Har noen (:-D) batterier stående i kjelleren som skal inn i sine respektive biler nå i vår. Har noen peiling på om det er mulig å sjekke tilstanden på batteriet? Spesielt batteriet på Elisen hadde det vært greit å vite var i orden, for det er et sant helv... å montere...
I følgte Ctek-laderen er de toppladet (det ene er på 12.7V, det andre er på 13V, målt med multimeter). Men dette er jo ferdig ladet, uten belastning. Hva når de blir belastet, hvor lenge holder de da?
(dette er såkalte vedlikeholdsfrie batterier, med forseglede celler)
Hvordan sjekke tilstanden på batteri?
Hvordan sjekke tilstanden på batteri?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Det er vanskelig å enkelt teste tilstanden på batteriet, annet enn spenningsnivået. Et fullt ladet batteri skal ha 12,6 - 12,7 volt. Allerede på 12,4 volt er batteriet bare trekvart fulladet.
Men det er nå så. For å teste om batteriet leverer nok startstrøm må du belaste batteriet som om du tørner starteren, og det er jo ikke så enkelt å få til. Biltema har en sånn tester til en knapp 500-lapp. Eventuelt kan du måle spenningen på polene mens du tørner starteren, og da skal den være omtrent 9,5 volt. Dette kan du IKKE gjøre med et vanlig, kjipt multimeter i og med at strømmen er alt for høy (i området 100A).
Og, om batteriene dine er mer enn 5-6-7 år gamle er det bare å hive dem og kjøpe nye uansett. Nytter ikke med fet eksos og enda fetere dekk om vogna ikke går
Men det er nå så. For å teste om batteriet leverer nok startstrøm må du belaste batteriet som om du tørner starteren, og det er jo ikke så enkelt å få til. Biltema har en sånn tester til en knapp 500-lapp. Eventuelt kan du måle spenningen på polene mens du tørner starteren, og da skal den være omtrent 9,5 volt. Dette kan du IKKE gjøre med et vanlig, kjipt multimeter i og med at strømmen er alt for høy (i området 100A).
Og, om batteriene dine er mer enn 5-6-7 år gamle er det bare å hive dem og kjøpe nye uansett. Nytter ikke med fet eksos og enda fetere dekk om vogna ikke går
Litt vanskelig å få målt syrevekt med vedlikeholdsfritt batteri ja. Men min erfaring er at når CTEK-laderen går over til vedlikeholdslading, så er batteriet ok.
Jeg pleier å la denne stå tilkoblet batterieriene hele vinteren, så slipper man at de dør.
Jeg pleier å la denne stå tilkoblet batterieriene hele vinteren, så slipper man at de dør.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Jeg fikk diisse talla fra Gylling Teledata for noen år siden, de var basert på Optima batteriene, men ser ut til å stemme temmelig bra for vanlige batterier også.Luigi wrote:Det er vanskelig å enkelt teste tilstanden på batteriet, annet enn spenningsnivået. Et fullt ladet batteri skal ha 12,6 - 12,7 volt. Allerede på 12,4 volt er batteriet bare trekvart fulladet.
Men det er nå så. For å teste om batteriet leverer nok startstrøm må du belaste batteriet som om du tørner starteren, og det er jo ikke så enkelt å få til. Biltema har en sånn tester til en knapp 500-lapp. Eventuelt kan du måle spenningen på polene mens du tørner starteren, og da skal den være omtrent 9,5 volt. Dette kan du IKKE gjøre med et vanlig, kjipt multimeter i og med at strømmen er alt for høy (i området 100A).
Og, om batteriene dine er mer enn 5-6-7 år gamle er det bare å hive dem og kjøpe nye uansett. Nytter ikke med fet eksos og enda fetere dekk om vogna ikke går
Fuladet nytt batteri har 13V
12,7v er ca 3/4 capasitet i forhold til nytt fulladet.
12,5v er omtrent 50% kapasitet
Må legge til at batteriet bør ha stått et par timer etter at en har tatt av laderen før en måler.
Et batteri som ikke når mere en 12,5v etter at batteriladeren har stått på et partre dager nærmer seg modent for utskifting, men kan kansje holde en sommersesong om du har en lettsartet bil
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Du kan jo teste kapasiteten. Setter du på en hovedlyspære på 55 watt, blir strømmen ca. 4,5 A. Da skal et 60Ah batteri holde i ca. 13 timer. Det er vel ikke smart å tømme det, men f.eks teste hvor mange timer det holder seg over 12V.
Jeg testet et fritidsbatteri vi skiftet på hytta, som var 18 år gammelt. Det tok lading og hadde bra spenning. Men en enkel test som over viste at det hadde bare 10% kapasitet.
Edit:
Jeg måtte surfe litt. Hos Sønnak fant jeg en bra artikkel. Lette egentlig etter utladingskarakteristikk, men fant bare at når kapasiteten testes, så tappes batteriene til 10,5 volt.
http://www.sonnak.no/pdf/Batteriets%20o ... 202005.pdf
Jeg testet et fritidsbatteri vi skiftet på hytta, som var 18 år gammelt. Det tok lading og hadde bra spenning. Men en enkel test som over viste at det hadde bare 10% kapasitet.
Edit:
Jeg måtte surfe litt. Hos Sønnak fant jeg en bra artikkel. Lette egentlig etter utladingskarakteristikk, men fant bare at når kapasiteten testes, så tappes batteriene til 10,5 volt.
http://www.sonnak.no/pdf/Batteriets%20o ... 202005.pdf
Espen
DeTomaso-fantast
DeTomaso-fantast
Takk for alle tips! Nå har batteriene stått 3 døgn etter lading, og ingen av dem er under 12,75, så da er de kanskje OK. Mulig jeg kjører en test med lyspære, men det er j*vlig fint vær nå i helgen...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Elise'n startet nesten før jeg fikk dratt nøkkelen rundt i dag - o lykke!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no