Elise S2 - Defekt radiator :(

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Lotus111s
Posts: 101
Joined: 18 Jun 2009 19:09
Location: Lier
Contact:

Post by Lotus111s »

Jeg ser problemet.
har noen smådeler jeg skulle hatt selv... og byttet.. vet du om noen som skaffer blinklys i fronten. begge festene er knekt så de er presset fast med gummiklister i bak kant.. skaffer eliseparts sånne deler også? eller bare de delene de har på hjemmesidene?
Lotus 111s
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Lotus111s wrote:Jeg ser problemet.
har noen smådeler jeg skulle hatt selv... og byttet.. vet du om noen som skaffer blinklys i fronten. begge festene er knekt så de er presset fast med gummiklister i bak kant.. skaffer eliseparts sånne deler også? eller bare de delene de har på hjemmesidene?
Eliseparts skaffer disse, de koster ca 1000.- nok / stk :shock:

Har samme problem på min.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Luigi wrote:Kein freude am schrauben? :lol:
Jeg for min del mener at bilen ikke er min før jeg har skrudd på den. Det er få ting som slår følelsen av en momentnøkkel som knepper over, lukten av et kulelager og følelsen av å ha forbedret bilen bittelitt ;)
Hver sin smak, men jeg blir stort sett bare frustrert. :)

Så hva er vel da bedre enn å bruke ferien til å montere understell i år...? :cry:
Lotus111s
Posts: 101
Joined: 18 Jun 2009 19:09
Location: Lier
Contact:

Post by Lotus111s »

T.Lund wrote:
Lotus111s wrote:Jeg ser problemet.
har noen smådeler jeg skulle hatt selv... og byttet.. vet du om noen som skaffer blinklys i fronten. begge festene er knekt så de er presset fast med gummiklister i bak kant.. skaffer eliseparts sånne deler også? eller bare de delene de har på hjemmesidene?
Eliseparts skaffer disse, de koster ca 1000.- nok / stk :shock:

Har samme problem på min.
Dette jeg fryktet hehe, trenger begge sider også,
Om det er fler som skal kjøpe disse kan vi jo høre om det kan fåes noe grupperabatt...
suger skikkelig når du treffer en dump og de spretter opp...
Lotus 111s
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Skjær til litt dobbeltsidig tape som man bruker på gamle vegg til vegg tepper.

Det funker som bare det. Mye billigere og mer effektivt enn å bytte hele lampa.

Jeg har gjort dette på mine, enda jeg har et par slike nye lamper på "lager" (fikk på nybilgaranti mens bilen enda hadde det).

De knekte med tape på baksiden sitter mye bedre enn de orginale og, så de vil ikke fly av om man kjører på motorvei og treffer en dump.

De nye lampene jeg fikk virka som sprø gammel plast edt og, så de knekker vel ratt når man presser dem ned i skallet på bilen tipper jeg.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Da var ny radiator på plass - hurra! Da gjenstår det bare å vente på at stoppeplatene til dørene skal dukke opp, får ikke satt på fronten igjen før det.

Image
Ny radiator montert i kassen sin, klar for å skrues på bilen.

Image
Hele innsuget/kanalen til radiatoren fungerer også som en kollisjonsbeskyttelse ved frontkollisjon. Den er laget for å plukke opp energien, og så er tanken at resten av alukonstruksjonen bak skal overleve. Det forklarer jo også hvorfor hele fronten på Elise blir borte vekk i en kollisjon (ref bilde i annen tråd), glassfiberen "eksploderer" vel i en støvsky.

Et PS til de som driver banekjøring eller på annen måte havner utenfor asfalten, festet til tauekroken står KUN i glassfiber. Står bilen godt fast eller man ikke passer på stramme slepetauet, så risikerer man en særdeles dyr reparasjon :shock:

Image

Måtte utvide hullene til radiatorslangene, da tilkoblingen på den nye radiatoren var lenger ned - vil ikke risikere at det gnages hull på slangene.
Men sjekk ut monteringen av sikring/relebokser på innerskjermen! Haha, Lotus-ingeniørene gikk tydeligvis tom for plass. Ganske upraktisk plassering, får ikke fjernet innerskjermen før man har tatt av fronten - og ikke minst er boksene UTROLIG lite tilgjengelig med fronten på - håper aldri noe ryker oppi de boksene :wink:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Bra jobba! :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Tøft...
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Lotus111s
Posts: 101
Joined: 18 Jun 2009 19:09
Location: Lier
Contact:

Post by Lotus111s »

prosjekt tråd nå snart;) bra jobbet!
Lotus 111s
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Post by Speedster »

Hei.
Når du først har det av og alt er tiljengelig,fest et finmasket netting foran innsuget til defrosteren/varme.......Så sliper du de største fluene :twisted:

Har selv en opel som har samme konstruksjon og radiator men det ser ikke ut som om opeln har samme problem med "blåste" radiatorer,vet om et tilsvarende med opeln,kommer det av at Elisen finns i et større antall?...Eller kan det være en kombinasjon med Rover topplokspakning og overtrykk?
Rjj
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Speedster wrote:Har selv en opel som har samme konstruksjon og radiator men det ser ikke ut som om opeln har samme problem med "blåste" radiatorer,vet om et tilsvarende med opeln,kommer det av at Elisen finns i et større antall?...Eller kan det være en kombinasjon med Rover topplokspakning og overtrykk?
Rjj
Er det radiator med plasstanker på Speedsteren også? Det beste som kunne skjedd Elise var egentlig at Opel/GM bestemte seg for å bygge Speedster, de krevde bedre kvalitet og det påvirket også produksjonen av Elise. Lurer på om ikke termostaten som først slår inn på 103 grader er en medvirkende årsak? Dette er jo litt ettervirkende, så temperaturen når 106 grader før den begynner å synke igjen (observert ved køkjøring). Da blir det jo greit med trykk i kjølesystemet...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
ferg
Posts: 69
Joined: 13 Jan 2006 23:18
Location: Asker

Post by ferg »

Speedster wrote: Har selv en opel som har samme konstruksjon og radiator men det ser ikke ut som om opeln har samme problem med "blåste" radiatorer,vet om et tilsvarende med opeln,kommer det av at Elisen finns i et større antall?...Eller kan det være en kombinasjon med Rover topplokspakning og overtrykk?
Rjj
Hvis du søker litt på det britiske Speedster forumet (vx220.org.uk) vil du nok fort oppdage at dette er en helt vanlig feil på Speedster også. Jeg har planer om å bytte ut min til vinteren (..men det hadde jeg forsåvidt forrige vinter også. Og vinteren før det...) :roll:
2.2l Speedster
Lotus111s
Posts: 101
Joined: 18 Jun 2009 19:09
Location: Lier
Contact:

Post by Lotus111s »

Hvis du søker litt på det britiske Speedster forumet (vx220.org.uk) vil du nok fort oppdage at dette er en helt vanlig feil på Speedster også. Jeg har planer om å bytte ut min til vinteren (..men det hadde jeg forsåvidt forrige vinter også. Og vinteren før det...) :roll:[/quote]

Godt det er fler i samme sko rundt på forumet. alt tar veldig lang tid så langt du ikke må
Lotus 111s
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Jeg har liggendes både ekstern termostat, og manuell instilling av kjøleviften, men begge disse krever ingrep i kjølesystemet, så jeg tror nok jeg også bestiller en ny radiator, å tar det i samme slengen, så jeg slipper å lufte kjølesystemet flere ganger.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Ble ikke ferdig med bilen før jeg reiste på sommerferie, og da jeg kom tilbake var det rett på influensa :roll: Men nå er snart bilen på veien igjen heldigvis, løftet på fronten igår kveld.

Da jeg ikke visste hvilke egenskaper kjølevæsken i systemet hadde, fant jeg ut at det var best å få ut alt sammen før jeg fylte på ny rød longlife kjølevæske. Kjølevæsken i motoren fikk jeg ut ved å stappe hageslange i kjølevannsinnløpet til motoren og kjøre til den ble varm, da rant det til slutt klart vann ut i andre enden. Viktig å ikke ha det tett mellom hageslange og motor, er nok langt mer enn 1 bar vanntrykk i hageslangen :!:

Luftingen av systemet var enklere enn jeg hadde trodd, var bare å fylle på ekspansjonstanken og så lufte på nippelen foran ved radiatoren (med fronten på bilen litt høyere enn resten). Lot den bli kald og varmkjørte 3 ganger for å være 100% sikker på at det ikke var noen lekkasjer eller luftlommer igjen i systemet.

Når fronten skal på igjen, så må både grill og blinklys fjernes - begge deler var i veien når den skulle løftes på plass. Også en VELDIG god idé beskytte alle lakkerte kanter med tape, da deler av fronten MÅ skli oppå innkapslingen over radiator mm. Ble nervevrak av denne prosessen, måtte være 2 mann som lirket og en som siktet :shock:

Nå gjenstår det bare å skru fast 100-og-ørten skruer som holder fronten på plass, samt div snacks fra EliseParts :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Post Reply