Batteri til Caterham
Batteri til Caterham
Jeg trenger nytt batteri til Caterhamen. Trenger tips om merke/type og evt. hvor det lønner seg å kjøpe
Batteriet sitter montert veldig utilgjengelig, og jeg vil derfor gjerne ha et batteri som er mest mulig vedlikeholdsfritt og holdbart. Gelé el.
Noen som har noen forslag
Batteriet sitter montert veldig utilgjengelig, og jeg vil derfor gjerne ha et batteri som er mest mulig vedlikeholdsfritt og holdbart. Gelé el.
Noen som har noen forslag
Jørgen
Caterham Seven Supersprint
Caterham Seven Supersprint
Jeg kjøpte gelébatteri til Sølvpilen her:
http://www.enersys.no/
Holder til på Østre Akervei i Oslo.
http://www.enersys.no/
Holder til på Østre Akervei i Oslo.
'11 sDrive 35is
---------------------
---------------------
Her var det mye å velge i. Husker du hvilken type du kjøpte?henning wrote:Jeg kjøpte gelébatteri til Sølvpilen her:
http://www.enersys.no/
Holder til på Østre Akervei i Oslo.
Var det det du måtte fore ut me ei fjøl?
Jørgen
Caterham Seven Supersprint
Caterham Seven Supersprint
Biltema ja. kanskje MC-batteri SMF kunne passe. Penger spart er penger til rartalfa wrote:Pussig, men Biltema-batterier er helt all right. Consumer Report har kommet frem til at det ikke er nevneverdige forskjeller på dyre og billige batterier,,,,,,,,,,,jeg holder likevel en knapp på Optima.
Får man så små Optima-batterier at de passer i seven?
Jørgen
Caterham Seven Supersprint
Caterham Seven Supersprint
Tror det var fra denne serien (Genesis):Jørgen wrote:Her var det mye å velge i. Husker du hvilken type du kjøpte?henning wrote:Jeg kjøpte gelébatteri til Sølvpilen her:
http://www.enersys.no/
Holder til på Østre Akervei i Oslo.
Var det det du måtte fore ut me ei fjøl?
http://www.enersysreservepower.com/docu ... 2_0706.pdf
Mener batteriet var på 17 Ah. Så ut som det minste på bildet fra pdf'n.
Ja var det jeg fóret ut med plank (sa det var balsa pga vekt)
'11 sDrive 35is
---------------------
---------------------
Takker! 17 Ah høres lite ut. Jeg har jo ekstrautstyr som varmeapparat m/vifte, vindusviskere, varmetråder, ryggelys og jeg tror jammen det er to enorme plastikkbøtte tåkelys bak der også.
Alt dette trekker strøm, så jeg bør vel kanskje finne et batteri med litt mer kapasitet.
Alt dette trekker strøm, så jeg bør vel kanskje finne et batteri med litt mer kapasitet.
Jørgen
Caterham Seven Supersprint
Caterham Seven Supersprint
Jeg har et Odyssey PC925, 28Ah, også kjøpt hos Enersys. Litt på den tunge siden (11.8kg), men heller det enn at bilen ikke starter. Fungerte veldig fint i fjor.
http://www.odysseybatteries.com/battery/pc925.htm
http://www.odysseybatteries.com/battery/pc925.htm
Nope.Jørgen wrote:Takker! 17 Ah høres lite ut. Jeg har jo ekstrautstyr som varmeapparat m/vifte, vindusviskere, varmetråder, ryggelys og jeg tror jammen det er to enorme plastikkbøtte tåkelys bak der også.
Alt dette trekker strøm, så jeg bør vel kanskje finne et batteri med litt mer kapasitet.
Har ingenting å si, Jørgen. Forutsatt at du ikke bruker de tinga uten at bilen er startet. Generatoren er begrensingen.
Batterikapasitet har med hvor vanskelig bilen er å starte, om noe bruker strøm i parkert tilstand, evnen til å starte bilen i kulde eller om det ofte er små-kjøringer på mindre enn 2-3km.
Små fluktueringer i strømbruk også, men kun ørsmå.
Mitt batteri går tomt etter et par måneder i opplag på grunn av motorsperra.
Knud
Caterham 7 Roadsport 1,6 K
Knud har helt rett.
Det er "strømstjelerne" som også bruker strøm når du parkerer som er problemet med det lite batteri ellers så er det ikke noe problem.
Sporingssystemet på Atomen er derfor konfigurert for å ta hansyn til dette, men den elektroniske startsperren tar også litt.
På Atomen er det 16 Ah timers batteri og jeg har montert inn vedlikeholdslader, som jeg kobler inn når bilen blir parkert og ikke skal benyttes på noen dager.
Clas Ohlson har slike (samme som Ariel selger og monterer), http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=13553678 bare husk å kjøpe BATTERIKABEL MED RINGKABELSKOR i tillegg, så har du ladepluggen også.
Snakkes
Det er "strømstjelerne" som også bruker strøm når du parkerer som er problemet med det lite batteri ellers så er det ikke noe problem.
Sporingssystemet på Atomen er derfor konfigurert for å ta hansyn til dette, men den elektroniske startsperren tar også litt.
På Atomen er det 16 Ah timers batteri og jeg har montert inn vedlikeholdslader, som jeg kobler inn når bilen blir parkert og ikke skal benyttes på noen dager.
Clas Ohlson har slike (samme som Ariel selger og monterer), http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=13553678 bare husk å kjøpe BATTERIKABEL MED RINGKABELSKOR i tillegg, så har du ladepluggen også.
Snakkes
René
1974 Maserati Khamsin - Langturbilen
1990 Lancia Delta HF Integrale 16V - "5 dørs kombi"
1995 Volvo 945 2.3LT - Daglig traveren
1974 Maserati Khamsin - Langturbilen
1990 Lancia Delta HF Integrale 16V - "5 dørs kombi"
1995 Volvo 945 2.3LT - Daglig traveren