Sveise alu-felg ?

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Sveise alu-felg ?

Post by b-havers »

Hei,
vurderer å spleise på bil til poden, en Auda 80.

Men; den ene sommerfelgen er sprukket - og eieren sier at det lett kan TIG-sveises av noen som kan dette.

Er dette en pålitelig og anbefalt reparasjon - eller er det tryggest å få tak i en ny felg?
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Jeg kjørte over et spanset som en hadde mista midt i veien for noen år siden med en Allroad som jeg hadde.

Da sprakk den ene felgen i banen, og denne fikk jeg en kompis til å sveise for meg. Vrengte på et nytt dekk og avbalanserte (tror jeg hadde 10 gram mer i denne felgen en jeg hadde før).
Kjørte med denne felgen så lenge jeg hadde bilen etterpå og det var ingen problem.

Så hvis felgen ikke er slått skeiv og skaden er i banen og det ikke er en veldig rar legering i felgen, så er det vært et forsøk. :-)
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
petterhval
Posts: 141
Joined: 09 May 2005 21:10

Post by petterhval »

Sveising av alu-felg på bil til din sønn frarådes, men anbefales på det sterkeste til event. personsom har forgrepet seg på din datter.
Petter
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

petterhval wrote:Sveising av alu-felg på bil til din sønn frarådes, men anbefales på det sterkeste til event. personsom har forgrepet seg på din datter.
Petter
Jaha?

Skjønner du mener at det ikke er særlig heldig og sveise en felg, men hvorfor skal du ikke gjøre dette?
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
blitzwolf
Posts: 9
Joined: 05 Nov 2007 17:58

Post by blitzwolf »

Det kommer selvsagt an på skaden, men i utgangspunktet går det helt utmerket å sveise en aluminiumsfelg bare en bruker rett elektrode (og vet hva en driver med).
espen
Posts: 52
Joined: 15 Mar 2003 21:33
Location: Skjetten

Post by espen »

Eller du kan få proff hjelp her: http://www.sunnaas-hjul.no/
Espen
DeTomaso-fantast
Post Reply