser ser jeg at bl.a. motorfester må demonteres.
Er det noen her som har gjort dette, å kan si om dette er en enkel prosedyre (med motoren i bilen), eller om jeg bør sette av en helg.

Ser også på sidene til eliseparts, at det er 2 forskjellige typer reimer, en lang og en kort. Dette skal visstnok være for eldre og nyere modeller, og at skille skal gå ved ca år 2000 (skille mellom S1 og S2 ?) Ettersom min er en 2002, så regner jeg da med at jeg skal ha reimen til de nyeste modellene, som skal ha "automatic plastic tensioner"

Her er cut'n paste fra eliseparts

Piper Cambelt
An item often overlooked, even in general usage. If one breaks the resulting damage can be extremely expensive. Our extra life competition belts are specially manufactured with performance use in mind. We still suggest you replace this part every 30,000 miles as it only takes around 1 hr to change for "peace of mind".

TB33 "Long" belts are for engines with automatic plastic tensioner fitted. Usually on 2000 model years upwards. S2's have auto tensioners as standard.

TBP17 "Short" belts are for engines with steel manual tensioner fitted.
These are also required for use with VHPD & VVC and early 1800 and any engines using upgraded camshafts which also should change to the steel tensioner.

The manual tensioner is easily fitted as an upgrade (if the head is removed) by drilling a 6.75mm blind hole in the cylinder head and tapping to an M8 thread.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Post by mowal »

Hei

Du kan se på lenkene nedenfor for instruksjoner angående bytte av reima, strammer og vannpumpe. http://www.tadts.com/instructions/engine/100016.html & http://www.midlandslotus.co.uk/wiki/ind ... ith_photos. Du må slipe ned en 22 mm pipe for å komme til reimbolten (veldig trangt her).

Jeg fikk bytta dette på et eks rover-verksted i Kristiansand (Oddemarka Auto). Jeg hadde demontert platene under bilen + innerskjermene, samt at jeg hjalp dem med å fjerne calm-skjellet bak. De brukte da 4 timer. NCT sa de bruker 6 timer på jobben.

Lykke til!
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Selve jobben er ikke vanskelig, det er bare mye skruing og skikkelig trangt. :-) Men du bruker nok mer enn 1 time første gangen...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Det var her jeg begynte å seriøst spore av husker jeg... Lykke til
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Post by Lotus Type-72 »

Er du sånn passe kyndig til å skru bruker du ca 3 timer 8) Da skal du sitte trangt inne i hjulhuset og knote med verktøy i riktig lengde.
Anbefalt spesial verktøy er den som "låser" kammene i riktig possisjon. Løsne bolt på nedre reimhjul før du tar av reima.
Løsne motorfestet, en ekstra jekk under motoren løfter den opp ca 2 cm. Da får du tred ut den gamle remmen og inn med den nye.
NB vær nøye med å sette nedre reimhjul tilbake i nøyaktig possisjon ( trangt og uoversiktelig ! )
Vri motoren rundt med håndkraft første gangen - for å være sikker 8)

Hvis du har original K-serie motor, skal du ha lang rem og automatisk strammer ( m fjæring ).
Fast strammer og kort rem brukes oftest til trimkam med høyere turtall ( og tidlige modeller ).

Er du usikker - sett bort jobben :shock:
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Er det noe spesielt triks når nedre reimhjul skal festes igjen, mtp at det skal trekkes til med litt over 200nm. Cam lock tool står på handlelista. Er det noen av boltene som er links?
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Post by Lotus Type-72 »

Det er fort gjort at reimhjulet kommer litt ut av possisjon når du setter det tilbake og skal stramme til. Låsesporet er ganske lite, og det er null sikt :?
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
Post Reply