Lotus Elise S2 camber

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Lotus Elise S2 camber

Post by T.Lund »

Noen som har endret cambervinkel på sin S2 ? Jeg så etter en dag på banen, at mine Toyo R888 foran, var mest slitt fra midten og utover, og bilen understyrer litt. Tenkte på å fjerne camber shimsene (2 stk, som vistnok skal gi 0,5gr mere negativ camber) for å gjevne ut dette, å forhåpentligvis få litt mindre understyring. Tenker på å bare ha denne innstillingen til både gate og banebruk (er jo tross alt leketøyet mitt)
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Re: Lotus Elise S2 camber

Post by Lotus Type-72 »

T.Lund wrote:Noen som har endret cambervinkel på sin S2 ? Jeg så etter en dag på banen, at mine Toyo R888 foran, var mest slitt fra midten og utover, og bilen understyrer litt.
Du burde kanskje sjekke spissingen ?
Jeg har både smale gatedekk og brede banedekk, og alle slites perfekt med det originale oppsettet :wink:

Jeg har latt "proff sjåfører" kjøre bilen min på bane. Konklusjonen er mer førertrening :roll: fremfor å endre på noe som er bra.
"det er skjeldent trompetens skyld at det låter surt" :twisted:
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Tror ikke at spissingen er feil, ettersom de gamle dekkene, som sto foran, og var over halvveis utslitt, var slitt helt gjevnt. Var ute å prøvde en tur nå etter å ha tatt bort shimsene (det er jo gjort på en halvtime) å jeg synes at den med bare "litt" aktiv kjøring på svingete veier, hadde noe bedre grep foran. Jeg har kjørt litt på bane (ca 50-60 runder på våler, 150 runder på rudskogen, og 500+ runder på vår lokale gokartbane) , men er nok ikke den største "ringreven" her på forumet, så det er greit med litt erfaringer / utvekslinger omkring dette.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Her er bilde av venstre forhjul (høyre er slitt på samme måte) lufttrykk var 22psi på kalde dekk. Kjørte kun 5-10 min pass på en 1 km lang bane.

Image
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

Er ganske enkelt og sjekke om du har rett camber for banekjøring. Ta med deg tempraturmåler og mål varmen på begge sider og på midten av dekkflaten. Da ser du fort om det er riktig.

Mvh

Knut S
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Husk å sjekke spissing etter camber justering, for denne vil også endre seg.

Så det kan hende det er det du merket størst forskjell på ved din lille prøvetur etter at du fjerna shimsene for dette vil gi deg mer toe out som igjen fører til raskere turn in i svingene.

Men som sagt før her så er temp måler din beste venn for å finne ut om du har riktig camber, hvis spissinga er på stell.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Sjobing wrote:Husk å sjekke spissing etter camber justering, for denne vil også endre seg.

Så det kan hende det er det du merket størst forskjell på ved din lille prøvetur etter at du fjerna shimsene for dette vil gi deg mer toe out som igjen fører til raskere turn in i svingene.

Men som sagt før her så er temp måler din beste venn for å finne ut om du har riktig camber, hvis spissinga er på stell.
Spissingen endrer seg ikke ved justering av camberen på Lotus Elise.

Image
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Post Reply