Vi er invitert til Østerås Bilsenter AS for å se på den splitter nye Mazda MX5! Oppmøte på Sjøflyhavna som vanlig, kl. 18:00 (merk tiden). Avreise senest kl. 18:15.
Her er invitasjonen:
Velkommen til Østerås Bilsenter AS – Mazda forhandleren med sjel
Vi har gleden av å ønske alle medlemmer i Norsk Sportsvogn Klubb velkommen til en eksklusive visning av nye Mazda MX5 – samt alle de andre Mazda modellene her i våre lokaler i Grini Næringspark 1 på Østerås torsdag 15 oktober.
Vi starter i 1830 tiden (når dere ankommer) med en presentasjon av våre nye modeller, etterfulgt av en kort orientering om SKYACTIVE teknologien.
Vi ser frem til å møte dere – Velkommen!
15.10.2015 - Utemøte m/besøk hos Østerås Bilsenter AS
Moderators: inge, NoBrain, Lotus Type-72
15.10.2015 - Utemøte m/besøk hos Østerås Bilsenter AS
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: 15.10.2015 - Utemøte m/besøk hos Østerås Bilsenter AS
MX5 Klubben har vært så heldige å fått presentert bilen hos Østerås tidligere.
Det var en svært hyggelig opplevelse.
For to uker siden fikk vi også prøvekjøre ND hos Mazda Motor Norge.
I går fikk to av oss være med å prøvekjøre på Rudskogen.
Da måtte vi nesten gi beskjed om hjemmekontor til jobben.
Ikke mindre en fem ND-er stilte Mazda Motor Norge opp med.
Fire 1.5l og en stk. 2.0l var på plass.
Jeg hadde med min NA R-package Beverly, som også fikk noen runder på banen til sammenligning.
Til å organisere kjøringa hadde Mazda fått tak i Robert Serwanski som til daglig er testfører for Königsegg.
(ingen Königsegg på banen denne dagen)
Robert kjører MX5 "til daglig" og har flere ganger vunnet Mazda MX5 Cup i Sverige.
Nå kjører han en NC som han konkurrerer med i Sverige og som han også kjører på Nürburgring med:
http://www.roadandtrack.com/car-culture ... rburgring/
Vi byttet på slik at alle fikk kjøre alle bilene og slik at alle fikk noen runder med Robert som veileder.
Rober viste seg som en svært god pedagog.
På banen var anbefalt turn-in apex og turn-out markert med kjegler.
Svært nyttig og lærerikt (noe å anbefale for NSK-kjøring også?)
Vi fikk lov til å kjøre ganske friskt så noe skrens og dekk-hyling ble det.
Så til bilene:
Under prøvene på banen så var alle beskyttelses-systemene påslått.
Mazda MX4 ND er svært "tait", presis og forutsigbar.
På banen var det herlig å merke at man fremdeles kunne skrense (litt) selv med stabilisator-systemet påslått.
Deilig med den kjente følelsen av at "nå er det like før".
Styringen er elektrisk servo.
Under første prøvekjøring for et par uker siden synes jeg at styringen var litt for følsom.
Noe av veifølelsen gjennom rattet som jeg er vant med hos mine NA-er var borte.
Men styringen kjentes bedre nå.
Den passet perfekt på bane, helt ypperlig faktisk.
Oversikten fra førerplass er utmerket, minst like bra som NA.
Instrumentene er en fryd å se på.
Recarosetene som alle de fem bilene er utstyrt med gir meget god støtte og er svært behagelig å sitte i.
Bilene krenget ganske mye og føltes litt for myke i fjæringen.
Men dette er jo helt som forventet i en bil laget for "vanlige" forbrukere.
Vi ser jo allerede at markedet tilbyr oppgraderinger til ND understell.
Den første bilen jeg fikk kjøre var 2.0l modellen.
Dette var noe annet en 1.5l-en som jeg kjørte for et par uker siden.
Forskjellen ble helt påfallende, først når jeg kjørte neste bil, en 1.5l.
Hvis det er sant at forskjellen i pris er kr.25.000,- så er det ikke noe å lure på.
Vet man ikke om at det finnes en 2.0l modell (og/eller ikke har prøvd den), så kan man kjøpe 1.5l.
Dagen ble avsluttet på overtid, da Robert kunngjorde at han ville kjøre med de som ønsket alene på banen i 2.0l-en (med alle sikkerhetssystemer avslått).
De to medlemmene i MX5 Klubben meldte seg frivillig.
Det ble en tur rundt Rudskogen jeg sjelden vil glemme
Og så var vi enige om at det hadde vært en fin dag på kontoret.
Selv med overtid.
Konklusjon:
Mazda MX5 ND er verd en nærmere titt.
Erik
Det var en svært hyggelig opplevelse.
For to uker siden fikk vi også prøvekjøre ND hos Mazda Motor Norge.
I går fikk to av oss være med å prøvekjøre på Rudskogen.
Da måtte vi nesten gi beskjed om hjemmekontor til jobben.
Ikke mindre en fem ND-er stilte Mazda Motor Norge opp med.
Fire 1.5l og en stk. 2.0l var på plass.
Jeg hadde med min NA R-package Beverly, som også fikk noen runder på banen til sammenligning.
Til å organisere kjøringa hadde Mazda fått tak i Robert Serwanski som til daglig er testfører for Königsegg.
(ingen Königsegg på banen denne dagen)
Robert kjører MX5 "til daglig" og har flere ganger vunnet Mazda MX5 Cup i Sverige.
Nå kjører han en NC som han konkurrerer med i Sverige og som han også kjører på Nürburgring med:
http://www.roadandtrack.com/car-culture ... rburgring/
Vi byttet på slik at alle fikk kjøre alle bilene og slik at alle fikk noen runder med Robert som veileder.
Rober viste seg som en svært god pedagog.
På banen var anbefalt turn-in apex og turn-out markert med kjegler.
Svært nyttig og lærerikt (noe å anbefale for NSK-kjøring også?)
Vi fikk lov til å kjøre ganske friskt så noe skrens og dekk-hyling ble det.
Så til bilene:
Under prøvene på banen så var alle beskyttelses-systemene påslått.
Mazda MX4 ND er svært "tait", presis og forutsigbar.
På banen var det herlig å merke at man fremdeles kunne skrense (litt) selv med stabilisator-systemet påslått.
Deilig med den kjente følelsen av at "nå er det like før".
Styringen er elektrisk servo.
Under første prøvekjøring for et par uker siden synes jeg at styringen var litt for følsom.
Noe av veifølelsen gjennom rattet som jeg er vant med hos mine NA-er var borte.
Men styringen kjentes bedre nå.
Den passet perfekt på bane, helt ypperlig faktisk.
Oversikten fra førerplass er utmerket, minst like bra som NA.
Instrumentene er en fryd å se på.
Recarosetene som alle de fem bilene er utstyrt med gir meget god støtte og er svært behagelig å sitte i.
Bilene krenget ganske mye og føltes litt for myke i fjæringen.
Men dette er jo helt som forventet i en bil laget for "vanlige" forbrukere.
Vi ser jo allerede at markedet tilbyr oppgraderinger til ND understell.
Den første bilen jeg fikk kjøre var 2.0l modellen.
Dette var noe annet en 1.5l-en som jeg kjørte for et par uker siden.
Forskjellen ble helt påfallende, først når jeg kjørte neste bil, en 1.5l.
Hvis det er sant at forskjellen i pris er kr.25.000,- så er det ikke noe å lure på.
Vet man ikke om at det finnes en 2.0l modell (og/eller ikke har prøvd den), så kan man kjøpe 1.5l.
Dagen ble avsluttet på overtid, da Robert kunngjorde at han ville kjøre med de som ønsket alene på banen i 2.0l-en (med alle sikkerhetssystemer avslått).
De to medlemmene i MX5 Klubben meldte seg frivillig.
Det ble en tur rundt Rudskogen jeg sjelden vil glemme
Og så var vi enige om at det hadde vært en fin dag på kontoret.
Selv med overtid.
Konklusjon:
Mazda MX5 ND er verd en nærmere titt.
Erik