Min C64 gearkasse har ikke klart påkjenningen av ettermontert kompressor på Exigen. Slitasje har gjort klaringen mellom lager og gearkassehuset for stor. Dette fører igjen til oljelekkasje, ubalane i drivaksel og ulyd som ligner på lyden du får ved defekt drivknute.
Reed Motorsport og andre mener at C64 gearkassen blir for dårlig hvis effekten blir over 240+HK ?
Trenger tips om noen i Norge kan utføre rep. av gearkassa eller om andre som har hatt tilsvarende problemer.
Gearkasse trøbbel Exige Cup 2006
Gearkasse trøbbel Exige Cup 2006
Exige Cup 2006
Gearkasser dimensjoneres for et visst maksimalt moment, tviler sterkt på at Lotus setter en overdimensjonert(som liker overlading)kasse i en vektoptimalisert Lotus. Dvs. at den er dimensjonert for den mest momentsterke motoren de tilbyr med denne kassen, pluss kanskje 15-20 %..
En pumpe med radiator kjøler olja, dvs gir bedre smøring, hjelper på en god del, men det er vel ikke plass på disse lekebilene.
En pumpe med radiator kjøler olja, dvs gir bedre smøring, hjelper på en god del, men det er vel ikke plass på disse lekebilene.
BMW E30 320is mm
Kassa i Exigen' kommer fra Toyota(sammen med motoren), du kan jo høre om de evt kan reparere den(eller fortelle deg hvor det kan gjøres).
Men det er mulig at de kun operere med å bytte deler som ikke funker og ikke reparere.
Når det gjelder erfaring med holdbarheten på trimmede Exige/Elise'er bør du ta en titt på http://www.lotustalk.com. Amerikanerne trimmer denne motoren til langt over 240hk.
Men det er mulig at de kun operere med å bytte deler som ikke funker og ikke reparere.
Når det gjelder erfaring med holdbarheten på trimmede Exige/Elise'er bør du ta en titt på http://www.lotustalk.com. Amerikanerne trimmer denne motoren til langt over 240hk.
Husk på at det fantes Exige før den kom med Toyota-motor og -drivverk da...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Et kjapt google-søk viser at c64 er girkassa på corolla tsport og celica tsport, altså de med samme motor som nyere exige.webmaster wrote:Husk på at det fantes Exige før den kom med Toyota-motor og -drivverk da...
Men klaringer mellom lager og hus, det høres ut som noe det finnes et overhalings-kit for? Høres jo ikke så ille ut, er ikke som å strippe et gir i hvert fall...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Leste signaturen - 'Elise 97'...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Takker for mange svar. I følge Komo-Tec som installerte kompressoren for meg så skal gearkassa holde for gatebruk og noe trackday bruk, men ikke hvis du bruker den mye i race.
Reed Motorsport åpner kassene og forsterker dem med blandt annet å lime lagrene fast i lagerskålene.
Signaturen min er gammel. Har byttet bil 2 ganger siden. Hvordan endrer jeg signaturen?
Reed Motorsport åpner kassene og forsterker dem med blandt annet å lime lagrene fast i lagerskålene.
Signaturen min er gammel. Har byttet bil 2 ganger siden. Hvordan endrer jeg signaturen?
Exige Cup 2006