Batteri til Caterham

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Jørgen
Posts: 45
Joined: 23 Aug 2007 22:01
Location: Sande i Vestfold

Batteri til Caterham

Post by Jørgen »

Jeg trenger nytt batteri til Caterhamen. Trenger tips om merke/type og evt. hvor det lønner seg å kjøpe :?:

Batteriet sitter montert veldig utilgjengelig, og jeg vil derfor gjerne ha et batteri som er mest mulig vedlikeholdsfritt og holdbart. Gelé el.

Noen som har noen forslag :?:
Jørgen
Caterham Seven Supersprint
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Jeg kjøpte gelébatteri til Sølvpilen her:
http://www.enersys.no/
Holder til på Østre Akervei i Oslo.
'11 sDrive 35is
---------------------
alfa
Posts: 237
Joined: 06 Jan 2004 14:07

Post by alfa »

Pussig, men Biltema-batterier er helt all right. Consumer Report har kommet frem til at det ikke er nevneverdige forskjeller på dyre og billige batterier,,,,,,,,,,,jeg holder likevel en knapp på Optima.
___________________
Come to the dark side - we have cookies!
User avatar
Jørgen
Posts: 45
Joined: 23 Aug 2007 22:01
Location: Sande i Vestfold

Post by Jørgen »

henning wrote:Jeg kjøpte gelébatteri til Sølvpilen her:
http://www.enersys.no/
Holder til på Østre Akervei i Oslo.
Her var det mye å velge i. Husker du hvilken type du kjøpte?
Var det det du måtte fore ut me ei fjøl?
Jørgen
Caterham Seven Supersprint
User avatar
Jørgen
Posts: 45
Joined: 23 Aug 2007 22:01
Location: Sande i Vestfold

Post by Jørgen »

alfa wrote:Pussig, men Biltema-batterier er helt all right. Consumer Report har kommet frem til at det ikke er nevneverdige forskjeller på dyre og billige batterier,,,,,,,,,,,jeg holder likevel en knapp på Optima.
Biltema ja. kanskje MC-batteri SMF kunne passe. Penger spart er penger til rart :D

Får man så små Optima-batterier at de passer i seven?
Jørgen
Caterham Seven Supersprint
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Jørgen wrote:
henning wrote:Jeg kjøpte gelébatteri til Sølvpilen her:
http://www.enersys.no/
Holder til på Østre Akervei i Oslo.
Her var det mye å velge i. Husker du hvilken type du kjøpte?
Var det det du måtte fore ut me ei fjøl?
Tror det var fra denne serien (Genesis):
http://www.enersysreservepower.com/docu ... 2_0706.pdf
Mener batteriet var på 17 Ah. Så ut som det minste på bildet fra pdf'n.
Ja var det jeg fóret ut med plank (sa det var balsa pga vekt) :D
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Jørgen
Posts: 45
Joined: 23 Aug 2007 22:01
Location: Sande i Vestfold

Post by Jørgen »

Takker! 17 Ah høres lite ut. Jeg har jo ekstrautstyr som varmeapparat m/vifte, vindusviskere, varmetråder, ryggelys og jeg tror jammen det er to enorme plastikkbøtte tåkelys bak der også.

Alt dette trekker strøm, så jeg bør vel kanskje finne et batteri med litt mer kapasitet.
Jørgen
Caterham Seven Supersprint
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Ja du har endel flere strømbruker-kilder enn min hadde.
Men ser at Genesis serien har batterier fra 13 til 70 Ah.
Det på 17 Ah hadde riktig lengde ift. batterikassa.
'11 sDrive 35is
---------------------
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle »

Jeg har et Odyssey PC925, 28Ah, også kjøpt hos Enersys. Litt på den tunge siden (11.8kg), men heller det enn at bilen ikke starter. Fungerte veldig fint i fjor.

http://www.odysseybatteries.com/battery/pc925.htm
User avatar
Jørgen
Posts: 45
Joined: 23 Aug 2007 22:01
Location: Sande i Vestfold

Post by Jørgen »

Jeg får ta med batterikassa og se hva jeg får plass til.
Jørgen
Caterham Seven Supersprint
User avatar
Canuto
Posts: 709
Joined: 12 Jan 2005 18:11
Location: Førde

Post by Canuto »

Jørgen wrote:Takker! 17 Ah høres lite ut. Jeg har jo ekstrautstyr som varmeapparat m/vifte, vindusviskere, varmetråder, ryggelys og jeg tror jammen det er to enorme plastikkbøtte tåkelys bak der også.

Alt dette trekker strøm, så jeg bør vel kanskje finne et batteri med litt mer kapasitet.
Nope.
Har ingenting å si, Jørgen. Forutsatt at du ikke bruker de tinga uten at bilen er startet. Generatoren er begrensingen.
Batterikapasitet har med hvor vanskelig bilen er å starte, om noe bruker strøm i parkert tilstand, evnen til å starte bilen i kulde eller om det ofte er små-kjøringer på mindre enn 2-3km.
Små fluktueringer i strømbruk også, men kun ørsmå.
Mitt batteri går tomt etter et par måneder i opplag på grunn av motorsperra. :evil:

Knud
Caterham 7 Roadsport 1,6 K
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
User avatar
Atom 2
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2006 08:59
Location: Nesten naboen til Henning og Petter Solberg.

Post by Atom 2 »

Knud har helt rett.

Det er "strømstjelerne" som også bruker strøm når du parkerer som er problemet med det lite batteri ellers så er det ikke noe problem.

Sporingssystemet på Atomen er derfor konfigurert for å ta hansyn til dette, men den elektroniske startsperren tar også litt.

På Atomen er det 16 Ah timers batteri og jeg har montert inn vedlikeholdslader, som jeg kobler inn når bilen blir parkert og ikke skal benyttes på noen dager.

Clas Ohlson har slike (samme som Ariel selger og monterer), http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=13553678 bare husk å kjøpe BATTERIKABEL MED RINGKABELSKOR i tillegg, så har du ladepluggen også.

Snakkes
René
1974 Maserati Khamsin - Langturbilen
1990 Lancia Delta HF Integrale 16V - "5 dørs kombi"
1995 Volvo 945 2.3LT - Daglig traveren
Post Reply