Elise S2 - Defekt radiator :(
Eliseparts skaffer disse, de koster ca 1000.- nok / stkLotus111s wrote:Jeg ser problemet.
har noen smådeler jeg skulle hatt selv... og byttet.. vet du om noen som skaffer blinklys i fronten. begge festene er knekt så de er presset fast med gummiklister i bak kant.. skaffer eliseparts sånne deler også? eller bare de delene de har på hjemmesidene?
Har samme problem på min.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Hver sin smak, men jeg blir stort sett bare frustrert.Luigi wrote:Kein freude am schrauben?
Jeg for min del mener at bilen ikke er min før jeg har skrudd på den. Det er få ting som slår følelsen av en momentnøkkel som knepper over, lukten av et kulelager og følelsen av å ha forbedret bilen bittelitt
Så hva er vel da bedre enn å bruke ferien til å montere understell i år...?
Dette jeg fryktet hehe, trenger begge sider også,T.Lund wrote:Eliseparts skaffer disse, de koster ca 1000.- nok / stkLotus111s wrote:Jeg ser problemet.
har noen smådeler jeg skulle hatt selv... og byttet.. vet du om noen som skaffer blinklys i fronten. begge festene er knekt så de er presset fast med gummiklister i bak kant.. skaffer eliseparts sånne deler også? eller bare de delene de har på hjemmesidene?
Har samme problem på min.
Om det er fler som skal kjøpe disse kan vi jo høre om det kan fåes noe grupperabatt...
suger skikkelig når du treffer en dump og de spretter opp...
Lotus 111s
Skjær til litt dobbeltsidig tape som man bruker på gamle vegg til vegg tepper.
Det funker som bare det. Mye billigere og mer effektivt enn å bytte hele lampa.
Jeg har gjort dette på mine, enda jeg har et par slike nye lamper på "lager" (fikk på nybilgaranti mens bilen enda hadde det).
De knekte med tape på baksiden sitter mye bedre enn de orginale og, så de vil ikke fly av om man kjører på motorvei og treffer en dump.
De nye lampene jeg fikk virka som sprø gammel plast edt og, så de knekker vel ratt når man presser dem ned i skallet på bilen tipper jeg.
Det funker som bare det. Mye billigere og mer effektivt enn å bytte hele lampa.
Jeg har gjort dette på mine, enda jeg har et par slike nye lamper på "lager" (fikk på nybilgaranti mens bilen enda hadde det).
De knekte med tape på baksiden sitter mye bedre enn de orginale og, så de vil ikke fly av om man kjører på motorvei og treffer en dump.
De nye lampene jeg fikk virka som sprø gammel plast edt og, så de knekker vel ratt når man presser dem ned i skallet på bilen tipper jeg.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Da var ny radiator på plass - hurra! Da gjenstår det bare å vente på at stoppeplatene til dørene skal dukke opp, får ikke satt på fronten igjen før det.
Ny radiator montert i kassen sin, klar for å skrues på bilen.
Hele innsuget/kanalen til radiatoren fungerer også som en kollisjonsbeskyttelse ved frontkollisjon. Den er laget for å plukke opp energien, og så er tanken at resten av alukonstruksjonen bak skal overleve. Det forklarer jo også hvorfor hele fronten på Elise blir borte vekk i en kollisjon (ref bilde i annen tråd), glassfiberen "eksploderer" vel i en støvsky.
Et PS til de som driver banekjøring eller på annen måte havner utenfor asfalten, festet til tauekroken står KUN i glassfiber. Står bilen godt fast eller man ikke passer på stramme slepetauet, så risikerer man en særdeles dyr reparasjon
Måtte utvide hullene til radiatorslangene, da tilkoblingen på den nye radiatoren var lenger ned - vil ikke risikere at det gnages hull på slangene.
Men sjekk ut monteringen av sikring/relebokser på innerskjermen! Haha, Lotus-ingeniørene gikk tydeligvis tom for plass. Ganske upraktisk plassering, får ikke fjernet innerskjermen før man har tatt av fronten - og ikke minst er boksene UTROLIG lite tilgjengelig med fronten på - håper aldri noe ryker oppi de boksene
Ny radiator montert i kassen sin, klar for å skrues på bilen.
Hele innsuget/kanalen til radiatoren fungerer også som en kollisjonsbeskyttelse ved frontkollisjon. Den er laget for å plukke opp energien, og så er tanken at resten av alukonstruksjonen bak skal overleve. Det forklarer jo også hvorfor hele fronten på Elise blir borte vekk i en kollisjon (ref bilde i annen tråd), glassfiberen "eksploderer" vel i en støvsky.
Et PS til de som driver banekjøring eller på annen måte havner utenfor asfalten, festet til tauekroken står KUN i glassfiber. Står bilen godt fast eller man ikke passer på stramme slepetauet, så risikerer man en særdeles dyr reparasjon
Måtte utvide hullene til radiatorslangene, da tilkoblingen på den nye radiatoren var lenger ned - vil ikke risikere at det gnages hull på slangene.
Men sjekk ut monteringen av sikring/relebokser på innerskjermen! Haha, Lotus-ingeniørene gikk tydeligvis tom for plass. Ganske upraktisk plassering, får ikke fjernet innerskjermen før man har tatt av fronten - og ikke minst er boksene UTROLIG lite tilgjengelig med fronten på - håper aldri noe ryker oppi de boksene
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Bra jobba!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Hei.
Når du først har det av og alt er tiljengelig,fest et finmasket netting foran innsuget til defrosteren/varme.......Så sliper du de største fluene
Har selv en opel som har samme konstruksjon og radiator men det ser ikke ut som om opeln har samme problem med "blåste" radiatorer,vet om et tilsvarende med opeln,kommer det av at Elisen finns i et større antall?...Eller kan det være en kombinasjon med Rover topplokspakning og overtrykk?
Rjj
Når du først har det av og alt er tiljengelig,fest et finmasket netting foran innsuget til defrosteren/varme.......Så sliper du de største fluene
Har selv en opel som har samme konstruksjon og radiator men det ser ikke ut som om opeln har samme problem med "blåste" radiatorer,vet om et tilsvarende med opeln,kommer det av at Elisen finns i et større antall?...Eller kan det være en kombinasjon med Rover topplokspakning og overtrykk?
Rjj
Er det radiator med plasstanker på Speedsteren også? Det beste som kunne skjedd Elise var egentlig at Opel/GM bestemte seg for å bygge Speedster, de krevde bedre kvalitet og det påvirket også produksjonen av Elise. Lurer på om ikke termostaten som først slår inn på 103 grader er en medvirkende årsak? Dette er jo litt ettervirkende, så temperaturen når 106 grader før den begynner å synke igjen (observert ved køkjøring). Da blir det jo greit med trykk i kjølesystemet...Speedster wrote:Har selv en opel som har samme konstruksjon og radiator men det ser ikke ut som om opeln har samme problem med "blåste" radiatorer,vet om et tilsvarende med opeln,kommer det av at Elisen finns i et større antall?...Eller kan det være en kombinasjon med Rover topplokspakning og overtrykk?
Rjj
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Hvis du søker litt på det britiske Speedster forumet (vx220.org.uk) vil du nok fort oppdage at dette er en helt vanlig feil på Speedster også. Jeg har planer om å bytte ut min til vinteren (..men det hadde jeg forsåvidt forrige vinter også. Og vinteren før det...)Speedster wrote: Har selv en opel som har samme konstruksjon og radiator men det ser ikke ut som om opeln har samme problem med "blåste" radiatorer,vet om et tilsvarende med opeln,kommer det av at Elisen finns i et større antall?...Eller kan det være en kombinasjon med Rover topplokspakning og overtrykk?
Rjj
2.2l Speedster
Hvis du søker litt på det britiske Speedster forumet (vx220.org.uk) vil du nok fort oppdage at dette er en helt vanlig feil på Speedster også. Jeg har planer om å bytte ut min til vinteren (..men det hadde jeg forsåvidt forrige vinter også. Og vinteren før det...) [/quote]
Godt det er fler i samme sko rundt på forumet. alt tar veldig lang tid så langt du ikke må
Godt det er fler i samme sko rundt på forumet. alt tar veldig lang tid så langt du ikke må
Lotus 111s
Jeg har liggendes både ekstern termostat, og manuell instilling av kjøleviften, men begge disse krever ingrep i kjølesystemet, så jeg tror nok jeg også bestiller en ny radiator, å tar det i samme slengen, så jeg slipper å lufte kjølesystemet flere ganger.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Ble ikke ferdig med bilen før jeg reiste på sommerferie, og da jeg kom tilbake var det rett på influensa Men nå er snart bilen på veien igjen heldigvis, løftet på fronten igår kveld.
Da jeg ikke visste hvilke egenskaper kjølevæsken i systemet hadde, fant jeg ut at det var best å få ut alt sammen før jeg fylte på ny rød longlife kjølevæske. Kjølevæsken i motoren fikk jeg ut ved å stappe hageslange i kjølevannsinnløpet til motoren og kjøre til den ble varm, da rant det til slutt klart vann ut i andre enden. Viktig å ikke ha det tett mellom hageslange og motor, er nok langt mer enn 1 bar vanntrykk i hageslangen
Luftingen av systemet var enklere enn jeg hadde trodd, var bare å fylle på ekspansjonstanken og så lufte på nippelen foran ved radiatoren (med fronten på bilen litt høyere enn resten). Lot den bli kald og varmkjørte 3 ganger for å være 100% sikker på at det ikke var noen lekkasjer eller luftlommer igjen i systemet.
Når fronten skal på igjen, så må både grill og blinklys fjernes - begge deler var i veien når den skulle løftes på plass. Også en VELDIG god idé beskytte alle lakkerte kanter med tape, da deler av fronten MÅ skli oppå innkapslingen over radiator mm. Ble nervevrak av denne prosessen, måtte være 2 mann som lirket og en som siktet
Nå gjenstår det bare å skru fast 100-og-ørten skruer som holder fronten på plass, samt div snacks fra EliseParts
Da jeg ikke visste hvilke egenskaper kjølevæsken i systemet hadde, fant jeg ut at det var best å få ut alt sammen før jeg fylte på ny rød longlife kjølevæske. Kjølevæsken i motoren fikk jeg ut ved å stappe hageslange i kjølevannsinnløpet til motoren og kjøre til den ble varm, da rant det til slutt klart vann ut i andre enden. Viktig å ikke ha det tett mellom hageslange og motor, er nok langt mer enn 1 bar vanntrykk i hageslangen
Luftingen av systemet var enklere enn jeg hadde trodd, var bare å fylle på ekspansjonstanken og så lufte på nippelen foran ved radiatoren (med fronten på bilen litt høyere enn resten). Lot den bli kald og varmkjørte 3 ganger for å være 100% sikker på at det ikke var noen lekkasjer eller luftlommer igjen i systemet.
Når fronten skal på igjen, så må både grill og blinklys fjernes - begge deler var i veien når den skulle løftes på plass. Også en VELDIG god idé beskytte alle lakkerte kanter med tape, da deler av fronten MÅ skli oppå innkapslingen over radiator mm. Ble nervevrak av denne prosessen, måtte være 2 mann som lirket og en som siktet
Nå gjenstår det bare å skru fast 100-og-ørten skruer som holder fronten på plass, samt div snacks fra EliseParts
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3