Camber, spissing osv som endrer seg

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
kenssb
Posts: 46
Joined: 13 Jul 2006 12:55

Camber, spissing osv som endrer seg

Post by kenssb »

Heisann

Noen som har oppleved at camber spissing osv endrer seg i løpe av kort tid (1/2 år)? Har en Honda S2000. Hadde den inne til justering i mai og rettet opp "sjevhetene". Oppdaget at sommerhjulene var slitt ned i innerkant når jeg skiftet dekk og fikk bilen inn igjen. Nå er målene helt anderledes og svaret jeg fikk var at noe må ha skjedd med bilen. Jeg har ikke gjort noe direkte ekstremt med bilen i sommer (ikke en tur på banenen en gang:(...).
Så dette er egentlig ganske uforstålig for meg. Eneste som slo meg nå er at bilen ble målt i sommer på sommerdekk og nå står den på vinterdekk, kan det ha vært årsaken?
Noen som har opplevd noe liggnende?

Hilsen Ken
Definisjon på det perfekte rallyteam: "Føreren er lobotomert og kartleseren tror han er udødelig"
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- det kan jo være mange årsaker til at geometrien forandrer seg. Endrer bilen høyde p.g.a. slitne/brukne fjærer eller "slappe" dempere vil jo camber endre seg....! Norsk veistandard og fortauskanter kan jo også bidra.... :wink:

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Eller det kan ha skjedd at han som justerte har glemt å dra til en bolt ordentlig...
Da er det jo fort gjort at det endrer seg under belastning.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
jonaf
Posts: 55
Joined: 20 Feb 2005 17:13
Location: Sarpsborg

Post by jonaf »

Den vanligste årsaken til at hjulvinkler endrer seg, er slitte komponenter. Er nedre opphengskule slarkete, da vil det bli mer negativ camber og dermed slitasje på dekkets innerkant. Det samme kan være tilfelle dersom et endeledd er slitt og man får for mye toe-out.
'96 MGF 1.8Mpi
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Jeg har mest tro på at verkstedet ikke kan bruke sitt eget utstyr, sannsynligvis har de ikke klart å montere det nøyaktig på felgene.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
kenssb
Posts: 46
Joined: 13 Jul 2006 12:55

Post by kenssb »

Om det skulle være slark noe sted burde vel ikke målene endre seg så drastisk på 1/2 år tror jeg har kjørt ca 6000km. Må bytte noen justeringsdeler bak, de sitter fast(?). Så får vi se. Neste gang det måles skal sommerdekkene på. Og bilen skal stå i vinter så om de ikke klarer å få samme målene (på forhjulene) blir det jo intressant. Da vil det jo tyde på at de på et eller annet tidspunkt ikke har gjort jobben sin eller ikke.
Definisjon på det perfekte rallyteam: "Føreren er lobotomert og kartleseren tror han er udødelig"
User avatar
jonaf
Posts: 55
Joined: 20 Feb 2005 17:13
Location: Sarpsborg

Post by jonaf »

Når understellskomponenter først blir så slitt at det oppstår slark, blir det fort merkbare avvik i hjulvinklene. Men den viktigste delen av en hjulstillingskontroll er nettopp å sjekke for slitasje og slakk i ledd og lagre, så det kan nok være mye som tyder på at justeringen ble utført etter feil mål. Men finnes jo mange verksteder som har utstyr og kompetanse til å utføre en firehjulskontroll. Hvis du bruker det samme verkstedet en gang til spørs det vel om de vil innrømme egne feil hvis de finner dem. Derfor kan det være lurt å få gjort sjekken et annet sted og så kreve erstatning fra det forrige verkstedet dersom det viser seg at de har gjort en tabbe.
'96 MGF 1.8Mpi
User avatar
kenssb
Posts: 46
Joined: 13 Jul 2006 12:55

Post by kenssb »

Noen som vet om noen som skjønner seg på sportsbiler og faktisk kan jobben sin da? :) Spesielt spissing osv?

Jeg har de gamle målene, men det hjelper jo svært lite om de var gale..hmm.. alternativet er jo å gjøre en måling før jeg leverer den på verkstedet og få de til å gå over målene fra forrige gang. Hvis det da er avik på det (når bilen ikke er kjørt) da har de et forklaringsproblem.
Definisjon på det perfekte rallyteam: "Føreren er lobotomert og kartleseren tror han er udødelig"
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

kenssb wrote:Noen som vet om noen som skjønner seg på sportsbiler og faktisk kan jobben sin da? :) Spesielt spissing osv?
Det er i prinsippet ingen forskjell på å ta firehjulskontroll på en Hyundai Atos og en Honda S2000. Du skal kunne få dette gjort alle steder de er utstyrt for 4-hjulskontroll. Vi snakker jo ikke om en F1 eller seriøst oppskremt WTCC-bil her ...
kenssb wrote:Jeg har de gamle målene, men det hjelper jo svært lite om de var gale..hmm.. alternativet er jo å gjøre en måling før jeg leverer den på verkstedet og få de til å gå over målene fra forrige gang. Hvis det da er avik på det (når bilen ikke er kjørt) da har de et forklaringsproblem.
Er ikke geometrien oppgitt i noen verkstedsmanual? Kan du få målene fra importør? Om du ikke skal eksperimentere med camber og toe-in i racing-øyemed kan du få dette satt "etter boka" og eventuelt klage på verkstedet ut fra det.

Folk har dratt til mekker'n på hjørnet og fått justert spissing etc. på sine gamle Bertone-coupeer. Målene hadde de med seg i verkstedmanualen fra 60-tallet ...
User avatar
kenssb
Posts: 46
Joined: 13 Jul 2006 12:55

Post by kenssb »

Nei jeg trodde ikke dette skulle være all verden å få riktig. Men når jeg får beskjed om at bilen må være utsatt for noe (krasj, fortauskant osv). for at målene skal være så "off" i forhold til første måling. Vel da begynner jeg å lure.

Fortauskanter er det bokstaveligtalt UMULIG å få bilen min opp på uten å skade bilen. Samme med fartsdumper egentlig. Kan de flytte seg ved å kjøre litt hardt på asfalt da? (ikke bane).

For meg er det et lite mysterium jeg ikke helt "svelger" ennå. Mulig det er noe som er slitt, men ble aldri presentert den løsningen av verkstedet. Skulle gjerne kommet til bunns i årsaken slik at det ikke gjentar seg, om verkstedet nå har rett.
Definisjon på det perfekte rallyteam: "Føreren er lobotomert og kartleseren tror han er udødelig"
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Slitt hjullager?
User avatar
jonaf
Posts: 55
Joined: 20 Feb 2005 17:13
Location: Sarpsborg

Post by jonaf »

Et velrenommert oppretterverksted er vel det beste stedet å gå til for å få tatt en nøyaktig firehjulskontroll.
Slark og slitasje kan du jo sjekke selv. For å kjenne om det er slakk i opphengskulene skal jekken plasseres under bærebroene.
'96 MGF 1.8Mpi
User avatar
340R/GT3
Posts: 61
Joined: 18 Jan 2007 23:05
Location: Lillestrøm
Contact:

Post by 340R/GT3 »

Hjulvinkler endrer seg av ordinær bruk. En liten kant inn til en park.plass, et hull, et kumlokk el.lign. i veibanen forandrer hjulgeometrien.

Ikke engang nye biler har nøyaktige hjulvinkler iht. fabrikkdata.
340R-Ketil
Post Reply