Girkasseproblemer på 63'Super Seven (Kent X-flow)

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Girkasseproblemer på 63'Super Seven (Kent X-flow)

Post by L-763 »

Heisann,

vasket og stelte med L-763 forrige helg. Byttet ut vindskjermen med Brooklands-glass og kjørte meg en tur. Som alltid like vanskelig å holde smilet unna...

Da jeg var tilbake og skulle rygge bilen inn i garasjen fikk jeg den plutselig ikke i gir. Endte med at en kompis måtte hjelpe meg så vi fikk dyttet den inn. Glad for at det skjedde akkurat DER, og ikke i byen...

Symptomer:
Det "butter" i forsøk på å få den i et hvilket som helst gir. Mekanisk, hard "butting". Har åpnet inspeksjonslokket men kan ikke se noe som ser så veldig unormalt ut. Med min spede kompetanse på girkasser måtte det for øvrig ha vært noe veldig løst eller bulkete oppi der for at jeg skulle reagere :wink: . Føler meg litt hjelpeløs.

Er det noen av dere som har vært borti noe lignende?

Jeg er usikker på spek'en på girkassa. Den er 4-trinns...og det står "Tumuco" eller noe lignende på inspeksjonslokket. Kan dette være merket på girkassa?

Føler at det kan være lurt å høre med dere før jeg evt. starter prosjektet med å få ut girkassen. Har forstått at jeg må ut med motoren også får å få til dette...rimelig trangt oppi der.

Bilen står i Røyken, så hvis det er noen av dere kyndige som er forbi der en gang så må dere gjerne si ifra...jeg stiller lydhør på plass om dere har mulighet til å forsøke og stille en liten diagnose :shock:. Har satt bilen på bukker og er egentlig innstilt på at den blir stående der over vinteren. Koser meg fortsatt med følelsen jeg hadde da jeg tok den over Valdresflya i sommer!

Har tatt noen bilder som kan sendes på e-post hvis det skulle være nødvendig.

Venter i spenning.

mvh,
Roger
L-763
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

Hei ! Synes som om problemet ditt ligger i clutchen, og neppe i kassa. Har du hydraulisk clutch må du prøve å lufte ! Sjekk eventuelt først at justeringen er korrekt på armen som går inn i kassa !

PS : Sikker på at det ikke står Fomoco på lokket...? :wink:

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Post by Rune R. »

Dag-Henning Nielsen wrote:Hei ! Synes som om problemet ditt ligger i clutchen, og neppe i kassa. Har du hydraulisk clutch må du prøve å lufte ! Sjekk eventuelt først at justeringen er korrekt på armen som går inn i kassa !

PS : Sikker på at det ikke står Fomoco på lokket...? :wink:

DH
Men dersom problemet er clutchen, så skulle han få den i gir uten problem når motoren ikke er i gang?

Dersom du får kassa i gir når ikke motoren går har nok Dag henning rett, ellers er det vel gjerne en splint i skifte gaffel systemet en plass som er problemet 8)
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Post by L-763 »

Rune R. wrote:
Dag-Henning Nielsen wrote:Hei ! Synes som om problemet ditt ligger i clutchen, og neppe i kassa. Har du hydraulisk clutch må du prøve å lufte ! Sjekk eventuelt først at justeringen er korrekt på armen som går inn i kassa !

PS : Sikker på at det ikke står Fomoco på lokket...? :wink:

DH
Men dersom problemet er clutchen, så skulle han få den i gir uten problem når motoren ikke er i gang?

Dersom du får kassa i gir når ikke motoren går har nok Dag henning rett, ellers er det vel gjerne en splint i skifte gaffel systemet en plass som er problemet 8)
Hei,

takk for engasjementet. Det kan godt hende det står Fomoco på lokket...hvis det virker mer naturlig :) .

Er det mulig å finne ut om det er clutchen eller en splint i skiftegaffel-systemet uten å demontere noe mer? Eller må jeg bare belage meg på et lærerikt vinterprosjekt med Elefant (ut med motor og kasse) og skruing?

Roger
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Post by Rune R. »

FOMOCO = FOrd MOtor COmpany :wink:

Som sagt, får du kasse i gear når motoren ikke er i gang, så er det som Dag Henning sier, et problem med clutchen (= du får ikke løst ut clutchen) d.v.s du har et problem med wire eller hydraulikk (clutch pumpe eller utløser sylinder)
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Post by L-763 »

Rune R. wrote:FOMOCO = FOrd MOtor COmpany :wink:

Som sagt, får du kasse i gear når motoren ikke er i gang, så er det som Dag Henning sier, et problem med clutchen (= du får ikke løst ut clutchen) d.v.s du har et problem med wire eller hydraulikk (clutch pumpe eller utløser sylinder)
FOMOCO naturligvis :oops: .

Får ikke kassa i gear når motoren ikke er i gang. Ergo betyr det at jeg må ut med hele "sullamitten" for å sjekke skiftegaffel-systemet etc., eller finnes det enda noe jeg kan gjøre med motor og kasse i bil?

mvh,
Roger
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- vet ikke hvor langt du har kommet , men sjekk først justeringen mot clutcharmen, før du gjør noe mer. Du kan prøve å justere klaringen helt bort, og se om det hjelper. Hjelper det, har du luft i systemet, eller dårlig slave. Har du slange mellom slave og master, eller rør ? Slanger kan bli myke og elastiske, og da blir det vanskelig å få en god clutch.
Dersom du ikke kommer lenger, kan du kanskje se en lærerik vinter i møte.... :D Litt avhengig av årgang/type Ford-kasse, kan det nok hende en låseskrue til skiftegafler har gitt seg, eller noe annet spennende !
Den gode nyheten er jo at alt er å få tak i !! :wink:

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Girkasseproblemer på 63'Super Seven (Kent X-flow)

Post by L-763 »

Dag-Henning Nielsen wrote:- vet ikke hvor langt du har kommet , men sjekk først justeringen mot clutcharmen, før du gjør noe mer. Du kan prøve å justere klaringen helt bort, og se om det hjelper. Hjelper det, har du luft i systemet, eller dårlig slave. Har du slange mellom slave og master, eller rør ? Slanger kan bli myke og elastiske, og da blir det vanskelig å få en god clutch.
Dersom du ikke kommer lenger, kan du kanskje se en lærerik vinter i møte.... :D Litt avhengig av årgang/type Ford-kasse, kan det nok hende en låseskrue til skiftegafler har gitt seg, eller noe annet spennende !
Den gode nyheten er jo at alt er å få tak i !! :wink:

DH

Har ikke kommet noe lengre enn å åpne opp inspeksjonslokket. Får den i revers uten at motoren går - kan det bety noe/endre noe på diagnosen? Justeringen mot clutcharmen har jeg forsøkt å justere et stykke utover, men kanskje ikke langt nok. Skal forsikre meg om at alt er utprøvd her. Hvis du med 'Slave' og 'Master' mener henholdsvis selve clutchpumpen og systemet oppe ved torpedoveggen (der hvor jeg også fyller på bremsevæske), har jeg rør mellom disse.

Mulig jeg ser en lærerik vinter i møte...hehe.

Hvis jeg nå tar ut hele girkassen:

1.
Hvor kan jeg hente tilstrekkelig ekspertise for endelig diagnosering/rådgivning? Vil jo ikke mase for mye på dere kun her i forumet :lol: . Finnes det bøker om emnet "gammel Ford-girkasse"?

2.
Hvor mye koster en "ny" (brukt) girkasse til denne motoren?

3.
Har hørt at Sachs-clutch skal være god-saker. Hvor mye koster det ca. å bytte til Sachs-clutch i samme slengen? Kan dette være lurt å gjøre i samme slengen kanskje? Clutchen jeg har nå er vanvittig hard.

4.
Antar at jeg ikke ser alle låseskruene til skiftegaflene bare fra inspeksjonslokket?

5.
Må angiveligvis løfte ut motoren for å få ut girkassen. Er det allerede nå spesielle ting jeg bør tenke på før jeg starter arbeidet med å demontere motor og girkasse? Tenker å kjøpe meg en løftekran (det fagfolket kaller "Elefant"?) som jeg kan holde motoren med... Hvor mye veier en sånn motor?


Setter stor pris på NSK-forumet, nettopp på grunn av sånt som dette.
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Girkasseproblemer på 63'Super Seven (Kent X-flow)

Post by Luigi »

L-763 wrote:Hvor mye veier en sånn motor?
De aller fleste rekkefirere veier rundt 150 kg uten girkasse. Sleng på 30-40-50 kg til for girkassa. Min lille og lette alu V8 med tørrsump veier 162 kg uten girkassa. Kassa veier 35 kg.
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Hei,

her er en liste med vekter på forskjellige motorer:

http://www.241computers.com/ford/Conten ... 30-38.html
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

Her var det mange spørmål på en gang.... ; Men, kjøp deg en "elafant" på Biltema. Den klarer både Kent'n og gearkassen på lengste arm.
Løft ut det hele, og ring 93 22 88 99. Du kommer til Åsmund. Spør pent om ikke han kan overhale gearkassen din. Har han tid så hjelper han deg i løpet av vinteren! Feilen din kan jo være "alt mulig" , dersom det ikke ligger i at clutchen ikke løser ut.

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Post by L-763 »

Hei,

og takk til alle for gode svar. Jeg har visst klart å sette igang to rimelig like tråder på denne. Sjekk den andre tråden hvis du er nysgjerrig på hvordan dette gikk/går...
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
Post Reply