Hvordan sjekke tilstanden på batteri?

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Hvordan sjekke tilstanden på batteri?

Post by webmaster »

Har noen (:-D) batterier stående i kjelleren som skal inn i sine respektive biler nå i vår. Har noen peiling på om det er mulig å sjekke tilstanden på batteriet? Spesielt batteriet på Elisen hadde det vært greit å vite var i orden, for det er et sant helv... å montere... :shock:

I følgte Ctek-laderen er de toppladet (det ene er på 12.7V, det andre er på 13V, målt med multimeter). Men dette er jo ferdig ladet, uten belastning. Hva når de blir belastet, hvor lenge holder de da?

(dette er såkalte vedlikeholdsfrie batterier, med forseglede celler)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Det er vanskelig å enkelt teste tilstanden på batteriet, annet enn spenningsnivået. Et fullt ladet batteri skal ha 12,6 - 12,7 volt. Allerede på 12,4 volt er batteriet bare trekvart fulladet.

Men det er nå så. For å teste om batteriet leverer nok startstrøm må du belaste batteriet som om du tørner starteren, og det er jo ikke så enkelt å få til. Biltema har en sånn tester til en knapp 500-lapp. Eventuelt kan du måle spenningen på polene mens du tørner starteren, og da skal den være omtrent 9,5 volt. Dette kan du IKKE gjøre med et vanlig, kjipt multimeter i og med at strømmen er alt for høy (i området 100A).

Og, om batteriene dine er mer enn 5-6-7 år gamle er det bare å hive dem og kjøpe nye uansett. Nytter ikke med fet eksos og enda fetere dekk om vogna ikke går :P
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Litt vanskelig å få målt syrevekt med vedlikeholdsfritt batteri ja. Men min erfaring er at når CTEK-laderen går over til vedlikeholdslading, så er batteriet ok.
Jeg pleier å la denne stå tilkoblet batterieriene hele vinteren, så slipper man at de dør.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Post by Rune R. »

Luigi wrote:Det er vanskelig å enkelt teste tilstanden på batteriet, annet enn spenningsnivået. Et fullt ladet batteri skal ha 12,6 - 12,7 volt. Allerede på 12,4 volt er batteriet bare trekvart fulladet.

Men det er nå så. For å teste om batteriet leverer nok startstrøm må du belaste batteriet som om du tørner starteren, og det er jo ikke så enkelt å få til. Biltema har en sånn tester til en knapp 500-lapp. Eventuelt kan du måle spenningen på polene mens du tørner starteren, og da skal den være omtrent 9,5 volt. Dette kan du IKKE gjøre med et vanlig, kjipt multimeter i og med at strømmen er alt for høy (i området 100A).

Og, om batteriene dine er mer enn 5-6-7 år gamle er det bare å hive dem og kjøpe nye uansett. Nytter ikke med fet eksos og enda fetere dekk om vogna ikke går :P
Jeg fikk diisse talla fra Gylling Teledata for noen år siden, de var basert på Optima batteriene, men ser ut til å stemme temmelig bra for vanlige batterier også.
Fuladet nytt batteri har 13V
12,7v er ca 3/4 capasitet i forhold til nytt fulladet.
12,5v er omtrent 50% kapasitet

Må legge til at batteriet bør ha stått et par timer etter at en har tatt av laderen før en måler.

Et batteri som ikke når mere en 12,5v etter at batteriladeren har stått på et partre dager nærmer seg modent for utskifting, men kan kansje holde en sommersesong om du har en lettsartet bil 8)
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Ok, da har jeg nok old school tall i hodet ennå :)
espen
Posts: 52
Joined: 15 Mar 2003 21:33
Location: Skjetten

Post by espen »

Du kan jo teste kapasiteten. Setter du på en hovedlyspære på 55 watt, blir strømmen ca. 4,5 A. Da skal et 60Ah batteri holde i ca. 13 timer. Det er vel ikke smart å tømme det, men f.eks teste hvor mange timer det holder seg over 12V.
Jeg testet et fritidsbatteri vi skiftet på hytta, som var 18 år gammelt. Det tok lading og hadde bra spenning. Men en enkel test som over viste at det hadde bare 10% kapasitet.
Edit:
Jeg måtte surfe litt. Hos Sønnak fant jeg en bra artikkel. Lette egentlig etter utladingskarakteristikk, men fant bare at når kapasiteten testes, så tappes batteriene til 10,5 volt.
http://www.sonnak.no/pdf/Batteriets%20o ... 202005.pdf
Espen
DeTomaso-fantast
User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Post by torlodbe »

Trenger du nytt batteri så kan jeg tipse om at Superdekk.no selger Hankook batterier med 2 års garanti, til lavere pris enn Biltema.
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Takk for alle tips! Nå har batteriene stått 3 døgn etter lading, og ingen av dem er under 12,75, så da er de kanskje OK. Mulig jeg kjører en test med lyspære, men det er j*vlig fint vær nå i helgen... :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Elise'n startet nesten før jeg fikk dratt nøkkelen rundt i dag - o lykke! ;-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply