Camber, spissing osv som endrer seg
Camber, spissing osv som endrer seg
Heisann
Noen som har oppleved at camber spissing osv endrer seg i løpe av kort tid (1/2 år)? Har en Honda S2000. Hadde den inne til justering i mai og rettet opp "sjevhetene". Oppdaget at sommerhjulene var slitt ned i innerkant når jeg skiftet dekk og fikk bilen inn igjen. Nå er målene helt anderledes og svaret jeg fikk var at noe må ha skjedd med bilen. Jeg har ikke gjort noe direkte ekstremt med bilen i sommer (ikke en tur på banenen en gang:(...).
Så dette er egentlig ganske uforstålig for meg. Eneste som slo meg nå er at bilen ble målt i sommer på sommerdekk og nå står den på vinterdekk, kan det ha vært årsaken?
Noen som har opplevd noe liggnende?
Hilsen Ken
Noen som har oppleved at camber spissing osv endrer seg i løpe av kort tid (1/2 år)? Har en Honda S2000. Hadde den inne til justering i mai og rettet opp "sjevhetene". Oppdaget at sommerhjulene var slitt ned i innerkant når jeg skiftet dekk og fikk bilen inn igjen. Nå er målene helt anderledes og svaret jeg fikk var at noe må ha skjedd med bilen. Jeg har ikke gjort noe direkte ekstremt med bilen i sommer (ikke en tur på banenen en gang:(...).
Så dette er egentlig ganske uforstålig for meg. Eneste som slo meg nå er at bilen ble målt i sommer på sommerdekk og nå står den på vinterdekk, kan det ha vært årsaken?
Noen som har opplevd noe liggnende?
Hilsen Ken
Definisjon på det perfekte rallyteam: "Føreren er lobotomert og kartleseren tror han er udødelig"
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
- det kan jo være mange årsaker til at geometrien forandrer seg. Endrer bilen høyde p.g.a. slitne/brukne fjærer eller "slappe" dempere vil jo camber endre seg....! Norsk veistandard og fortauskanter kan jo også bidra....
DH
DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
Jeg har mest tro på at verkstedet ikke kan bruke sitt eget utstyr, sannsynligvis har de ikke klart å montere det nøyaktig på felgene.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Om det skulle være slark noe sted burde vel ikke målene endre seg så drastisk på 1/2 år tror jeg har kjørt ca 6000km. Må bytte noen justeringsdeler bak, de sitter fast(?). Så får vi se. Neste gang det måles skal sommerdekkene på. Og bilen skal stå i vinter så om de ikke klarer å få samme målene (på forhjulene) blir det jo intressant. Da vil det jo tyde på at de på et eller annet tidspunkt ikke har gjort jobben sin eller ikke.
Definisjon på det perfekte rallyteam: "Føreren er lobotomert og kartleseren tror han er udødelig"
Når understellskomponenter først blir så slitt at det oppstår slark, blir det fort merkbare avvik i hjulvinklene. Men den viktigste delen av en hjulstillingskontroll er nettopp å sjekke for slitasje og slakk i ledd og lagre, så det kan nok være mye som tyder på at justeringen ble utført etter feil mål. Men finnes jo mange verksteder som har utstyr og kompetanse til å utføre en firehjulskontroll. Hvis du bruker det samme verkstedet en gang til spørs det vel om de vil innrømme egne feil hvis de finner dem. Derfor kan det være lurt å få gjort sjekken et annet sted og så kreve erstatning fra det forrige verkstedet dersom det viser seg at de har gjort en tabbe.
'96 MGF 1.8Mpi
Noen som vet om noen som skjønner seg på sportsbiler og faktisk kan jobben sin da? Spesielt spissing osv?
Jeg har de gamle målene, men det hjelper jo svært lite om de var gale..hmm.. alternativet er jo å gjøre en måling før jeg leverer den på verkstedet og få de til å gå over målene fra forrige gang. Hvis det da er avik på det (når bilen ikke er kjørt) da har de et forklaringsproblem.
Jeg har de gamle målene, men det hjelper jo svært lite om de var gale..hmm.. alternativet er jo å gjøre en måling før jeg leverer den på verkstedet og få de til å gå over målene fra forrige gang. Hvis det da er avik på det (når bilen ikke er kjørt) da har de et forklaringsproblem.
Definisjon på det perfekte rallyteam: "Føreren er lobotomert og kartleseren tror han er udødelig"
Det er i prinsippet ingen forskjell på å ta firehjulskontroll på en Hyundai Atos og en Honda S2000. Du skal kunne få dette gjort alle steder de er utstyrt for 4-hjulskontroll. Vi snakker jo ikke om en F1 eller seriøst oppskremt WTCC-bil her ...kenssb wrote:Noen som vet om noen som skjønner seg på sportsbiler og faktisk kan jobben sin da? Spesielt spissing osv?
Er ikke geometrien oppgitt i noen verkstedsmanual? Kan du få målene fra importør? Om du ikke skal eksperimentere med camber og toe-in i racing-øyemed kan du få dette satt "etter boka" og eventuelt klage på verkstedet ut fra det.kenssb wrote:Jeg har de gamle målene, men det hjelper jo svært lite om de var gale..hmm.. alternativet er jo å gjøre en måling før jeg leverer den på verkstedet og få de til å gå over målene fra forrige gang. Hvis det da er avik på det (når bilen ikke er kjørt) da har de et forklaringsproblem.
Folk har dratt til mekker'n på hjørnet og fått justert spissing etc. på sine gamle Bertone-coupeer. Målene hadde de med seg i verkstedmanualen fra 60-tallet ...
Nei jeg trodde ikke dette skulle være all verden å få riktig. Men når jeg får beskjed om at bilen må være utsatt for noe (krasj, fortauskant osv). for at målene skal være så "off" i forhold til første måling. Vel da begynner jeg å lure.
Fortauskanter er det bokstaveligtalt UMULIG å få bilen min opp på uten å skade bilen. Samme med fartsdumper egentlig. Kan de flytte seg ved å kjøre litt hardt på asfalt da? (ikke bane).
For meg er det et lite mysterium jeg ikke helt "svelger" ennå. Mulig det er noe som er slitt, men ble aldri presentert den løsningen av verkstedet. Skulle gjerne kommet til bunns i årsaken slik at det ikke gjentar seg, om verkstedet nå har rett.
Fortauskanter er det bokstaveligtalt UMULIG å få bilen min opp på uten å skade bilen. Samme med fartsdumper egentlig. Kan de flytte seg ved å kjøre litt hardt på asfalt da? (ikke bane).
For meg er det et lite mysterium jeg ikke helt "svelger" ennå. Mulig det er noe som er slitt, men ble aldri presentert den løsningen av verkstedet. Skulle gjerne kommet til bunns i årsaken slik at det ikke gjentar seg, om verkstedet nå har rett.
Definisjon på det perfekte rallyteam: "Føreren er lobotomert og kartleseren tror han er udødelig"