Elise S2 - Defekt radiator :(

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Har ikke helt hatt inspirasjonen til å begynne å demontere bilen. Var liksom ikke det jeg hadde tenkt å begynne på nå midt på sommeren. Viljestyrke og arbeidslyst meld deg på! :P
Nå er i hvert fall den nye radiatoren et-eller-annet sted i TNT sitt system her i Norge. Som vanlig er de ikke glupe nok til å skjønne at folk ikke er hjemme på dagtid - de kunne jo gjerne tatt en telefon og gjort en avtale.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Troll indeed! :lol: Endelig en som ikke var så lettskremt. Da vet jeg at det ihvertfall er én som vet hvorfor det står en Elise i garasjen :D Blir jo litt nysgjerrig når "alle" pantsetter kjerringa og leier ut ungene til jordbærplukking for å få seg en.

Men slik du beskriver den går jeg ikke glipp av noe, bortsett sikkert fra kjøredelen. Om et halvt dusin år når Montrealen er ferdig, så blir det vel å snekre seg noe trackdayleketøy. Om det blir engelsk eller italiensk får vi nå se på ... :o
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Begynte å gruble litt her nå. Når bilen klarer å sprenge radiatoren, er det kanskje et tegn på toppakningen holder på å kvelde også? Pga unormalt høyt trykk i kjølesystemet? :shock:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Det kan det være, men som regel er det fordi plastrørene inn på radiatoren er elendige å feste slanger på.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

hmhaga wrote:Har ikke helt hatt inspirasjonen til å begynne å demontere bilen. Var liksom ikke det jeg hadde tenkt å begynne på nå midt på sommeren. Viljestyrke og arbeidslyst meld deg på! :P
Nå er i hvert fall den nye radiatoren et-eller-annet sted i TNT sitt system her i Norge. Som vanlig er de ikke glupe nok til å skjønne at folk ikke er hjemme på dagtid - de kunne jo gjerne tatt en telefon og gjort en avtale.
Jeg ba eliseparts om å skive på pakken, at transportøren måtte ringe før levering, å det gjorde de. Fikk en telefon fra TNT sjåføren, å fikk ordnet det slik at det var noen til å ta imot pakken.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Lotus111s
Posts: 101
Joined: 18 Jun 2009 19:09
Location: Lier
Contact:

Post by Lotus111s »

Hmhaga:snakket en del med mekanikkerne på jobben om disse motorene, og han sier største problemet er at det ikke er nok kjøleveske i systemet at du plutselig i en sving får luft i systemet som kiler seg fast. ofte forran i ved radiator, dette skaper trykk og kan få radiatoren til å ta kvelden.

håper du får radiatoren og kjørt videre=)
Lotus 111s
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Er det mulig å få luftet kjølesystemet på disse bilene, uten en trykkpumpe? Tenker da bare på å gjøre det på "gamlemåten", ved å la bilen svive, å vente på at trermostaten åpner. Å i tilfelle, hvem selger slike trykkpumper til en overkommelig pris?
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Da fikk jeg endelig opparbeidet litt viljestyrke og forsvant ut i garasjen i noen timer.
Image
Fikk hentet ny radiator hos posten.no idag, kapret den før de fikk sendt ut hentemelding ;) Meget pen og Pro Alloy merkelapp på den, så satser på at det er bra saker.

Image
Innerskjermer og div ledninger fjernet. Pent og rent under her i hvert fall :D

Image
Pen samling med plastklips, skruer og muttere. Ikke ett eneste platstklips som laget livet surt, imponerende...

Image
Fronten klar for å løftes av. Trenger 2 mann til det, ellers sprekker den visst. Satser på å få gjort dette i morgen.

Så var det dette med lufting som T.lund nevner. HÅper for all del det går å gjøre dette på gamlemåten, ifølge denne guiden skal det gå hent fint:
http://wiki.seloc.org/a/Bleed_the_cooling_system
De lufteskruene minner sterkt om noe fra PSA-gruppen :lol:

...og Elise fikk litt terminator-look over seg nå, uten dekslene over lyktene :wink:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Se der ja, du får gi en lyd, om du trenger hjelp. (kan jo være lærerikt for min del også.)
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Image
Og sånn ser Elise ut nå. Bilen er jo bygget som en racerbil jo, akkurat sånn jeg kan huske det så ut under skallet på FIA GT-bilene på 90-tallet :D
Det eneste er at jeg blir litt uvel ved synet, hva i .... har jeg gjort nå. Men så fort jeg får satt igang med å montere igjen forsvinner vel den følelsen. Det gikk egentlig veldig greit å løfte av fronten, måtte bare være litt tålmodig og lirke forsiktig. To mann er absolutt minium, skallet er ikke videre stivt.

Fikk ut den originale radiatoren uten å demontere kassen rundt den, men tør ikke å satse på det ved montering igjen - stor fare for å lage hakk i kjølefinnene - og da er jo på en måte jobben forgjeves. Så det blir litt mer demontering for å få på plass ny radiator

Synd jeg måtte begynne på denne jobben nå, for jeg ser jo mer jeg skulle fikset på samtidig - bl.a. demontert hele hjulopphenget og lakkert alle bærearmer og slikt. Den galvaniseringen som er der originalt er ikke særlig holdbar.

Image
Men dette må jo være høydaren med hele prosjektet - min kjære Elise liggende på stuebordet :lol: Sikreste plassen jeg fant.


Image
-Synderen som forårsaket det hele :evil: Ser likedan ut på andre siden. Dårlig design.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Lotus111s
Posts: 101
Joined: 18 Jun 2009 19:09
Location: Lier
Contact:

Post by Lotus111s »

Ser ut som du har gjort en god jobb,
Hva sa forhandleren du kjøpte bilen av ang radiator?
Lotus 111s
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Lotus111s wrote:Ser ut som du har gjort en god jobb,
Hva sa forhandleren du kjøpte bilen av ang radiator?
Ferdinand Motor skulle betale prisen for en ny original radiator :)

Men usj, nå oppdaget jeg jo at dette var en glimrende anledning til å bytte stoppeplatene til dørene også. De er helt utslitte, så dørene vil ikke stå åpne - hvilket er litt upraktisk i en Elise. Får vel vente på at dette ankommer landet også da.

Egentlig er dette også anledningen til å bytte motstandsblokk til varmeapparat og selve radiatorvifta også. Typiske ting som ryker og fronten må av for å bytte, men nå får det holde - jeg tar sjansen på at de holder enda noen år. Lurer på hva som ikke virker dagen etter :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Godt jobbet, men du verden... Elise hadde vært moro, men dette her får jo E36 til å virke som den kvalitetsbilen. Tror kanskje ikke engelsk bil er noe for meg som er vaksinert mot å skru... :)
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

hagenisse wrote:Godt jobbet, men du verden... Elise hadde vært moro, men dette her får jo E36 til å virke som den kvalitetsbilen. Tror kanskje ikke engelsk bil er noe for meg som er vaksinert mot å skru... :)
Jeg vil si Elise er en bil for de som ikke har noe imot å skru :)
Synes jo at haugen med deler som må byttes etter skarve 30.000 km blir lang, men det var jeg egentlig forberedt på - så jeg klager ikke.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

hagenisse wrote:Godt jobbet, men du verden... Elise hadde vært moro, men dette her får jo E36 til å virke som den kvalitetsbilen. Tror kanskje ikke engelsk bil er noe for meg som er vaksinert mot å skru... :)
Kein freude am schrauben? :lol:
Jeg for min del mener at bilen ikke er min før jeg har skrudd på den. Det er få ting som slår følelsen av en momentnøkkel som knepper over, lukten av et kulelager og følelsen av å ha forbedret bilen bittelitt ;)
Post Reply