Gearkasse trøbbel Exige Cup 2006

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
lman
Posts: 19
Joined: 25 Nov 2004 09:58
Location: sandefjord

Gearkasse trøbbel Exige Cup 2006

Post by lman »

Min C64 gearkasse har ikke klart påkjenningen av ettermontert kompressor på Exigen. Slitasje har gjort klaringen mellom lager og gearkassehuset for stor. Dette fører igjen til oljelekkasje, ubalane i drivaksel og ulyd som ligner på lyden du får ved defekt drivknute.
Reed Motorsport og andre mener at C64 gearkassen blir for dårlig hvis effekten blir over 240+HK ?
Trenger tips om noen i Norge kan utføre rep. av gearkassa eller om andre som har hatt tilsvarende problemer.
Exige Cup 2006
EVO4RS
Posts: 82
Joined: 05 Dec 2004 17:21
Location: Oslo

Post by EVO4RS »

Gearkasser dimensjoneres for et visst maksimalt moment, tviler sterkt på at Lotus setter en overdimensjonert(som liker overlading)kasse i en vektoptimalisert Lotus. Dvs. at den er dimensjonert for den mest momentsterke motoren de tilbyr med denne kassen, pluss kanskje 15-20 %..

En pumpe med radiator kjøler olja, dvs gir bedre smøring, hjelper på en god del, men det er vel ikke plass på disse lekebilene. :roll:
BMW E30 320is mm
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Post by seight »

Kassa i Exigen' kommer fra Toyota(sammen med motoren), du kan jo høre om de evt kan reparere den(eller fortelle deg hvor det kan gjøres).
Men det er mulig at de kun operere med å bytte deler som ikke funker og ikke reparere.
Når det gjelder erfaring med holdbarheten på trimmede Exige/Elise'er bør du ta en titt på http://www.lotustalk.com. Amerikanerne trimmer denne motoren til langt over 240hk.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Husk på at det fantes Exige før den kom med Toyota-motor og -drivverk da...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

webmaster wrote:Husk på at det fantes Exige før den kom med Toyota-motor og -drivverk da...:-)
Et kjapt google-søk viser at c64 er girkassa på corolla tsport og celica tsport, altså de med samme motor som nyere exige.

Men klaringer mellom lager og hus, det høres ut som noe det finnes et overhalings-kit for? Høres jo ikke så ille ut, er ikke som å strippe et gir i hvert fall...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Post by seight »

webmaster wrote:Husk på at det fantes Exige før den kom med Toyota-motor og -drivverk da...:-)
Det sto nå Exige 2006 i overskriften da ;)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

:oops: Leste signaturen - 'Elise 97'...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
lman
Posts: 19
Joined: 25 Nov 2004 09:58
Location: sandefjord

Post by lman »

Takker for mange svar. I følge Komo-Tec som installerte kompressoren for meg så skal gearkassa holde for gatebruk og noe trackday bruk, men ikke hvis du bruker den mye i race.
Reed Motorsport åpner kassene og forsterker dem med blandt annet å lime lagrene fast i lagerskålene.
Signaturen min er gammel. Har byttet bil 2 ganger siden. Hvordan endrer jeg signaturen?
Exige Cup 2006
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

lman wrote:Signaturen min er gammel. Har byttet bil 2 ganger siden. Hvordan endrer jeg signaturen?
Gå inn på profil øverst på siden.
'11 sDrive 35is
---------------------
Post Reply