Montering av toppakning - rengjøring

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Montering av toppakning - rengjøring

Post by hmhaga »

Hvordan rengjør man blokk og topper før montering av ny toppakning? Forutsetter her at toppene ikke er skjeve og trenger planing.

Hvilke remedier?
Hvilke kjemikalier?
Bør vel helst bruke verktøy hvor en liten tabbe ikke medfører uheldige striper i aluflaten?

Hvor får man kjøpt rettholt til å sjekke at toppene ikke er skjeve?
-Regner ikke med at utstyr fra Byggmakker duger :wink:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Post by Rune R. »

Jeg skraper med baksiden av et baufil blad, og så pusser jeg med grovt sandpapir det som blir igjenn, og en rettholt fra byggmakker funker fint eventuelt baksiden på et vater. Sjekk med søkerblad mellom rettholt og topp / blokk
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Liker ikke sandpapir...

Post by mazdafun »

Hei.

Jeg bruker pakningsskrape eller ett tapet(Stanley) kniv blad.

Liker ikke sandpapir, da jeg ikke synes sandkorn har noe ned i en motor å gjøre :roll:

På "skikkelige biler" er pakningen av stål med et lite gummibelegg på, og da er det jo lett å ta av gummien som sitter fast med en kniv(Stanley-blad). :wink:

Rettholdt er noe du får kjøpt gjennom maskinforretninger og bilverktøy leverandører. For hobbymekanikeren anbefaler jeg å bruke baksiden på ett skyvelær om man har det for tverrmål og spot-måling der hvor pakningen har sluppet. Lys fra baksiden er en fin indikator for ujevnheter. Får man inn en bladsøker blir det jo planing av flater uansett.

Lykke til!
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Er det elisen som har tatt kvellen?
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

T.Lund wrote:Er det elisen som har tatt kvellen?
Nei, ikke enda ;) 1 stk Impreza som står og sturer i en garasje i Valdres, etter inspirert kjøring på isen på Golsfjellet.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Post by Rune R. »

Vel, man trenger da ikke putte sand i motoren selv om en pusser med sandpapir, renhold er altid viktig når en holder på med en motor.

Men stanley kniven skal du være forsiktig med på en aluminiums blokk (og kansje også på toppen) krever meget godt handlag skal en ungå skarpe hakk :lol:
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
jonaf
Posts: 55
Joined: 20 Feb 2005 17:13
Location: Sarpsborg

Pakningsfjerner

Post by jonaf »

Til å løse opp pakningsrester finnes det kjemikalier:

http://www.permatex.com/products/Indust ... emover.htm
'96 MGF 1.8Mpi
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

CRC har også en god "gasket remover" Fåes b.l.a. hos Mekonomen kr 138.-

Bruker stållinial til å sjekke planhet, etter rens. Ser jeg noe lys under, så går toppen til planing. Man trenger ikke demontere toppen for å plane den. Sandpapir hadde jeg aldrig hatt i nærheten av en åpen motor. bruker spesialskrape, avrundet i kantene, og forsiktig.....
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Post Reply