Elise S2 - Defekt radiator :(

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Lotus111s
Posts: 101
Joined: 18 Jun 2009 19:09
Location: Lier
Contact:

Post by Lotus111s »

såpass jah.. det er en jobb ingen andre vil ha etter deg med andre ord;)

Lykke til. håper det blir litt fint vær etter du får den på veien igjen:D
Lotus 111s
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Må kansje rekvirere deg hmhaga, når jeg skal til med min :wink:
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Etter en kjøretur fra Stavanger til Våler (for å se STCC), kan jeg i hvert fall glede meg over at alt fungerer bra. Ingen luftlommer i kjølevæsken og ingen lekkasjer. Og sist men ikke minst, toppakningen ser ikke ut til å tatt skade av at radiatoren sprakk på 6000 rpm :wink:

Det fine er at den nye radiatoren garantert kjøler bedre, i fart er temperaturen veldig sjelden over 88 grader - mot tidligere 92. I tillegg dropper den temperaturen svært effektivt ved køkjøring, så fort radiatorvifta begynner å gå synker temperaturen med 10 grader (!).

Da er dette kapitellet avsluttet. Håper det er siste kapittel :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

hmhaga wrote:Etter en kjøretur fra Stavanger til Våler (for å se STCC), kan jeg i hvert fall glede meg over at alt fungerer bra. Ingen luftlommer i kjølevæsken og ingen lekkasjer. Og sist men ikke minst, toppakningen ser ikke ut til å tatt skade av at radiatoren sprakk på 6000 rpm :wink:

Det fine er at den nye radiatoren garantert kjøler bedre, i fart er temperaturen veldig sjelden over 88 grader - mot tidligere 92. I tillegg dropper den temperaturen svært effektivt ved køkjøring, så fort radiatorvifta begynner å gå synker temperaturen med 10 grader (!).

Da er dette kapitellet avsluttet. Håper det er siste kapittel :lol:
Høres bra ut, jeg venter også på ny radiator fra samme plass (bedre føre var) som jeg skal skifte sammen med ekstern termostat, og manuell styring av kjølevifte.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

hmhaga wrote:I tillegg dropper den temperaturen svært effektivt ved køkjøring, så fort radiatorvifta begynner å gå synker temperaturen med 10 grader (!).
10 grader høres ut som et dramatisk temperaturfall på motoren. Står sensoren kanskje et annet sted enn på motorsiden av termostaten? Og om den gjør det, hvordan vet du hva tempen er i blokka?
Lotus111s
Posts: 101
Joined: 18 Jun 2009 19:09
Location: Lier
Contact:

Post by Lotus111s »

Hvordan er tempraturen på varme dager og skikkelig kø? min stiger da mot
102grader. holder seg stabilt der, men ved litt kjøring så synker den til 88grader som du sier. den er sjelden over 90grader ved kjøring. men kun ved kø. da jeg har ofte rush mellom Drammen og Sandvika der jeg jobber...

godt å høre at alt funker.
Lotus 111s
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Luigi wrote:10 grader høres ut som et dramatisk temperaturfall på motoren. Står sensoren kanskje et annet sted enn på motorsiden av termostaten? Og om den gjør det, hvordan vet du hva tempen er i blokka?
Tror sensoren står i forbindelse med termostaten, og på motorsiden. Det er visst disse kraftige temperaturendringene som tar knekken på den originale toppakningen.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
ferg
Posts: 69
Joined: 13 Jan 2006 23:18
Location: Asker

Post by ferg »

Har nettopp byttet radiatoren og slangene i Speedsteren med deler fra EliseParts.com. De gamle delene er feilfri, og passer både til S1 og S2 Elise. Jeg kommer sikkert til å ha dem liggende i garasjen i årevis, så hvis noen i krisetilfelle skulle trenge slike er det bare å ta kontakt. Det tok ikke mange dager å få tak i delene fra England, så normalt vil det naturligvis være ingen grunn til å benytte gamle deler når man først gjør en såpass stor jobb, men muligheten er der i alle fall.
2.2l Speedster
Post Reply