Elise S2 - Defekt radiator :(

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Elise S2 - Defekt radiator :(

Post by hmhaga »

Planla taktisk for mandagen og inviterte meg selv til en kunde i Kvinesdal, for da kunne jeg kjøre Elise via Jøssingfjord i det nydelige været. På vei hjemover igjen var det friskt driv i svingene, helt til det plutselig sa *poff*, sikten forsvant og jeg fikk trynet fullt av....kjølevæske :roll: -Jeg hadde akkurat gasset fra en fyr i svingene, tenker dette så MEGET intelligent ut :lol:

Image
Motordur erstattet av fuglekvitter og vann som sildrer - idyllisk.

Image

Grrr! Synes nå det var ganske tidlig og ganske unødvendig, bare 30.000 km. Det er selve skjøten mellom radiator og plasttanken på den ene siden som har gitt seg. Klarte akkurat å loffe hjem i gården før temperaturen ble for høy.

Siden bilen er kjøpt av forhandler (Ferdinand Motor) i mars og knapt er gått 5000 km siden det, burde ikke det være dekket av en salgsgaranti? Det synes nå jeg...

Da er det bare å sette igang å demontere fronten på bilen - midt i sesongen og uken med drømmevær. Det tar vel en liten evighet å få tak i ny radiator også Hurra! Gledene ved engelsk bil! :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Velkommen etter med L.O.T.U.S , Lots of trouble usually serious.

Leit å høre...

Jeg var klar over denne svakheten så jeg bytta til en alu radiator som har inn/utløp i alu og ikke i plast som den orginale har. de sprekker etter 2-3 år, at din har holdt så lenge er no bra... min holdt til jeg solgte den, men uka etter så sprakk den for da ville vedkommende ha igjen penga sine, enda han fikk'n billing nettopp pga den var tvilsom.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Ser at alle Elise-butikkene på nett pusher diverse radiatorer, men ingen navn oppgis på produsentene.

Pro Alloy derimot er jo et kjent merke, så kanskje det er noe å satse på?
http://www.proalloy.co.uk/cgi-bin/sitew ... d=proalloy
Image

Skal i hvert fall ikke få montert en ny radiator med den samme plastdrittten.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

mhm.. den der ser helt grei ut, den vil neppe spytte kjølevøske på deg.

kanskje bytte alt av slanger i samme slengen der foran og da? (om det trengs)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Pro Alloy hadde ikke flere på lager, men han sendte meg videre til Eliseparts - som selger deres produkt.

http://www.eliseparts.com/products.php?product=224

Da er det bare å hoppe i det. Fra slaraffenliv på solrik veranda til slit i mørk (men god og kald) garasje :lol:
Regner med at jeg kan bruke vanlig rød long lifte kjølevæske? Syntes det ble litt dumt å betale i dyre dommer for å frakte det fra Uk....
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Image
Bilen på bukker og klar for demontering. Kartleser Mika ler rått av det nye innkjøpet, sånt skjer aldri med Subaru'n. Er vel litt hårsår fordi det ikke er kartleserplass til han i Elisen....

Image
Synderen, sjekk fuktigheten til høyre

Image
...og her er forklaringen på at hele fronten må av.
Og hrmf, hvorfor kunne ikke Lotus gjennomført konseptet alu og glassfiber ordentlig?! Sjekk ut den rustne bremsepumpa...litt for mange slike detaljer som skjuler seg under skallet.

Image
Bukkene på plass. Huff så nervøs jeg var...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Er bra du får gjort dette, så kan du komme ned å bidstå meg NÅR min ryker. :lol:
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

hmhaga wrote: Og hrmf, hvorfor kunne ikke Lotus gjennomført konseptet alu og glassfiber ordentlig?! Sjekk ut den rustne bremsepumpa...litt for mange slike detaljer som skjuler seg under skallet.
Etter hva jeg har skjønt har Lotus gjennomført mange andre og viktigere konsepter på Elisen, så en bremsepumpe med litt overflaterust er ikke noe jeg hadde giddet å se to ganger på ;)

Stålbørste og litt POR-15 (eller tilsv.) så er saken biff ;)
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Yupp.. bare en bagatell, akkurat som stålnavene på S2'ene.

Sant noen bolter her og der som ikke var syrefaste/rustfrie.

Men ellers så er det en knakende god bil, om man ser bort ifra rover-motor-platformen.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Post by Lotus Type-72 »

Jeg måtte skifte radiator tidligere i år.
Det blir fort lekasje mellom plast og alu i den originale Lotus radiatoren.
Jeg kjøpte "high preshure" alu-radiatoren til Eliseparts. Det var ganske mye jobb å skifte. Hele fronten måtte av.

Håper du har mer flaks enn meg, den første radiatoren ble ødelagt i transport, og den andre ble hyllevarmer på tollkontoret :evil: Det tok meg over 6 uker fra bestilling til radiatoren var på plass, ...UFLAKS :?
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
Lotus111s
Posts: 101
Joined: 18 Jun 2009 19:09
Location: Lier
Contact:

Post by Lotus111s »

Hmhaga: du burde få dette dekket av Forhandler.
Synd at dette skjedde. Hvor mye måtte du ut med for ny? Radiator + frakt + moms?
Lotus 111s
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Post by Lotus Type-72 »

Lotus111s wrote:Hmhaga: du burde få dette dekket av Forhandler.
Synd at dette skjedde. Hvor mye måtte du ut med for ny? Radiator + frakt + moms?
Eliseparts sendte ny radiator vederlagsfritt. :wink: Jeg returnerte den med skade.
Prisen var 199GBP, som ble ca 2900,- inkl frakt om moms.
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
Lotus111s
Posts: 101
Joined: 18 Jun 2009 19:09
Location: Lier
Contact:

Post by Lotus111s »

ikke værst! god service.... vurderer ny radiator selv. med tanke på bedre kjøling.. usikker om jeg har org. så skal sjekke når jeg kommer fra spania på tirsdag..
Lotus 111s
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Shadow_iX wrote:Men ellers så er det en knakende god bil [...]
Etter å ha lest tråd etter tråd (etter tråd etter ...) om Elise her på forumet har jeg litt problemer med å oppfatte den som "knakende god". Av en eller annen grunn oppfattes man som spedalsk dersom man kjører rundt i en umoddet original, og det er jo ikke måte på hvor mange olje-zloty man putter på i forbedringer av det jeg oppfatter som litt slapp engineering fra Lotus-ingeniørene.

Jeg var ikke på det årsmøtet der det ble vedtatt at Lotus Elise er det som gjelder fremfor alt annet, men enten så har alle Elise-eierne rett mht. bilen, eller så er det massesuggesjon og dårlig fantasi på trackday-fronten inne i bildet her. Det blir jo aldri direkte feil å kjøpe seg en Elise som sportsvogn, men hvorfor er det riktig?
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Troll! Troll! :twisted:

Neida, Elise er på ingen måte perfekt, den er bare nesten perfekt. Dessverre er det ikke alle betane Lotus satte på den som holder like godt (dog i Colin Chapmans kjente filosofi om at ting ikke skal holde lenger enn nødvendig). Og halve moroa med å ha bil er jo å (prøve å) gjøre forbedringer. Den andre halve er å kjøre. Og så trenger ikke vi ta sååååå veldig hensyn til EU-regler om støy og slikt. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply