Oljetempinstrument istedet for vanntemp?

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Oljetempinstrument istedet for vanntemp?

Post by hmhaga »

Elisen har digital vanntempmåler, ved å flytte sensoren til oljefilterhuset kan man måle oljetemperatur istedet. Er det ikke egentlig bedre å ha styring på oljetemperaturen? Min erfaring (riktignok annen bil) er at oljetemperaturen kan stige langt over kritisk nivå før kjølevannnstemperaturen blir et problem.

Eller bør jeg ha styring på vanntemperaturen pga eventuelle toppakningsproblemer? Kunne jo selvsagt montert et ekstra instrument, men det strider jo litt mot filosofien :wink:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Det beste er selvfølgelig å ha kontroll på begge deler samtidig. Jeg ville ikke ofret kunnskap om vann-tempen dersom det er interessant å vite oljetempen. Det betyr antageligvis at du ikke har tenkt å matpakkekjøre ;)

På normale motorer som brukes til normal kjøring er det vanligvis en varmeveksler som holder vann og olje på nogenlunde samme temperatur konstant. Vet ikke om Elisen din har dette, men det er litt av bakgrunnen for at "vanlige biler" kun har instrument for vanntemp.

Olje tar lengre tid å varme opp og kjøle ned enn vann, og om du kjører hardt nok begynner olja å varme opp vannet istedetfor at vannet kjøler ned olja. Dvs. varmeveksleren blir lite effektiv og termostaten står nesten konstant åpen. En kjølevifte på full pupp tar mange hk ...

På min gamle V8 står oljetemp-måleren i filtersumpen, men den har egen oljeradiator som åpner på 87-90 grader. Dvs. at kjøling av olja er helt adskilt fra vannkjølingen.

Kanskje litt vilt å følge Chapmans filosofi helt ut og sprenge simmerringer, veivhusventilasjon og toppakning samtidig, like etter målpassering? :lol:
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Takk for input. Erfaringen min med oljetemp vs vanntemp er basert på banekjøring med Impreza. Der kan oljetemperaturen stige til 130 grader uten at det er problemer med kjølevannstemperaturen, og her er det også vann-olje varmeveksler (trodde egentlig den viktigste oppgaven til denne var å få opp oljetemperaturen fortere?)

Har jo kjørt diverse andre biler med sugemotor på bane, og der har aldri temperatur vært noen issue - da var det sjåføren som gikk varm først :wink: Antar at det samme gjelder Elise (siden Lotus nok har hatt banekjøring i tankene når den ble unnfanget), eller?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Varmeveksleren har egentlig to oppgaver: når motoren er kald skal den varme opp olja, men når motoren er varm skal den kjøle den. Som du selv sier blir olja mye varmere enn vannet, og uten varmeveksleren har oljen ikke så mange steder å kjøle seg.

Dette er et gammelt problem på trimmede motorer. På de gamle 1600/1750 Twincam-motorene ("Nord-motoren") til Alfa var dette delvis løst ved å ha 6,6 liter olje (dvs. omtrent 2 liter mer enn de fleste andre) i systemet og ei ganske diger bunnpanne med kjøleribber utenpå og skvalpeskott inni. I tillegg var det nesten 10 liter vann på motoren. Alfa tynte 136 hk ut av 1600-motoren i 1966 i gateversjon.

De nyere Twinsparkene har vanlig varmeveksler og 4,5 liter olje. Det er i hvert fall én som bygger racermotor av en 2.0 16V Twinspark, som ruter "oljedelen" av varmeveksleren innom en tradisjonell oljekjøler. Under banekjøring og racing kan man aldri få nok kjøling.

Kanskje det siste er noe for deg? Men Elise kan jo ha oljeradiator for alt jeg vet. Jøøøøøøøøørn?!
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Hmnja...å IKKE har vanntemperaturmåler på en K-serie i Elise er vel å be om trøbbel. Evt. sinnsro, det kommer litt an på hvordan man ser på det. Noen bruker den ikke til noen av delene, bare setter en bit sort tape over den for å ikke bekymre seg. :-)

Det er veldig populært å installere en varmeveksler på Elise, gjerne en såkalt Laminova. Eliseparts.com er i ferd med å lage et ferdig kit visstnok, har ikke sett det enda.

Jeg har beholdt vanntempmåleren, og installert en ekstra måler (shock! horror! :twisted:) for oljetemp. Og en til for oljetrykk (whhhhaaaaaaaat?!). :shock:

Som bot for dette har jeg måttet miste noen kilo selv i vinter, jaja...:-)

PS: Det er ikke originalt oljekjøler på Elise, det finnes to typer (altså rene kjølere), den ene plasseres i luftinntaket på høyre side og er ikke så effektiv, den andre plasseres helt foran i grillen, med maaaaange meter oljeledning frem og tilbake til motoren. Det vil du nok antageligvis ikke gjøre...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Da lar jeg alt være originalt, og så får jeg prøve den litt på bane og se hvordan det fungerer.
Men det var ingen som svarte på om høy temperatur på banekjøring var et problem med Elise... Så?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Post by seight »

hmhaga wrote:Da lar jeg alt være originalt, og så får jeg prøve den litt på bane og se hvordan det fungerer.
Men det var ingen som svarte på om høy temperatur på banekjøring var et problem med Elise... Så?
Vel jeg mener nå å ha sett enkelte Eliser få radiatoren sin spylt med kaldt vann på rudskogen på varme sommerdager. Så et fraværende problem er det neppe. Men spørsmålet er selvsagt hvor prekært det er, spess på en "helt standard" bil som din
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Sprayet radiatoren har jeg aldri gjort...:) Men jeg tar meg gjerne en rolig runde + en runde eller 2 i depotet før jeg stopper bilen.

Men høy temp - da tenkte du vel på oljen? Iflg. måleren min blir oljen god og varm, men ingen krise.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Post by mowal »

Du kan jo sjekke ut denne linken så får du i "pose og sekk":

http://www.fourwheels.org/elise/oil-temp/

..... det kan imidlertid meføre en del "unødvendig" blinking med lysene....
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

mowal wrote:Du kan jo sjekke ut denne linken så får du i "pose og sekk":

http://www.fourwheels.org/elise/oil-temp/

..... det kan imidlertid meføre en del "unødvendig" blinking med lysene....
Det var akkurat denne tråden som ga meg inspirasjonen :)
-Men jeg ville nå aldri laget en løsning tilkoblet lysene, da heller en bryter. Har googlet litt mer, ser ut til at oljetemp er noe å følge med på når man kjører Elise på bane - det blir visst varmt.

Det jeg tenkte på var å lage en liten krets som sammenlignet spenningen fra de to følerne, og alltid sendte høyeste verdi videre til instrumentet. Og så to LED-lamper som forteller hvilken verdi som vises, olje- eller vanntemp. Passe minimalistisk :wink:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

hmhaga wrote:
mowal wrote:Du kan jo sjekke ut denne linken så får du i "pose og sekk":

http://www.fourwheels.org/elise/oil-temp/

..... det kan imidlertid meføre en del "unødvendig" blinking med lysene....
Det var akkurat denne tråden som ga meg inspirasjonen :)
-Men jeg ville nå aldri laget en løsning tilkoblet lysene, da heller en bryter. Har googlet litt mer, ser ut til at oljetemp er noe å følge med på når man kjører Elise på bane - det blir visst varmt.

Det jeg tenkte på var å lage en liten krets som sammenlignet spenningen fra de to følerne, og alltid sendte høyeste verdi videre til instrumentet. Og så to LED-lamper som forteller hvilken verdi som vises, olje- eller vanntemp. Passe minimalistisk :wink:
Bra ide i utgangspunktet! Du får de viktigeste data hele tiden. Men jeg ser to ulemper, den vanligeste bruken jeg har for oljetemp, er å vite når den er høy nok til at jeg kan tråkke gassen i bunnen. Med andre ord, på vanlig vei vil du heller se den laveste verdien. Det er tross alt bare ved banekjøring at den kan bli for høy...

Det andre jeg ser er at ingenting er feil med en ekstra måler som viser olje-temp hele tiden?
Den veier kanskje rundt 50 gram, om du passer på å ikke ha mobiltelefonen med deg i bilen, så er det faktisk mer vekt spart ;)
En måler som viser oljetemp hele tiden er også en veldig enkel løsning --- "simple is beautiful"! Hvorfor se på en enkel måler som noe kompleks og vanskelig?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Post by Lotus Type-72 »

seight wrote:
hmhaga wrote:Da lar jeg alt være originalt, og så får jeg prøve den litt på bane og se hvordan det fungerer.
Men det var ingen som svarte på om høy temperatur på banekjøring var et problem med Elise... Så?
Vel jeg mener nå å ha sett enkelte Eliser få radiatoren sin spylt med kaldt vann på rudskogen på varme sommerdager. Så et fraværende problem er det neppe. Men spørsmålet er selvsagt hvor prekært det er, spess på en "helt standard" bil som din

Ok, innrømmer at det var meg :oops:
Men det skyldes egentlig ikke noe vedvarende temepratur problem, snarere at el-vifta på radiatoren ikke startet denne varme sommerdagen.

Vanntempen ligger stabilt på 92-94'C selv etter mange runder på banen. Det er når man kommer i depoet tempraturen stiger. Da lar jeg motoren stå å gå noen minutter for at olje og kjøleveske skal fortsette å sirkulere.
Jeg har ettermontert oljekjøler med termostat fordi jeg kjører mye på bane, men oljetempmåler har jeg enda ikke skaffet meg :?
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

hmhaga wrote:Det jeg tenkte på var å lage en liten krets som sammenlignet spenningen fra de to følerne, og alltid sendte høyeste verdi videre til instrumentet. Og så to LED-lamper som forteller hvilken verdi som vises, olje- eller vanntemp. Passe minimalistisk :wink:
Ha i bakhodet at det er veldig høy demping på moderne instrumenter og bruker noen sekunder på å bevege seg til ny verdi. De kan ikke "hoppe" frem og tilbake som tankmåleren på ei folkevogn ;)
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Luigi wrote:Ha i bakhodet at det er veldig høy demping på moderne instrumenter og bruker noen sekunder på å bevege seg til ny verdi. De kan ikke "hoppe" frem og tilbake som tankmåleren på ei folkevogn ;)
Men det er jo digital måler i Elisen (Stack). Tror du de har lagt inn mye "forsinkelse" på den også?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Det virker ikke sånn (dessverre, hadde vært adskillig færre nervøse K-serie -eiere da...:-D).
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply