(Anti)rustbehandling, kanalfalser + inni kanaler

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

(Anti)rustbehandling, kanalfalser + inni kanaler

Post by L-763 »

Noen som har peiling/gode erfaringer med behandling av rust i kanalfalsene, og i kanalene? Ref. Prelude MkII som jeg kjøpte her i forrige uke. De av dere som leste historien min om hvilke følelser som ble vekket til live da jeg så denne gamle Hondaen på Finn, vet at jeg ønsker å ta skikkelig vare på den. MkII begynner å bli en svært sjelden bil i Norge, ihvertfall av eksemplarer som har gått bare 33k og ser nesten helt nye ut både innvendig og utvendig.

Rust var vel imidlertid kanskje den største sårbarheten på samtlige japsebiler fra 80-tallet? Av nevneverdig rust på bilen min, finner jeg mer eller mindre overflaterust som har rukket å sette seg innimellom falsene i bunnen av kanalene, samt på baksiden av selve falsen. Dette ønsker jeg å fikse!

Hvordan gjør jeg dette lurest? Skal jeg sandblåse langs hele falsen, deretter sprøyte på flere lag med Brunox (har mange gode erfaringer med Brunox som rustbindende middel) før jeg til slutt har på tynnstoff OG riktig understellsbehanling -> tjukk guffe til slutt? Poenget er jo å binde eventuelle rester av rust, drive ut fukt, deretter hindre videre vann- og lufttilførsel, sant?

Eller skal jeg kutte ut Brunox'en, og bare ha på tynnstoff + tjukk guffe etter at all rust er slipet/blåst vekk?

Hvilke muligheter finnes for å kvalitetssikre kanalene mtp. rust?

Tenker å rådføre meg hos Kampen Antirustsenter. Noen som har erfaringer derfra?
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Dette kan jeg ikke SÅ mye om, så jeg bare videreformidler det jeg selv har blitt tutet ørene fulle av mtp kvalitetssikring mot videre rust.

Brunox kjenner jeg ikke til, men jeg hører mye godt om middelet. Det finnes også et stoff som heter POR-15 som kan males rett på rustent metall og kjemisk forhindre rust i platefalser og andre ekle steder. Den kan overmales med andre ting. Borte i junaiten bruker "alle" POR-15 på de gamle italienerne sine. I alle fall i de strøkene der rust er et tema.

Så har du jo den gamle Owatrolen som etter min mening er glimrende til å male på rengjort metall og forhindre fuktighet og andre ting fra å sette seg. Mulig dette ikke er så smart på de allerede rustne kanalplateskjøtene dine. Jeg blander 20% Owatrol i grunningen (Arcanol) og toppstrøket (Bengalack) på bl.a. understellsdelene på min snart 40 år gamle bil. Det er en kar i strøket her som brukte Owatrol i alle mulige plateskjøter og hulrom på fullrestoen på Big Healey-en sin for ca. 10 år siden, og det er visst bra ennå. Husker ikke i farta om han hadde noe oppå dette igjen. Owatrol penetrerer falsene og kommer til der (kanskje) andre produkter ikke kommer.
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Post by L-763 »

Har kikket litt på nettet nå; POR-15, Brunox, RustBullet og Owatrol er gjengangere. De fleste snakker veldig godt om RustBullet i tilfeller hvor man ikke får fjernet 100% rust. POR-15 og Owatrol forbindes i de fleste sammenhenger med noe som skal males etterpå. Jeg skal ha på skikkelig understellsguffe etterpå; Dette kan kanskje likestilles med maling. Brunox får både "pro's & con's". Omtales som mindre slitesterkt, ergo kanskje ikke det beste å benytte på understellet/kanalene.

Usikker jeg... føler det er viktigst med noe som trekker så langt inn som mulig, slik at det kommer godt inn mellom platene. Samtidig er det minst like viktig at det jeg påfører faktisk binder rusten.

Skulle ønske det var enkelt å si noe om hvordan kanalene ser ut innvendig...

Jeg skal undersøke litt mer, samt ta en prat med Odd på Kampen Antirustsenter, så får vi se hva som skjer.
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Angående kanaler så er mitt inntrykk at det alltid er verre på innsiden enn på utsiden. Om du har synlig rust i platefalsene er det nok sannsynlig at selve kanalene er morkne og gode, litt avhengig av hvordan de er konstruert. Men du kan jo ha flaks ... ?

Uten at det kanskje har noen betydning for deg, så ser kanalene på gammelbilen min aldeles nydelige ut på utsiden, men i falsene under er det ikke like pent. Der kanalene møter jekkfestene kan jeg plukke små biter av rust med bare hendene, både foran og bak. Dette er typisk rust på disse konstruksjonene, og inni kanalene er det garantert stålorm på gang ...

Image
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Post by Rune R. »

Plate falser og skjøter (som man ofte finner på kanalene f.eks er ett stort problem på alle biler, og spesielt litt eldre biler der man ofte brukte punkt sveiser i overlappet. Etterhvert som bilene blir eldre sprekker lakken i overgangen (ofte er det ikke noe lakk på insiden) og fukt trenger inn i falsen / overlappet. da er det kun et spørsmål om tid før rusten begynner sitt "velgjørende" arbeide.

For å bli kvitt rusten helt i en skjøt må du ta den opp, men det er jo ofte ikke noe alternativ på biler som ikke er inne til full restaurereing.

En metode som jeg har brukt en del er å rengjøre skjøten så godt man kan. Bruk gjerne en sandblåser nede i skjøten / falsen om du kommer til.

Deretter finner du frem en blåselampe og varmer hele skjøten så godt du kan slik at du har fått tørket ut så mye av fuktigheten som mulig.

Påfør så et slikt rust stopp produkt (FerroBett, brunox eller lignende) fra begge sider, og gjerne i to omganger med rengjøring innimellom.

Forsegl så skjøten med godt karrosseri kitt (igjen fra begge sider)

Deretter er det å lakke opp med ditt valg av grunning og toppstrøk (eventuelt med understelsmasse derosm det er ønskelig / fornuftig)

Har du nå gjort en god jobb tar det 2 -5 år før rusten kommer igjenn, avhengig av hvor mye rust som fantes inne i skjøten, og hvor mye fuktighet som blir igjenn i mellom skjøtene :(
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Post by L-763 »

Mye bra tanker. Satt enda litt lengre på Internett i går, og ser at det finnes utrolig mange meninger om dette. Var en tur innom både Karosserispesialisten på Ensjø og Kampen Antirustsenter i dag.

Følelsen jeg sitter igjen med, gitt at jeg ønsker å forsikre meg så godt som mulig både med tanke på innvendig og utvendig kanaler, er:
  • 1. Bruke luftkompressor og 360-graders dyse innvendig i kanal, til å sprøyte minst 2 lag med Owatrol. Hvert lag sprøyter jeg såpass mye at det kommer ut gjennom falsen under, og lar det tørke LENGE! Har slettes ikke dårlig tid til dette.
    2. Sandblåse nedre del av kanalene og så langt inn i falsen jeg kommer, dvs. få det så rent som mulig.
    3. Påføre rustbindende (Brunox etc.) i to-tre lag så langt inn i falsen/mellom platene som mulig. La det tørke LENGE mellom hver gang, før det gjøres rent for neste lag!
    4. Påføre evt. kitt i plateskjøter dersom det er relevant.
    Matte ned områder som er behandlet, og påføre zinkgrunning jevnt over.
    5. Gjøre rent.
    6. Påføre tynnstoff/understellsguffe som skal tåle stensprut, vær og vinn.
    7. Observere/etterbehandle ved behov.
Hvordan tror dere dette blir da?
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Post by torlodbe »

Vet ikke om jeg ville tatt sjansen på tradisjonell understellsbehandling på en så gammel bil. Tectyl osv. gjør ofte vondt verre. Vurder heller Funderud Antirust og behandle bilen årlig (koster uansett mindre enn en vanlig understellsbehandling). Kampen Antirust har jeg forsåvidt også dårlig erfaring med, synes de hadde griset fælt, bilen fant jeg parkert med lysene på og ingen av hjulboltene var dratt til så bare flaks at jeg ikke mistet ett eller flere hjul. Sendte klage men fikk aldri noen beklagelse...

www.antirust.no
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Post by L-763 »

Hmmm...veldig interessant innlegg fra deg torlodbe. Satt og tenkte litt på det i dag på vei hjem fra Kampen Antirust, skjønner du... om det ikke var for godt til å være sant, det knallgode inntrykket jeg satt med. Har som vane å ikke stole på tjenesteytere - synes nesten aldri jeg får hva jeg betaler for...

Hvordan kom du borti Funderud Antirust? Bruker de "kun" olje - altså ingenting som binder/tetter rusten evt. før man starter regelmessig oljebehandling?

Jeg skal lese litt mer på nettsiden deres før jeg stiller flere spørsmål.

Tusen takk for tipset. Kanskje ikke Kampen Antirustsenter allikevel da :shock: . Var innom Karosserispesialisten (Dinitrol) på Ensjø også. Fikk ikke helt den gode følelsen av "valuta for penga" der heller.
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Post by torlodbe »

Har brukt både Vestfold Antirust og Funderud Antirust i flere år, litt dårlig erfaring med tradisjonell understellsbehandling etter å ha oppdaget hva som kan skjule seg under Tectyl på eldre biler... På en helt ny bil er tradisjonell understellsbehandling sikkert vel og bra, men ikke på en bil hvor det allerede kan ha begynt å utvikle seg rust (ofte starter rusten innenifra og er ikke synlig). Funderud var det selskapet som startet med dette, Vestfold Antirust har kun kopiert konseptet. Har vært fornøyd med begge, men Funderud virker hakket mer kompetente og er de jeg foretrekker å benytte. Oljen som Funderud benytter er ren ny mineralolje (syrefri) som er iblandet Owatrol. De benytter også værbestandig fett på utsatte steder. De sprøyter også inni kanaler, dører osv. men forsøker å unngå borring hvis mulig. Det viktige er å gjenta behandlingen hyppig, dvs. hvert år i ditt tilfelle. Fettlisten som de monterer på bakre hjulbuer har jeg også tro på, fikk montert dette på en Punto Cab men beholdt ikke bilen lenge nok til å se utviklingen over tid. Listen var knapt synlig, vel anvendte 400 kr. på en japansk bil hvor bakre hjulbuer vanligvis er svært utsatte.

Linker til svaret som du fikk fra Funderud:

http://www.antirust.no/node/98

Er det løs rust eller rester av Tectyl osv. så er det nok som Funderud skriver lurt å fjerne dette med stålbørste først og legge på noen lag med Owatrol, før understellsbehandling gjøres. Gikk over understellet på min Punto mk2 for et par måneder siden og gjorde nettopp denne operasjonen, men la på Hammerite istedenfor Owatrol (Hammerite er nesten som god gammeldags oljemaling/Bengalakk å regne, men Owatrol er nok mer effektivt pga. evnen til å trenge inn i rustporene).

Et godt argument for oljebehandling er at Tectyl osv. ikke inneholder stoffer som stopper eksisterende rust, men kun er ment å ligge der som et beskyttende lag og forhindre utvikling av ny rust...
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Post by L-763 »

God kveld,

jeg har bestemt meg for å ta turen ned til Funderud så fort jeg har mulighet, og det er godt vær. Tusen takk for tipset "Torlodbe", jeg har en skikkelig god følelse for beslutningen om å kjøre oljebehandling der nede, kontra de andre antirust-metodene som har vært oppe til vurdering. Tatt i betraktning at det er like mange meninger om rustbehandling som det er årringer i et gammelt tre (?), føler jeg virkelig at Funderud vil være den absolutt beste behandlingen. Planlegger å kjøre Toyota'en en tur ned dit også faktisk.

Tusen takk, nok en gang, for et godt forum med masse respons, hjelp og gjensidig interesse. Jeg storkoser meg med mulighetene som finnes i NSK!

Legger ved et par stemningsbilder av to gode japser: Prelude'n min, og 240Z'en til en kompis av meg...

Image

Disse bilene kan selvfølgelig ikke sammenlignes, men de er jo historiske begge to, pga. måten de satte en ny standard på i sin klasse da de kom den gangen...

Image

Igjen, tusen takk for alle gode innspill ift. antirust.
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Post by torlodbe »

Bare hyggelig. "Fasilitetene" til Funderud er kanskje ikke de mest imponerende, er nærmest som en gård/låve å regne, men Matti har drevet med dette i mange år og virker som han har lang erfaring og god dekning for det han skriver om oljens fortreffeligheter. Prisen er jo ikke gær'n heller, og lurer man på noe så svarer han med stor entusiasme (dette er noe han virkelig brenner for). De har tørkemaskiner i tilfelle understellet skulle bli fuktig på turen nedover. Lykke til med Prelude'n og kom gjerne med tilbakemelding om dine erfaringer. Etter hva jeg kunne forstå så har også Vestfold Antirust fått gode tilbakemeldinger fra bl.a. Land Rover klubben.
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
petterhval
Posts: 141
Joined: 09 May 2005 21:10

Rustbehandling.

Post by petterhval »

L - 736
Zinkgrunning MÅ påføres som 1. strøk ): direkte på bart, rent, fettfritt
stål (uten finferavtrykk). Dersom du legger Zink over annen grunning
er det bortkastet arbeide.
Petter
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Post by L-763 »

Da var jobben gjort - 1600,- inkl. fettlister i hjulbuene bak. Jeg tror ikke jeg kunne hatt noen bedre følelse ift. understellsbehandling av Prelude'n, enn den jeg hadde da jeg reiste hjem fra Matti og Anne-Britt (Funderud Antirust) på Mysen :D . Matti og jeg slo av en hyggelig prat mens han satte i gang, og alt han sier tyder på at det ligger generasjoner av erfaring bak behandlingen de gir. Jeg fikk inntrykk av at de er engasjert i bransjen, dog som en ydmyk aktør som ikke hevder seg selv og sine produkter på noen som helst måte. Funderud Antirust virker oppriktige, og var for meg veldig ærlige i forhold til det situasjonsavhengige mtp. effektiv håndtering av rustangrep. Jeg skal ta med meg Toyota'en dit også, så fort jeg får mulighet...og time hos dem :D

Image


Image


Image
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
Post Reply