bytte hjullager - Nissan Micra

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

bytte hjullager - Nissan Micra

Post by b-havers »

Jada, ikke sportsvogn relatert, men alikevel..

Skal bytte fremre hjullager på Micra'n, men opplever noe jeg ikke er vandt til fra andre biler.
Når alt er løsnet, og avdrageren strammes mot akslingtappen for å trekke av hjullager huset - da tvinges akselen innover istedenfor at hjullagerhuset/hub'en trekkes av...

Er dette normalt på Micra?
Jeg turte ikke fortsette, men skrudde ting pent sammen igjen....

Er dte noen som har gjort dette før på Nissan (Micra) og kan gi et (godt?) råd??
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Micra

Post by Tiger »

Hørtes litt snålt ut det der, men ta deg en tur innom dette forumet: http://forum.200sx-ogn.org/viewforum.php?f=6

200SX klubben har mange dyktige medlemmer, så spør under emnet
"annet" for diverse tekniske spørsmål. Du får som regel svar nesten med en gang, siden Nissan klubben har over 3000 medlemmer. Forumet er gratis og registrere seg på.

Lykke til

Mvh Torgeir
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Jeg trodde selve lageret satt med clips inne i navet, mens akslingen bare ble ført igjennom på disse bilene?
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Mulig, men jeg får heller ikke presset akslingen langt nok inn til at den 'faller' ut på baksiden. Kanskje den rett og slett må skrues helt av fra girkassen?

Det skal da ikke være så mye kål for å skifte et hjullager???
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Mener å huske at du må løsne opphengskulen.
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
Reidar
Posts: 8
Joined: 30 Jun 2008 01:35

Post by Reidar »

Dette høres kjent ut for en som er vant med franske gnagere :D

Jeg kan selvsagt ikke garantere at det er likt på Micra, men jeg vil anta det.

Lageret(kulelager) sitter mellom huben og en "lagerholder" nederst på fjærbeinet.
Du må ta av fjærbeinet og presse huben og evt ytterbane av lageret ut med hydraulisk presse. Se etter om det sitter en låsering på innersiden av lageret.
Dersom innerbanen fremdeles sitter på huben kan denne svekkes med et skråsnitt med kappskive og så "knuses" av med meisel. Alternativt kan en slipe ned innerbanen med slipeskive. Siden det er pressfatning vil veggen sprekke før en har slipt helt inn til materialet i huben.
106Rallye
Post Reply