Marcos: Sprukket oljetrykkslange

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Marcos: Sprukket oljetrykkslange

Post by b-havers »

Solen har vist seg, og da stiger lysten på å tilbringe en ettermiddag/kveld i garasjen.

Pakket derfor ut Marcos'en, sjekket vann og olje - samt dekktrykk, og monterte batteriet. Ikke liv, men med to sett startkabler (...) fra dieselMondeo'en, startet den.
Noe lavt oljetrykk, men den gikk etter noen sekunder pent og rolig :D

Tuslet ut for å se om forgasserlekkasjen var tett (Yepp, ny-gjenging av bolthull, samt nye skruere og ny pakning gjorde susen), og oppdaget at venstre halvdel av motoren var innsølt med olje :(

Bråstanset motoren, og startet på rengjøringsprossesen - og jakten på lekkasjen.

Det viser seg at plastikkslangen som fører oljen fra motoren til oljetrykksinstrumentet, var sprukket - voldsomt.
Ikke rart det var lite trykk på viseren...

Spørsmål;
hvem selger slike slanger - og finnes det en type som er 'sterkere' enn den gamle harde plastslangen som sitter der idag??? Ser for meg en armert type, slik at ikke dette skjer igjen.... :twisted:
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Hva er dimensjonen på slangen? Det kan kanskje gå an å bruke en vanlig FI bensinslange?
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle »

Hvis vi snakker vanlig 10mm eller deromkring så er det hyllevare hos feks TESS. Kommer i div lengder.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Den er ikke så tynn.
Har ikke tatt den av enda, den sitter så krøkkete til. Kan tenke meg at den har et innvendig mål på 3-4 mm.....
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

Ring Åmål på Norsk Speedometerservice.

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle »

Jeg kjøpte en slik for å flytte oljetrykks-sensoren til et litt mer tryggere sted (satt helt nederst på motoren). Slangen var laget av nylon eller noe slikt, ferdig terminert og var ratet til mangfoldige ganger høyere trykk enn motorene våre ser. Jeg mener at fyren sa at de typisk ble brukt til fett-trykkpresser...mulig jeg husker feil, altså.

Tror jeg ga 60kr for en meter (størrelse M10). Skal du virkelig ha en mye større slange enn dette? Uansett er TESS butikken, finnes det ikke ferdig terminert på hylla så lager de en (da koster det mer naturlig nok).
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

b-havers wrote:Den er ikke så tynn.
Ehhh, mente selvsagt 'ikke så tykk' ...
3-4 mm er pr definisjon mindre enn 10.... :oops:

Takk for svar. Får ta den av i kveld, og sjekke litt rundt i morgen ;-)
Da har jeg noe å gjøre i dag også - mens jeg venter på en eske TwinCam deler fra QED :D
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Da har jeg fått tak i ny slange fra TESS.

Praktisk spørsmål:
Når jeg har skiftet slange for oljetrykksmåleren; må jeg da på en eller annen måte fylle slangen med olje før jeg kopler den på måleren - eller ordes dette av seg selv; av trykket i motoren????

:roll:
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle »

Det mener jeg du ikke trenger. Gravitasjonen tipper jeg gjør sitt til at den slangen ikke alltid er fyllt med olje uansett.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

GH Fittings på Sofienmyr hadde adapter, og TESS hadde slange.
Oljetrykk er gjenopprettet - bilen er i trafikk.

Og etter det megadeilige været vi hadde i helgen, er sesongen erklært for absolutt åpnet ,-)
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

b-havers wrote:GH Fittings på Sofienmyr hadde adapter, og TESS hadde slange.
Oljetrykk er gjenopprettet - bilen er i trafikk.

Og etter det megadeilige været vi hadde i helgen, er sesongen erklært for absolutt åpnet ,-)
GH-fittings har stort sett alt. skal ut dit og brenne av noen hardt inntjente kroner nå...
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

b-havers wrote:GH Fittings på Sofienmyr hadde adapter, og TESS hadde slange.
Oljetrykk er gjenopprettet - bilen er i trafikk.

Og etter det megadeilige været vi hadde i helgen, er sesongen erklært for absolutt åpnet ,-)
Ja kjempefint i helgen. Er solbrent på skallen :D
Men Bjørn Anders, hvorfor er hele flåten lagt ut for salg ?
'11 sDrive 35is
---------------------
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Hvis du ser godt etter, ser du at jeg har besinnet meg noe - og trukket Marcos'en fra salget...

Det som føles som 150 timer i garasjen over halvannen uke for å klargjøre tre biler er ikke bra, hverken for meg selv eller familien....så da er det greit å redusere antallet noe. Og når da i tillegg leverandører sender feil deler..... :twisted:

Men så er det jo slik at alle bilene har sine kjempegøyale særtrekk som egentlig gjør at jeg vil beholde dem......

Nei, nå må jeg ikke skrive mer før jeg ombestemmer meg... :?
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Tom Herskedal
Posts: 67
Joined: 02 Apr 2004 21:15
Location: Ås

Post by Tom Herskedal »

Ja kjempefint i helgen. Er solbrent på skallen :lol:
Rosa.......?
It ain't over before the fat lady sings!
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Tom Herskedal wrote:
Ja kjempefint i helgen. Er solbrent på skallen :lol:
Rosa.......?
Jepp.
Har gått fargekoordineringskurs hos Jan Thomas :wink:
'11 sDrive 35is
---------------------
Post Reply